نمایشگاه ها

لوگو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
Davood-adineh

داود آدینه : صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته در آزمونی متفاوت در بحران مشاغل

Davood-adineh

با سلام و احترام،

هرچند همه ما بر این باوریم که این دوره پر فشار و توام با نگرانی و اضطراب هر چه سریعتر طی خواهد شد وخورشید باردیگر، سرزمین ما را با مردمان سخت کوش، غرق نور و نشاط خواهدکرد وخداوند متعال، ما را دراین امتحان نیز سربلند خواهند دید. اما آنچه در شرایط فعلی برای همه آحاد جامعه الزم و ضروری است، باور عمومی برای رعایت، همه آن چیزی است که در مراکز معتبر قانونی به عنوان دستورالعمل و یا پروتکل ها اعلام نموده اند. آنچه که مسلم است در شرایط فعلی و رعایت فاصله گذاری هوشمندو نگرانی از شیوع بیش از پیش ویروس کرونا ، بسیاری از فعالیت ها در بخش های مختلف دچار آسیب
جدی شده اند. ازجمله این فعالیت هاصنعت نمایشگاهی وخدمات وابسته است .

ما همواره ادعا داشتیم که اگر بخواهیم تولید وصنعت وصادرات به صورت پایدار فعال باشند، الزاما باید ابتدا صنعت نمایشگاهی و برگزاری نمایشگاه ها رونق داشته باشند تا این مهم صورت گیرد. اینک پیشگام و پیشتاز این ادعا، خود زمین گیر شده است. صنعت نمایشگاهی وخدمات وابسته اولین گروه از آسیب دیدگان این بحران ناشی از انتشار ویروس کرونا بوده است. اوایل اسفند ماه ۱۳۹۸ در میانه تجهیز سالن های اولین نمایشگاه بین المللی صدور خدمات فنی و مهندسی، صنعت احداث وانرژی و فناوری های نوین مسکن و ساختمان، که با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور وانجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران، انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران ، کانون عالی کارفرمایی کشور، موسسه تحقیق برای توسعه صنعت احداث وانرژی، انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان و انجمن کارفرمایی سیستم قاب فولادی سبک و سایر تشکل های مرتبط و همچنین هجدهمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک سازمان حمل و نقل شهرداری تهران که بخشی ازغرفه سازی ها هم صورت گرفته بود و هر دو توسط گروه ما در حال اجرا بودند و نمایشگاه بین المللی انرژی های نو و تجدید پذیر که غرفه های نمایشگاهی نیز ساخته شده بود که توسط مجموعه دیگری مدیریت می شد ، توسط وزرات محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی طی استعلام صورت گرفته، توقف عملیات و اجرا داده شد و این شد سرفصل تعطیلی همه فعالیت های نمایشگاهی در کل کشور. بعد ازاین هم حسب تصمیمات اتخاذ شده مقرر شدکه از برگزاری رویدادها به صورت اجتماعات اجتناب گردد ، و باقی موضوع که عزیزان کامل به همه آنها اشراف دارند.

هدف از تشریح تعطیلی نمایشگاه ها در اول اسفند ۹۸، نشان دادن اهمیت صنعت نمایشگاهی و اینکه صنعت نمایشگاهی از اولین گروه های آسیب دیده این بحران جهانی است. البته طبیعی بود که مسئولین صنعت نمایشگاهی در بخش دولتی و خصوصی باید راهکاری را برای برون رفت از این بحران ارائه می دادند . لاجرم بعد از یک ماه، بخشی از جامعه صنعت نمایشگاهی اعم از بخش های دولتی و خصوصی با ارسال نامه ها و درخواست ها، تلاش فراوان نمودند که حداقل بخشی از خسارات وارده به این صنعت جبران شود، متاسفانه حسب اطلاع، تا این لحظه هنوز نتیجه عملیاتی که منجر به جبران خسارت شود حاصل نشده است . (بدون ورود به این درخواست های واقعی و یا نمایشی که البته ممکن است در بسیاری از موارد نشانگر ضعف صنعت نمایشگاهی و یا به عبارتی پوشالی نشان
دادن قدرت صنعت نمایشگاهی به عنوان پیشگام و یا چرخ دنده حرکت دهنده به تولید و صنعت و صادرات منجر گردد و نشان دهد که صنعت نمایشگاهی فقط در شرایط مطلوب خود را میتواند توانمند نشان دهد و در بحران های حتی قابل عبور، در زمان کوتاه، بیش از همه آسیب می بیند ) در این شرایط به نظرم رسید که موارد مبتلابه صنعت نمایشگاهی را به صورت دیگری بررسی کنیم . شاید این بررسی چالشی ، بتواند مسیر مطالبات را به سمت و سوی دیگری ببرد و صنعت نمایشگاهی جایگاه واقعی خود را کماکان به رخ بکشد.

استحضار دارید که در حال حاضر صنعت نمایشگاهی کشور شامل برگزارکنندگان نمایشگاهی، مراکز نمایشگاهی تحت عنوان سایت های نمایشگاهی، تجهیز کنندگان نمایشگاه ها اعم از واحدهای مهندسی مرتبط با ساخت و ساز و سازه و ساختمان و غرفه سازان ودر نهایت کلیه خدمات دهندگان به صنعت نمایشگاهی اعم از تولید کنندگان و نصاب های کف پوش ها، بخش های اطالع رسانی و تبلیغات، نشریات و چاپ و انتشارات، گروه های فعال در بخش صوتی و تصویری مرتبط با نمایشگاه ها ، خدمات نظافتی، بخش های گردشگری نمایشگاهی وسیستم های سرمایشی و گرمایشی سالن ها و مراکز نمایشگاهی، گروه های تشریفات، تامین کنندگان وتهیه کنندگان غذا و مراکز پذیرایی و امثالهم را شامل می شوند. به منظور طرح موضوع و به چالش کشاندن آن لازم است که توانمندی های فعلی بخش های مختلف را یاد آوری کنیم و بعد از طرح موضوع و کسب نظرات عزیزان و فعالین این بخش ها سایر توانمندی ها را اضافه نمائیم که در نهایت بتوانیم آنرا به عنوان یک پیشنهاد به دولت محترم و سایر مسئولین گرامی
ارائه دهیم.

الف. سایت های نمایشگاهی که خوشبختانه قریب به ۳۳ سایت نمایشگاهی در سطح کشور فعالیت قانونی دارند که تعدادی در مرکز و مابقی در سایر استان ها به فعالیت مشغول هستند.

۱- سایت های نمایشگاهی با رتبه بندی موقت داخلی فارغ از شاخص های بین المللی، تحت عنوان سایت های ممتاز، هفت، پنج ستاره، سه ستاره و یک ستاره به عنوان یک سخت افزار برای استقرار اتاق فکر و مرکز فرماندهی از ارکان ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در بخش صرفا تجهیز و راه اندازی مراکز درمانی و بهداشتی با زمان بندی اجرایی کمتر از سه روزوکمتر از هفت روز و دائمی ( عملیات اجرایی در بیرون از سایت نمایشگاهی حسب دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا با استفاده از ظرفیت های صنعت نمایشگاهی به صورت کشوری) اقدام نمایند به عبارتی صنعت نمایشگاهی از ظرفیت های خود برای تجهیز مراکز به شرح فوق، در زمانبندی های مقرر به صورت شبانه روزی اماکن مورد نظر را تجهیز و راه اندازی نمایند.

۲-سایت های نمایشگاهی می توانند با رعایت پروتکل های فاصله گذاری هوشمند به دلیل وجود سالن های وسیع نسبت به آموزش های تخصصی و عمومی نیروی انسانی که نیاز به حضور در میدان عملیاتی مبارزه با کرونا باشند اقدام نمایند.

۳-سایت های نمایشگاهی می توانند به عنوان دفتر ستاد مشترک نیروهای موظف در موضوع بحران اعم از دولتی و خصوصی مورد استفاده قرارگیرند. این مهم میتواند کارآیی نیروها را در حضور مشترک در یک ساختمان با امکان استقرار شبانه روزی چند برابر کند. به عبارتی از سالن های موجود می توان با تجهیزات جدید به عنوان خوابگاه نیز برای نیروها استفاده کرد. کما اینکه در تهران در شرایط فعلی سالن ۳۸ آ و یا سایر سالن ها را با کمک نیروهای محترم مسلح و با استفاده از امکانات غرفه سازان به خوابگاه تبدیل کرد و نقاهتگاه که عملا غیر قابل استفاده شده است در این مسیر مورد بهره برداری خوابگاه نیروهای حاضر سالن و یا حسب ضرورت نیروهای حاضر در میدان قرارگیرد.

۴- در صورت نیاز به ایجاد ساختمان جدید برای استفاده کاربردی در شرایط فعلی و سپس در شرایط عادی می توان از سازه های جدید به صورت فوریتی استفاده کرد. با توجه به ظرفیت موجود در صنعت نمایشگاهی مخصوصا بخش فنی و مهندسی و غرفه سازی برای ایجاد این سازه های سریع نصب که قابل بهره برداری کوتاه مدت یا بلند مدت می باشد استفاده نمود.

۵- فوریت در ایجاد ایستگاه های موقت اتوبوس و تاکسی و یا ایستگاه دائم برای مترو (البته به جهت شرایط فنی و مهندسی شاید در بعضی از مناطق زمانبر باشد) حسب ضرورت و تخصیص اعتبار از سایر منابع در شرایط ویژه برای
این فعالیت مهم با استفاده از ظرفیت شهرداری محترم تهران در نمایشگاه تهران و شهرداری های سایر مراکز در استان ها(.خوشبختانه نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب از این مزیت برخوردار است.)

۶- ارتقاء سطح کیفی و کمی خدمات شهری مانند آب ، برق ، گاز ، تلفن و اینترنت و سایر خدمات مرتبط برای سایت های نمایشگاهی به عنوان یکی از مراکز جدی در جهت برنامه های پدافند غیر عامل.

۷- استفاده از نیروی انسانی بخش های مختلف صنعت نمایشگاهی به منظور استقرار آنها در این مراکز.

ب- در بخش برگزارکنندگان با ظرفیت های فراوانی که دارند ، عالوه بر حضور در ستاد های فوق االشاره، در بخشهای زیر هم می توانند به صورت کاربردی موثر باشند.

۱- تشکیل کارگروه های همکاری و مساعدت مالی و معنوی مرتبط با مشارکت کنندگانی که در نمایشگاه هایتخصصی هر یک از برگزارکنندگان، سالیان متمادی حضور دارند و عمال علاوه بر رابطه قانونی و عرفی مشارکت در نمایشگاه ها ، به صورت طبیعی ومطابق رفتارهای انسانی یک رابطه عاطفی نیز به وجود آمده است.
۲- امکان برگزاری نمایشگاه های خاص با رعایت همه پروتکل ها به صورت کاملا تخصصی ولی غیر عمومی ، برحسب ضرورت و نیاز و همچنین در صورت بهبود شرایط ، عادی سازی نمایشگاه ها مطابق تقویم و ایضا برگزاری نمایشگاه های مجازی با زیرساخت اینترنت پرسرعت سایت های نمایشگاهی که قبال این مراکز از این اینترنت پرسرعت برخوردار بوده اند و یا حسب دستور ستاد می توانند برخوردار گردند .اینگونه فعالیت ها باعث می شود که هم برگزاری نمایشگاه ها وقفه ای نداشته باشند و هم در صورت رفع بحران دچار گسست در دوره های برگزاری نشوند.

۳- سایت های نمایشگاهی که از محل فعالیت های خود اعم از گذاشتن امکانات در اختیار ستاد و یا ستادهای اشاره شده در این متن ، که درآمد مالی حاصل می کنند که با این کار،هم درآمدهایشان کاهش پیدا نکند و هم با ارئه خدمات جدید درآمدها را افزایش دهند ،می توانند برای همکاری بیشتر به برگزارکنندگان تخفیف های ویژه ارائه نمایند تا برگزارکنندگان نیز به منظور حفظ ارتباط با مشتریان خود، بخشی از آن را به عنوان تخفیف ویژه به مشارکت کنندگان و بخشی را برای جبران خسارات وارده به خود اختصاص دهند.

۴- نیروهای کارآمد، فعال ، خوش فکر، توانمندومتفکر در بخش اداری برگزارکنندگان که هر یک به صورت مستقل دارای توان بسیار فراوان هستند می توانند حسب ضرورت باموافقت برگزارکنندگان در این شرایط در اختیار ستاد
قرارگیرند و ستادها نسبت به پرداخت حقوق و مزایای آنها اقدام نمایند.
که البته نتیجه آن می تواند از تعطیلی و یا کاهش نیرو و معضل بیکاری جلوگیری نماید.

ج- غرفه سازان که از نظر کمی بیشترین نیروی انسانی در صنعت نمایشگاهی را به همراه ارائه دهندگان خدماتنمایشگاهی دارند می توانند در موارد زیر کمک شایانی در شرایط موجود داشته باشند.

۱-  با توجه به تجارب فراوان و استفاده از تکنولوژی های نوین که دارند می توانند کلیه مراکزی را که مقررگردیده تجهیز و راه اندازی نمایند به سرعت عملیاتی نمایند. این اماکن می تواند در کمتر از سه و یا هفت روز تجهیز و راه اندازی شوند. لازم به یاد آوری است که مشابه این اقدام به صورت معمولی در نود نمایشگاهی که فقط در تهران برگزار می گردد در کمتر از فقط ۴۸ ساعت فرصت داده شده ، تجهیز و راه اندازی می شود.

۲-  تجهیز و تغییر موقتی کارگاه های غرفه سازی به تولید جداکننده ها و دیوار ها برای عملیاتی نمودن رعایت فاصله هوشمند بر اساس درخواست هر یک از مراکز مورد نیاز دولتی، عمومی و خصوصی مطابق استاندارد جهت استفاده در کلیه مراکز به منظور رعایت فاصله گذاری هوشمند.

۳-  تجهیز و ایجاد پرده های ویژه ، دیوار و دیواره ها ویا هر گونه جداکننده فیزیکی ویا اتاقک در ایستگاه های مترو، اتوبوس تاکسی و ترمینال های بین شهری و یا هر یک از مراکز که بر اساس پروتکل های وزرات محترم بهداشت و یا ستاد ملی مبارزه با کرونا، ملزم به ایجاد فاصله با سخت افزارهای مرتبط هستند، به منظور فاصله گذاری هوشمند.

۴-  تجهیز و راه اندازی و نگهداری از کلیه مراکز بهداشتی و درمانی که در حال برنامه ریزی و یا در مرحله هدف گذاری است توسط تیم های طراحی و ساخت و ساز غرفه سازان صنعت نمایشگاهی.

د-خدمات دهندگان به صنعت نمایشگاهی که خود در اصل در بدنه صنعت نمایشگاهی دارای جایگاه هستند.

کلیه خدمات دهندگان به صنعت نمایشگاهی اعم از تولید کنندگان و نصاب های موکت ها و سایر کف پوش ها،بخش صوتی و تصویری مرتبط گروه های فعال در
بخش های اطلاع رسانی و تبلیغات، نشریات و چاپ و انتشارات، با نمایشگاه ها، خدمات نظافتی، بخش های گردشگری نمایشگاهی و سیستم های سرمایشی و گرمایشی سالن ها و مراکز نمایشگاهی، گروه های تشریفات، تامین کنندگان وتهیه کنندگان غذا و مراکز پذیرایی و امثالهم با همه توان خود آماده هستند در تکمیل فرآیند ارائه خدمات نمایشگاهی در خدمت مسئولین و مدیران مرتبط باشند.

هرچند این توانمندی ها که در این نوشتار آمده است بخش بسیار کوچکی از مجموعه توانمندی های صنعتنمایشگاهی کشور هستند ولی برای طرح موضوع و افزودن نقطه نظرات دوستان به این مطالب به نظرم کفایت میکند.

باید به این نکته بسیار مهم و حائز اهمیت نیز در این نوشتار اشاره کنم که مدیران توانمند دولتی و خصوصی در صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته اعم از پیش کسوتان گرانمایه که سال ها در این صنعت، پایداری از خود نشان داده اند و در همه فراز و فرودهای قریب به شصت ساله این صنعت در ایران حضور داشته اند و هم چنین مدیران دولتی معتقد به صنعت نمایشگاهی که بی توقع همه توان خود را برای شکوفائی این صنعت در میان گذاشته اند وهمچنین علاقمندانی که در بخش های مختلف اعم از فرهنگی ، هنری، اجتماعی و آموزشی تمام قد آمدند و ایستادند . حتی مشارکت کنندگانی که خود در حد یک برگزارگننده و حامی تمام عیار صنعت نمایشگاهی بوده و هستند. هم چنین تشکل هایی که در مسیر تعالی خود با سختی های تمام، پای صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته ایستادند.خلاصه همه کسانی که از دور و نزدیک به این صنعت کمک کرده اند . هم اینک نیز مطمئنا تمام قد ومانند سرو استوارومانند کوه پایدار و همانند خورشید پرنور و همانند دریا آرام پای همه مشکالت و دغدغه ها و احتمالا گرفتاری ها می ایستند . تا همانند همیشه این کاروان بزرگ و توانمند صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته را همکاری و همراهی و همدلی تمام عیار نمایند. از همه عزیزان در سطح کشور و حتی از ایرانیانی که در سایر کشورها یا در صنعت نمایشگاهی فعال هستند و یا علاقمند به گسترش این صنعت می باشند، از اساتید معزز دانشگاهی و از دانشجویان صنعت نمایشگاهی تقاضا دارم در این امر خطیر ما را یاری فرمایند. برای این کار در گروه به صورت عمومی یا در خصوصی بنده و یا از طریق تشکل های مربوطه یا از طریق تلفن برای تنظیم یک نامه جامع برای ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران نقطه نظرات خود را اعالم بفرمایید. گاهی فقط یک کلمه یا یک تلنگر و گاهی ده ها صفحه متن و پیشنهاد می تواند پلی باشد برای عبور. از این کار دریغ نفرمایید.

در ضمن در شرایط فعلی لازم و ضروری است که کمی بیشتر ، از منافع فردی فاصله بگیریم و به منافع کلان ملی وحتی جهانی بیندیشیم. این ویروس کرونا که با چشم غیر مسلح دیده نمیشود و تازه با هر چشم مسلحی هم دیده نمیشود به ما آموخت که باید با زمین مهربان باشیم. علاوه بر زمین، با همه مهربان باشیم. تا بتوانیم از این شرایطعبور کنیم. باید باورمندانه بپذیریم فردا هم هست. باز اگر نامهربانی کنیم این بار با عنوان دیگری تهدید خواهیم شد. شاید آنوقت دیگر حتی فرصت مهربانی هم نداشته باشیم . با احترام مجدد . داود آدینه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹