عبدالمجید محمدی مدیر عامل شرکت «پتروشیمی مارون»: «پتروشیمی مارون» محصول ملی را با استانداردهای بین المللی و جهانی تولید می کند
پتروشیمی مارون در اول بهمن ۱۳۷۸ تاسیس شد در سال ۱۳۸۵ به تولید رسید و بعداً در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شد .در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست با عبدالمجید محمدی مدیر عامل شرکت پتروشیمی مارون گفت و گویی انجام داده ایم:
برای سوال اول لطفا خودتان را معرفی کنید؟
بنده عبدالمجید محمدی هستم . در حال حاضر عضو هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت پتروشیمی مارون سابقه و افتخار کار در شرکت های پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی مارون هم به عنوان رئیس کارخانه بازیابی اتان ( که نخستین کارخانه از نوع خود در ایران هست) و هم در مسئولیتهای رئیس بهره برداری و معاونت عملیات را دارم . در دوره ای هم به عنوان مدیر عامل خط لوله اتیلن غرب با مجموعه هلدینگ باختر فعالیت داشتم . هم اکنون با افتخار در خدمت همکارانم در پتروشیمی مارون هستم
پتروشیمی مارون در چه زمینه ای فعالیت دارد و چه دستاوردهایی را کسب کرده است؟
تولیدات پتروشیمی مارون گستره ی عظیمی از محصولات هستند که برخی در واحدهای دیگر پتروشیمی مارون ، تبدیل به مواد دیگر با ارزش افزوده بالاتر می شوند و برخی نیز برای تولید محصولات متنوع در اختیار واحد های پاییندست یا همکار در داخل و خارج کشور قرار میگیرد . اتیلن ، پروپیلن ، انواع گلایکول ها ، پلیمر های ارزشمند پلی اتیلن و پلی پروپیلن و همچنین محصولات جانبی مثل بنزین پیرولیز تولیدات ما را تشکیل می دهند .
در مورد دستاوردها باید اول این نکته را یادآوری کنم که هر دستاورد خوبی ما داشته باشیم حاصل زحمت همکاران توانمند و مدیران خوبی است که در یک بازه نزدیک به ربع قرن از تأسیس پتروشیمی مارون تا امروز فداکارانه و شبانهروزی زحمت کشیدند.
اما پاسخ شما ، مهمترین دستاورد ما در صنعت پتروشیمی به طور اعم و در پتروشیمی مارون به طور اخص ، نوعی کیمیاگری هست . ما گاز هایی را که در سالهای نه چندان دور در مناطق نفت خیز جنوب اغلب بلا استفاده می سوختند ، آلودگی زیست محیطی داشتند و یا با تکنولوژی قدیمی استفادههای نه چندان اقتصادی از آنها می شد ، تبدیل به مواد ارزشمندی میکنیم که در زندگی روزمره تبدیل به ضرورت شدهاند . اشتغالزایی برای حدود ۳ هزار نفر به طور مستقیم و شاید حدود دو برابر این تعداد به طور غیرمستقیم دستاورد دیگری است که قابل چشم پوشی نیست. ارز آوری ، جلوگیری از خامفروشی ، توسعه واحدهای پایین دست ، حضور در جمع ۱۰۰ شرکت برتر کشور ، سرمایهگذاری در شرکتهای تولیدی دیگر و اشتغال زایی مضاعف ، استفاده و سرمایهگذاری برای استفاده از کاتالیست های استراتژیک و مواد مهم ساخت داخل به جای مواد خارجی و … بخشی از دستاوردهای شرکت پتروشیمی مارون می باشد.
اجازه بدهید همین جا از همکاران زحمتکش و خدوم خودم تشکر کنم و یاد و خاطره عزیزان را که ام امروز دیگر در بین ما نیستند را گرامی بدارم. قلبا معتقدم هر افتخار و دستاوردی داشته باشیم ، متعلق به کارکنان زحمتکشی است که شب و روز ، در هر شرایط جغرافیایی و آب و هوایی و با وجود همه گیری بیماری ، فداکارانه اجازه ندادند تولید متوقف شود.
مهمترین ویژگی محصولات مارون چیست؟
مهمترین ویژگی محصولات ما استفاده از تکنولوژی های روز دنیا است . در استفاده از تکنولوژی پیشرفته این مزیت هست که ضمن بهره وری بالاتر نسبت به تکنولوژی تکنولوژی های قدیمی ، با رعایت همه استانداردها ، همزمان با تولید بیشتر ، آسیب کمتری به محیط زیست زده می شود. ما موفق شدیم تمامی استانداردهای ملی و بین المللی مرتبط با تولیدات را اخذ کنیم . این نشان دهنده تولید محصول ملی با استانداردهای بین المللی و جهانی است . در عرصه تولید ، ما موفق شدیم به ظرفیت اسمی تولید واحد هامون در زمانی بسیار کوتاه برسیم و طرحهای توسعه را با وجود جوان بودن شرکت ، تعریف کرده و در موارد زیادی به اجرا بگذاریم . طبیعتاً اولویت ما تأمین نیاز واحدهای تولیدی در سطح کشور عزیزمان است. در مواردی که نیاز داخلی تامین شده باشد ، ما در زمینه صادرات نیز فعال بوده ایم که در شرایط تحریم های ظالمانه ، خوشبختانه در زمینه تامین ارز سهمی در کمک به میهن عزیزمان و رفع مشکلات مردم داشتهایم.
به طور خلاصه در زمینه تولید محصول با استاندارد های جهانی شاید به لحاظ تکنولوژیک مشابه بقیه تولید کنندگان باشیم. ولی ویژگی منحصر به فرد ما ، چیزی که حتما مزیت رقابتی ما هست ، همکاران توانمند ، تیم حرفه ای و پاسخگو است. در کنار اهمیت تجهیزات ، بنده نیروی انسانی جوان ، توانمند و پاسخگو را مهم ترین ویژگی پتروشیمی مارون می دانم.
در این نمایشگاه با چه رویکردی حاضر شده اید؟
به هر حال نمایشگاهها ، کارکردهای متفاوتی دارند. توسعه بازار ، یافتن مشتریان جدید ، ملاقات با مشتریان قدیمی ، آشنایی با آخرین دستاوردها و تکنولوژیهای صنعت مرتبط ، مشاهده پیشرفت شرکت های همکار و رقیب ، آشنایی با تکنولوژی های جدید از طریق مشارکت شرکتهای خارجی ، مذاکره در مورد توقعات مشتریان و در یک کلمه حرکت به سمت رضایتمندی مشتری قدیمی و به قولی آن چیزی که متخصصین بازاریابی تحت عنوان وفادارسازی از آن نام میبرند بخشی از برنامههای ما در پانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست می باشد . پتروشیمی مارون به طور ویژه در نمایشگاه امسال برنامه ریزی ملاقات با مشتریان قدیمی را دارد که به نوعی برای استفاده از محصولات ما نیاز به مشاوره فنی دارند . در همین راستا همکاران بنده در واحدهای بازاریابی و فروش ، مهندسی فروش ، زنجیره تامین و نیز قسمت های مهندسی در نمایشگاه حضور دارند و برنامهریزی کردهاند که با این دسته از مشتریان ملاقات کنند . به هر حال محصولات پتروشیمی ، استفاده متعدد و متنوع و پیچیده دارند و اگر که مشتری در زمینه استفاده از محصول ما نیاز به مشاورههای فنی داشته باشد به صورت رو در رو در موردش گفت و گو می کنند و راهحل اساسی را پیدا می کنند. میزبانی برنامه ریزی شده ی مشتریان قدیمی و آمادگی برای توسعه بازار و ملاقات فعالین جدید صنعت پتروشیمی ، برنامه عام ما در این نمایشگاه است.
در پایان ضمن عرض خدا قوت و خسته نباشید ، خدمت شما و تیم برگزار کننده نمایشگاه ، امیدوارم همه ما با رعایت پروتکل های بهداشتی به سهم خودمان کمک کار عزیزان کادر درمان باشیم تا ضمن حفظ تندرستی خود و خانواده مان به کنترل پاندمی کووید ۱۹ کمک کرده باشیم . سلامتی شما و همه مردم عزیز و همکاران ارجمندم را از پروردگار متعال می خواهم و برای تندرستی کادر درمان دعا می کنم .