شاهرخ کشاورز برگزارکننده نمایشگاه «ایران ریتیل شو»
دومین نمایشگاه مراکزخرید، مجتمعهای تجاری و رویکردهای نوین صنعت خردهفروشی در تاریخ 5 تا 8 دی ماه 1399 در حالی برگزار شد که ریسک اولین بودن را پس از مدت زمان طولانی تعطیلی نمایشگاهها با خود به همراه داشت و تردید در برگزاری یا عدم برگزاری این رویداد ریسک بزرگی برای این نمایشگاه محسوب میشد اما با این وجود تلاش کردیم این رویداد را با بالاترین استانداردهای نمایشگاهی و رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار کنیم وهمچنین با توجه به شرایط ویژه امسال نمایشگاه ایران ریتیل شو جزو معدود رویدادهای فیزیکی و غیرمجازی بود که در این صنعت در جهان برگزار شد.
هدف گذاری مجموعه ما برای برگزاری ایران ریتیل شو بر این مبنا بود که رویداد امسال با معیارها و استانداردهای کمی و کیفی صنعت نمایشگاهی در سطح بینالمللی اجرا شود؛ توجه به پلتفرمهای مجازی و فروش آنلاین، ایجاد فضای کسب و کار تخصصی و تعاملهای بازرگانی بین ذینفعان بخشهای مختلف صنعت خردهفروشی، برگزاری کارگاههای آموزشی و انتقال تجارب مدیریتی در حوزه تابآوری سازمانی و تحول دیجیتال در شرایط سخت اقتصادی از جمله رویکردهای جدید نمایشگاه امسال بود.
پس از تجربه موفق نخستین دوره که با استقبال فعالان داخلی و خارجی این صنعت روبرو شد، توسعه حوزه فعالیت اهالی این صنعت در بازار برخی کشورهای همسایه را میتوان دستاورد این دوره دانست، دوره دوم این رویداد علیرغم شرایط قرنطینه همچنان با استقبال ویژه فعالان صنعت روبروشد و در نهایت اگرچه شرایط قرنطینه موجب شد تا نتوانیم از همه متقاضیان مشارکت و همچنین بازدیدکنندگان داخلی میزبانی کنیم و پذیرای میهمانان و مشارکت کنندگان خارجی باشیم اما تمهیدات لازم برای رساندن صدای ایران ریتیل شو و دستاوردهای صنعت مراکزخرید و مجتمعهای تجاری و صنعت فروشگاههای زنجیرهای به مخاطبان خارجی این نمایشگاه پیشبینی شده که خوشبختانه این صدا در مجامع بینالمللی صنعت مراکزخرید و خردهفروشی نیز به خوبی شنیده شده؛ امید است در دوره بعد با از بین رفتن ویروس کرونا بتوانیم به تمام متقاضیان داخلی و خارجی اعم از مشارکتکنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه خدمات بهتر و بیشتری را ارائه دهیم .
با توجه به اینکه صنعت خردهفروشی یکی از بازوهای توانمند صنایع اقتصاد کشورها شناخته میشود در دوره دوم علاوه بر مراکزخرید و مجتمعهای تجاری شاهد حضور فروشگاههای زنجیرهای، صنایع ارائه دهنده خدمات به مراکزخرید و فروشگاهی، استارتآپها، فروشگاههای اینترنتی، نرمافزارها و سخت افزارهای فروشگاهی ، مراکزخرید در حال ساخت و شرکتهای بهرهبردار بودیم و همچنین از برنامههای جانبی نمایشگاه امسال برگزاری پنلهای تخصصی با حضور بیش از 50 نفر از چهرههای شاخص و موفق صنعت و رونمایی از رویدادهای جدید و نیز معرفی فعالان جدید بازار و استارتآپها بود.
برگزاری این رویداد در شرایطی رخ داد که به لحاظ متراژ و علیرغم انصراف برخی از شرکتها از حضور در نمایشگاه رشد صد در صدی را در متراژ داخلی و ارزی تجربه کرد که در نوع خود جالب بود و نیز یک امتیاز منحصر به فرد در جای خود محسوب میشد.
این نمایشگاه در حالی برگزار شد که نمایشگاههای بزرگ این صنعت که هر ساله در نیویورک، کن و پاریس فرانسه، استانبول، دوبی، مسکو، میلان و… برگزار میشدند یا به طور کل برگزار نشدند یا به صورت مجازی برگزار شدند که مخاطبان خاص خود را جذب نکردند و با موفقیتی نیز بصورت کلی روبرو نشدند از اینرو برگزاری رویدادی با این وسعت در حد استانداردهای بینالمللی با رعایت ضوابط و پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاریهای اجتماعی که در غرفهسازی، چیدمان صندلیها، عرض معبرها و… نیز رعایت شده بود توانست ضمن ایجاد دلگرمی برای فعالان صنعت نمایشگاهی، فضای ارتباط گیری و تبادل دانش فنی و مبادلات تجاری و بازرگانی را نیز فراهم کند و چرخ از حرکت افتاده این صنعت را مجدداً به حرکت درآورد.
تجربهای سخت درشرایطی پیچیده که نهایتا سرانجام نیکی داشت و شرایطی فراهم شد که هم دانش فنی انباشته در این سال سخت در حوزه تابآوری سازمانی و مقابله با بحران کرونا بین فعالان صنعت به اشتراک گذاشته شود و هم اینکه آخرین دستاوردها و توانمندیهای داخل این صنعت نیز به نمایش درآمد و مورد توجه و عنایت فعالان صنعت قرار گرفت و قراردادهای همکاری بزرگی در ایام نمایشگاه منعقد شد که در جای خود به تولید ملی و کاهش آثار بحران کرونا و همچنین کمک به استمرار اشتغال کارگران و کارمندان وتوسعه کسب و کارهای این صنعت انجامید