نمایشگاه ها

لوگو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برگزاری 90 نمایشگاه‌ با رویکرد «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»

محمد جواد قنبری معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌الملل:
برگزاری 90 نمایشگاه‌ با رویکرد «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»

بی شک سالی که گذشت، برای تولیدکنندگان، صنعتگران، تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی یکی از بدترین تجربیات حضورشان در عرصه تولید و تجارت بود. شیوع ویروس کرونا تمام برنامه‌ریزی‌های اقتصادی را برهم زد و به چالش جدی فعالان این حوزه تبدیل شد. بسیاری از صنایع کوچک و خرده پا چند ماهی بیشتر نتوانستند دوام بیاورند و به ناچار پا از عرصه رقابت بیرون کشیدند اما تعدادی از صنایع و شرکت‌ها هم بودند که موفق شدند پیکر نیمه جانشان را وارد سال 1400 کنند با این امید که تزریق واکسن کرونا باعث کاهش روند بیماری شده و شرایط رونق اقتصادی باز هم مهیا شود و بتوانند دوباره روی پای خودشان بایستند. صنعت نمایشگاهی هم از این قاعده مستثنی نیست و سال گذشته به دلیل شیوع پاندمی بسیاری از نمایشگاه‌ها برگزار نشد، فقط در ماه‌های پایانی سال و با تغییر مدیریت شرکت سهامی نمایشگاه‌ها شاهد برگزاری چندین نمایشگاه بودیم. محمد جواد قنبری معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با پایگاه خبری اخبار نمایشگاه‌ها توضیحاتی پیرامون وضعیت شرکت نمایشگاه‌ها در دوران پاندمی ارایه کرد و به تشریح برنامه‌های این شرکت در سال جاری و چگونگی برگزاری نمایشگاه‌ها در شرایط شیوع کرونا پرداخت.

سال گذشته، شیوع ویروس کرونا باعث لغو تعداد زیادی از نمایشگاه‌ها شد ولی در اواخر سال شاهد برگزاری چندنمایشگاه بودیم، در مجموع سال گذشته چند نمایشگاه برگزار شد و با توجه به آن شرایط، استقبال از نمایشگاه‌ها چطور بود؟
سال ۹۹ سال خاصی برای همه بود؛ نه تنها کشور ما که دنیا نیز از فراز و نشیب‌ها، رکود و وقفه و مشکلات به وجود آمده ناشی از شیوع پاندمی رنج برد. با این وجود، شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی به عنوان محور فعالیت‌های نمایشگاهی کشور نباید رویه‌ای را دنبال می‌کرد که نشان از ضعف و سستی در انجام کارها باشد، چرا که انتظار مراکز نمایشگاهی کشور در استان‌ها از شرکت نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران این است که بتواند راهکارهای بهتری ارایه دهد و به ‌نوعی منشا فعالیت‌هایی خوب در صنعت نمایشگاهی باشد. به دلیل عدم شناخت جامعه و کشور از ویروس کرونا شاهد یک وقفه چندین ماهه، از اسفند ۹۸ تا آذر ۹۹ در برگزاری نمایشگاه بودیم اما بعد از ورود مدیرعامل جدید آقای دکتر زمانی برنامه‌ریزی‌های خاصی برای تغییر این شرایط صورت گرفت و در نهایت موفق به برگزاری چندین نمایشگاه شدیم.
برای تسلیم نشدن در مقابل شرایط تصمیم گرفتیم، محوریت کار را به‌ دست گرفته و صنعت نمایشگاهی را از رکود در بیاوریم. با اخذ این تصمیم شرایط تغییر کرد و مدیرعامل جدید توانست مجوز رسمی وزارت بهداشت را اخذ کند، در تعریف پروتکل‌ها، با همکاری وزارت بهداشت به نتیجه نهایی رسیدیم و نمایشگاه‌هایی در شرایط زرد و نارنجی برگزار شد. در مجموع از دی تا نیمه اسفند۹۹، ۲۷ نمایشگاه پی‌درپی به اجرا درآمد. هرچند نمایشگاه‌هایی که برگزار شد در حد و اندازه‌های گذشته نبود اما از توقف چرخ صنعت نمایشگاهی جلوگیری کرد و فعالان این عرصه با روحیه‌ای بهتر وارد سال جدید شدند.

با توجه به این که هنوز وضعیت شیوع کرونا تغییر چندانی نکرده است، امسال برای برگزاری نمایشگاه‌ها چه تمهیداتی در نظر گرفته‌اید؟
سعی براین است، شرایطی تعریف کنیم اما بخشی از این موضوع در اختیار ما نیست. صنعت نمایشگاهی با برپایی نمایشگاه‌ها زنده است اما هنوز سایه کرونا بر سر کشور وجود دارد و تلاش ما بر این است روحیه اواخر سال گذشته را حفظ کنیم. روحیه‌ای که باعث شد طی دو ماه 27 نمایشگاه از جمله نمایشگاه‌های مهمی مثل نفت، پتروشیمی، لوازم خانگی، تلکام و… برگزار شود. محوریت کار ما بر اساس رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و در چارچوب مصوب وزارت بهداشت خواهد بود تا شرایط حادتری پیش نیاید.
بر این اساس، برای برگزاری ۹۰ نمایشگاه برنامه‌ریزی کرده‌ایم و بعد از ماه رمضان برگزاری نمایشگاه‌ها شروع خواهد شد. مجریان و دست اندرکاران نیز با آرامش خاطر و بدون استرس در حال ارایه برنامه‌هایشان هستند و قطعا طبق مجوز رسمی وزارت بهداشت عمل خواهیم کرد و اگر شرایط دیگری از سوی این وزارتخانه اعمال شود، قبل از شروع آن دوره نمایشگاهی و قبل از اینکه شرکت‌ها بخواهند هزینه خاصی متحمل شوند، رویه را عوض خواهیم کرد.

سال گذشته افراد می‌توانستند با دعوت قبلی از نمایشگاه‌های تخصصی بازدید کنند، امسال روند بازدید از نمایشگاه‌ها چگونه است؟
قاعدتا همین رویه را ادامه خواهیم داد، طی نظرسنجی‌های مختلفی که سال گذشته انجام دادیم، مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها یعنی مدعوین نمایشگاه، بازدیدکنندگان، افراد متخصص اصناف و صنعت، تاجران و بازرگانان و چهره‌های دانشگاهی رضایت‌مندی بیشتری از این شیوه دارند، به همین دلیل امسال نیز همان شیوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور مشخص و کنترل شده بازدیدکنندگان را خواهیم داشت.

شرکت‌هایی که می‌خواهند در نمایشگاه‌ها حضور پیدا کنند چه نوع پروتکل‌هایی را باید رعایت کنند و چه نظارتی بر رعایت پروتکل‌ها انجام می‌شود؟
همه چهارچوب‌هایی که مد نظر حوزه وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا است در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران،رعایت می شود به‌ویژه در هنگام غرفه‌سازی‌ که غرفه‌ها با فاصله زیاد از یکدیگر قرار دارند، راهرو‌ها عریض‌ بوده و در هر غرفه افراد معدودی با رعایت فاصله‌های اجتماعی به عنوان کارکنان و یا مشاوران آن شرکت در غرفه حضور خواهند داشت. علاوه بر این بازدیدکنندگان خاص و مدعو از محل ورودی‌های شرکت از حیث رعایت مسایل بهداشتی کنترل می‌شوند. به جرات می‌توانم بگویم کمتر مکانی در کشور وجود دارد که در این شرایط سخت کرونا بتواند پروتکل‌های بهداشتی را به این شکل به اجرا بگذارد. از طرفی جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه نسبت به دوره‌های گذشته کمتر از نصف شده، بنابراین جمعیت قابل‌کنترل و هدایت است. بلندی سقف سالن‌ها نیز یک مزیت بوده و مانع ایجاد بسیاری از مشکلات می‌شود. ضمن اینکه ناظران و بازرسان وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا در اثنای برگزاری نمایشگاه‌ها بازدید رسمی دارند و چنانچه موارد خاصی به نظرشان برسد، حتما به ما یادآوری می‌کنند.
در نمایشگاه‌های سال گذشته به‌خصوص در نمایشگاه‌هایی که از دی ماه به بعد برگزار شد، چندین بار غرفه‌داران و مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طرف ناظران ستاد ملی کرونا مورد تشویق قرار گرفتند. بنابراین نگرانی ما از حیث رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی نیست، مهم‌ترین موضوع برای ما مثل هر ایرانی دیگر سلامت هموطنان‌مان است و تلاش می‌کنیم به سهم خودمان در این زمینه قدم برداریم. طیف وسیعی شامل مجریان، مشارکت‌کنندگان، غرفه‌سازان، شرکت‌های حمل و نقل، شرکت‌های تبلیغاتی، هتل‌ها و مراکز عرضه خدمات نمایشگاهی و بسیاری از اصناف از عدم برگزاری نمایشگاه‌ها متضرر خواهند شد و نتیجه آن افزایش بیکاری و فساد در جامعه خواهد بود.
در نشستی که در ایام عید نوروز با برخی از مسوولان محترم نیروی انتظامی تهران بزرگ داشتیم تاکید آن‌ها این بود که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با مجوز رسمی وزارت بهداشت، نمایشگاه‌ها برپا شوند. چرا که برپایی نمایشگاه‌ها با ایجاد کار و رونق فضای کسب و کار منجر به کاهش بیکاری می‌شود و علاوه بر آن شرکت‌های ایرانی فضای بهتری برای بازاریابی به دست می‌آوردند. رویکرد جدید ما در فعالیت‌های نمایشگاهی این است که بتوانیم زنجیره ایده، تولید، فروش و مصرف را به نمایش بگذاریم. یعنی در یک نمایشگاه طراحان صاحب ایده در کنار تولیدکنندگان حضور یابند و چرخه توزیع نیز در کنار آن‌ها قرار گیرد.

با متخلفان و کسانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی کنند چگونه برخورد می شود؟
در مرحله اول به متخلفان تذکر می‌دهیم و چنانچه تذکر را جدی نگیرند قطعا از ادامه فعالیتشان جلوگیری می‌شود، رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای ما بسیار مهم است و به بازدیدکنندگان هم نیز در صورت تخطی از قوانین تذکر می‌دهیم.

در عرصه سیاست بین‌المللی گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر بازگشت آمریکا به برجام و احتمال لغو تحریم‌ها وجود دارد، در صورتی که این اتفاق رخ دهد، لغو تحریم‌ها چه تاثیری بر صنعت نمایشگاهی خواهد داشت؟
بدون شک لغو تحریم‌ها اثرات مثبت بسیاری بر این صنعت خواهد داشت. در واقع ارتباط با سایر کشورها و حضور در نمایشگاه‌های دیگر و حضور متقابل کشورها در نمایشگاه‌های ایران می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در اقتصاد کشور بگذارد. شرکت‌های ایرانی با حضور در کشورهای دیگر می‌توانند بازار اقتصادی خودشان را گسترده‌تر کنند، تا زمانی که کالاهای تولیدی در کشورهای دیگر عرضه نشود، دیگران شناختی از کالاهای ما نخواهند داشت و بهترین مسیر برای معرفی و شناسایی محصولات و کالاهای ایرانی و خدماتی که ما توانایی ارایه‌اش را داریم به خصوص خدمات فنی و مهندسی، حضور سایر کشورها در نمایشگاه‌های ایران یا برپایی نمایشگاه‌های ایرانی در سایر کشورهاست.
معتقدم چنانچه فضای تحریم بشکند می‌تواند بر این روند موثر باشد و هم در مبادلات تجاری و مبادلات بانکی اتفاقات خوبی شکل گرفته و دروازه‌های جدیدی از فعالیت‌های اقتصادی باز خواهد شد، صنعت نمایشگاهی هم می‌تواند به عنوان دروازه ورود تجار خارجی در این عرصه تلاش کند و شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی اعم از بخش دولتی و خصوصی بتوانند از این طریق توانمندی‌های خودشان را معرفی کنند.

سال جاری از سوی مقام معظم رهبری، سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری شد، شرکت سهامی نمایشگاه‌ها برای حمایت از شرکت‌های داخلی و افزایش توان تولید داخلی و رفع موانع این صنعت چه برنامه‌هایی دارد؟
لازم است اشاره کنم، هدف این است که صنعت نمایشگاهی در حصارهای خاص قرار نگیرد، یعنی تصمیم‌گیری برای صنعت نمایشگاهی از داخل مجموعه شکل بگیرد و با اتکا به توانمندی‌های خود موانعی که پیش روی این صنعت است را برطرف کنیم، اولین گام در این شرایط این است که شرکت‌ها دیگر به رکود فکر نکنند. یعنی هیچ فعال نمایشگاهی، اعم از برگزار کنندگان، سایت‎داران، مشارکت‌کنندگان، برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران صنعت نمایشگاهی نباید به بهانه شیوع پاندمی به سمت تعویق برنامه‎هایشان بروند و باید این فکر را از فعالان صنعت نمایشگاهی دور کنیم ولو اینکه ممکن است کار خیلی سختی باشد.یکی از برنامه‌های ما در سال جاری این است؛ شرایطی فراهم کنیم تا در زمان برپایی نمایشگاه صنعتگران و شرکت‌های حاضر علاوه بر معرفی خود، مشکلات را شناسایی کرده و آن‌ها را با مسولانی که از نمایشگاه بازدید می‌کنند در میان بگذارند.
در این زمینه نظرسنجی‌هایی نیز انجام داده‌ایم و از بخش‌های مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت که بخش عظیم تولید کشور در اختیار این وزارتخانه قرار دارد، برای حضور در نمایشگاه و ارتباط با تولیدکنندگان دعوت می‌کنیم تا با حضور در نمایشگاه از نزدیک با مشکلات و موانع تولید و فروش آشنا شوند. در واقع به سهم خودمان این بستر را فراهم می‌کنیم تا مسوولان و تولیدکنندگان بتوانند رو در رو با یکدیگر از مسایل و موانع موجود صحبت کرده و پیشنهادهای فعالان اقتصادی از نزدیک شنیده شود. همچنین در تلاشیم تا در نمایشگاه برای شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلاتی در نظر بگیریم. هدف این است که یک شرکت داخلی با حضور در نمایشگاه بتواند به اهدافش دسترسی پیدا بکند و از سوی مجریان برگزارکننده آموزش‌هایی در این زمینه به شرکت‌ها داده می‌شود تا وقت خود را هدر ندهند.

امسال قرار است نمایشگاه بین المللی اوراسیا در ایران برگزار شود؛ با توجه به اینکه جامعه بازاری این منطقه حدود ۱۹۶ میلیون نفر است، شرکت سهامی نمایشگاه‌ها چه برنامه‌هایی برای این نمایشگاه دارد و چه تهمیداتی برای باشکوه برگزار کردن این نمایشگاه در نظر گرفته است؟
برای اولین بار است که نمایشگاه کشورهای حوزه اوراسیا در ایران برگزار می‌شود و با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر اقتصاد جهان و فشار تحریم‌ها بر کشور، برگزاری این رویداد می‌تواند اتفاق خوب و نوید بخشی برای شروع یک دوره خوب از فعالیت‌های اقتصادی باشد. در این خصوص برنامه‌ریزی‌های زیادی صورت گرفته و اطلاع‌رسانی گسترده‌ای از طریق شرکت سهامی نمایشگاهی بین المللی با مقامات داخلی و بین‌المللی از جمله وزارت صمت، وزارت صنعت و معدن و تجارت، وزارت اقتصاد، وزارت راه، وزارت نیرو_که رئیس کمیسیون مشترک دو کشور است_ معاونت علمی فناوری استان‌ها، اتاق‌های بازرگانی و حتی دفتر رئیس‌جمهور صورت گرفت و در جریان برپایی این نمایشگاه قرار گرفتند.
پنج کشور روسیه، بلاروس، ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان در نمایشگاه حضور خواهند داشت و شرکت‌های تجاری و اقتصادی و همین طور هیات‌های مختلف تجاری از اتاق بازرگانی در این نمایشگاه حضور پیدا خواهند کرد، در کنار آن نشست‌های تجاری متعددی خواهیم داشت، مذاکرات B2B تجاری خاصی را بین طرف‌های ایرانی و کشورهای مقابل برگزار خواهیم کرد. در مجموع هماهنگی خاصی صورت گرفته که این نمایشگاه منجر به توافقات اقتصادی جدیدی برای کشور شود.
بنابراین برگزاری نمایشگاه اوراسیا اتفاق مهمی است که سال جاری در کشور ما اتفاق می‌افتد، سیاست‌گذاری برنامه‌ها از طریق برگزارکننده این نمایشگاه، شرکت تجارت پارس قائم و از طریق شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی انجام شده است و به سفرای این کشورها در تهران و همین طور سفرای ایران در کشورهای مقابل اطلاع‌رسانی‌های مورد نیاز انجام شده است. در حال حاضر سفارتخانه‌های ایران در در کشورهای نامبرده حضور فعال دارند و شرکت‌های ایرانی و تولیدکنندگان در کنار شرکت‌های خارجی پنج کشور دیگر حضور خوبی در نمایشگاه خواهند داشت.
هدف‌ ما این است تا نقش اصلی‌ که نمایشگاه‌ها در ایجاد ارتباط بین فعالان اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها دارد را به خوبی انجام دهیم.

در پایان چنانچه مطلبی دارید؛ عنوان کنید؟
امیدوارم که در سال ۱۴۰۰ روز به روز شاهد افول و کاهش ویروس کرونا هم در کشورمان و هم در دنیا باشیم تا فعالیت‌های اقتصادی جان دوباره بگیرد. همچنین امیدوارم با رفع تحریم‌ها اقتصاد ایران بتواند جایگاه بهتری پیدا بکند و ایران با عظمت بتواند به آن شایستگی‌ که درخور نامش است دست پیدا کرده و جایگاه واقعی خودش را در دنیا پیدا کند.