بزرگترين رويداد صنعت لوازم خانگي ايران با حضور صنعتگران و کارآفرينان داخلي و شرکت هاي خارجي فعال در اين صنعت در قالب بيست و دومين نمايشگاه بين المللي لوازم خانگي (HAMEX2022) از روز سه شنبه 29 آذرماه به مدت 4 روز در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران در حال برگزاري است.
به گزارش اقتصاد و نمايشگاه، اين رويداد بزرگ فعالان صنعت لوازم خانگي ايران، با استقبال حداکثري و حضور 517 شرکت شامل، 15 شرکت و نمايندگي خارجي از کشورهاي امارات متحده عربي، برزيل، تايوان، ترکيه، چين، روسيه، کره جنوبي و روماني در 39 هزارمتر مربع فضاي نمايشگاهي برپا شده است .افزايش سطح توليد و حجم مبادلات بازرگاني خارجي، توسعه همکاريهاي اقتصادي، ايجاد رقابتهاي سالم داخلي و بينالمللي، تبادل اطلاعات و دانش فني، انتقال فناوري و توسعه و گسترش ارتباطات بينالمللي از اهداف برگزاري اين نمايشگاه بين المللي است.
در اين نمايشگاه، برترين برندهاي صنعت لوازم خانگي ايران گرد هم آمده اند تا آخرين دستاوردها و توانمندي هاي خود را در معرض ديد بازديدکنندگان قرار دهند.
بيستودومين نمايشگاه بينالمللي صنعت لوازم خانگي، فرصت مناسبي براي آشنايي با آخرين توليدات، تجهيزات و خدمات ارائه شده در اين صنعت است. در جريان برگزاري اين رويداد خبرنگاران گروه رسانه اي صنعت نمايشگاهي با حضور در غرفه هاي شرکت هاي شاخص صنعت لوازم خانگي نظرات آن ها را در رابطه با اين رويداد جويا شدند.
شرکت کنندگان در اين نمايشگاه، با اشاره به فرصت هاي مناسب نمايشگاه لوازم خانگي براي تبليغات هدفمند، بازاريابي و گفت وگو با صنعتگران و فروشندگان و نمايندگان شرکت هاي مختلف، به مشکلات موجود صنعت از جمله رشد هزينه ها و ماليات و موانع توليد و صادرات، اشاره کرده و معتقدند که افزايش نرخ ارز، فرصتي است که توليدکنندگان براي صادرات لوازم خانگي به بازار عراق و کشورهاي منطقه از آن استفاده کنند.
نمايشگاه لوازم خانگي فرصتي مناسب براي تبليغات هدفمند
جواد مشکاني مديرعامل شرکت سپيدار صنعت مدرن با برند اختصاصي هايا با اشاره به اهميت برگزاري نمايشگاه لوازم خانگي اظهار داشت: نمايشگاه ها فرصت بسيار خوبي براي شرکت ها از لحاظ تبليغاتي است. ما ازسال 99 در نمايشگاه تاسيسات حضور داشتيم و امسال اولين سالي است که به نمايشگاه لوازم خانگي آمده ايم. نمايشگاه فضاي فوقالعادهاي دارد و از کل کشور و حتي کشورهاي خارجي بازديدکننده داشتيم . اين فضا براي توليد کننده ها جنبه تبليغاتي فوق العاده اي دارد که با تبليغات ديگر در ساير پلت فرم هاي تبليغاتي، قابل مقايسه نيست. شرکت ما تا کنون وارد عرصه صادرات نشده و توليد ما تنها جوابگوي نياز داخل بوده اما امسال با صحبت هايي که با چند مشتري خارجي داشتيم بنا شد تا اگر حمايت هاي لازم صورت بگيرد به عرصه صادرات ورود کنيم. وي با اشاره به فعاليت هاي شرکت سپيدار صنعت مدرن گفت: شرکت هايا توليد کننده محصولات سرمايشي، گرمايشي و هواساز با کيفيت بسيار بالا است. از محصولات اين شرکت مي توان به کولر آبي ايستاده، پشت بامي، زيرسقفي، کوره هواي گرم، فن کويل، داکت اسپليت و … اشاره کرد. يکي از مهمترين اهداف ما خدمات پس از فروش بوده که در اين زمينه بسيار منسجم و فعال هستيم.محصولاتي که شرکت ما توليد مي کند ويژگي بارزي نسبت به نمونه هاي مشابه بازار از لحاظ کيفيت بدنه و سيستم هاي موتور دارد و سعي شده محصولات با کيفيت و لوکس توليد کنيم.
عمده مشتريان ما در مناطق کويري است و محصولات شرکت هايا به دليل راندمان بالايي که دارد جوابگوي آب و هواي اين منطقه است. خوشبختانه بيش از90 درصد محصولات ما توليد داخل بوده و سعي کرديم مواد اوليه را نيز از داخل تهيه کنيم. وي با بيان اينکه توليد کننده ها با مشکلات بسياري ازقبيل بيمه، ماليات و تهيه مواد اوليه رو برو هستند؛ خاطرنشان ساخت: اگر اين مشکلات حل شود ما مي توانيم صادرات را توسعه دهيم و حتي قيمت هارا ثابت نگه داريم چرا که يکي از مشکلات مصرف کنندگان و حتي توليد کنندگان افرايش قيمت ها است. از ديگر مشکلات توليد کننده ها مي توانيم به عدم همکاري بانک ها براي ارايه تسهيلات اشاره کرد، گرفتن تسهيلات از بانک کار سادهاي نيست مخصوصا اينکه اوج کار ما در 3 ماهه پاياني سال است و در اين زمان بانک ها از دادن تسهيلات خودداري مي کنند. اميدوارم دولت به اين مشکلات که بارها گفته شده رسيدگي کند.
مهمترين مشکلات صنعت موضوع ماليات است
قاسمي مدير صنايع دستي هنر سازان صنعت کار به خبرنگار ما گفت: اين شرکت از مشهد در اين نمايشگاه حضور پيدا کرده است.کار شرکت ما رنگ آميزي و نقاشي و چيني و بلورهاي ايراني است .ما شيشه و بلور و چيني را ازشرکت هاي ديگر مثل نوري و تازه و کاپه ميخريم و با فرايندهاي مختلفي که روي آن انجام ميدهيم محصول را به بازار عرضه مي کنيم.
اين شرکت حدود دوازده سال است که کار خود را شروع کرده و تقريبا 9 سال است که در نمايشگاه حضور دارد و به خاطر شناخت مشتري و بازار، لازم است که در نمايشگاه شرکت کنيم.
نمايشگاه لوازم خانگي بهترين فرصت براي توليد کننده است. همه توليدکنندگان داخلي بايد در اين فضا حضور داشته باشند و محصولات خود را عرضه کنند. هزينه يک فضاي 36 متري در نمايشگاه حدود 100 ميليون است اما بازخوردهايي که توليدکننده ها ميگيرند چندين برابر است . البته شايد در همان سال اين بازخورد را نبيند اما ما مشتري هايي داشتيم که از بازديدکنندگان يکي دو سال قبل بوده اند و ما را پيدا کردند و به خاطر همين ميتوانم بگويم نمايشگاه خيلي عالي است.
شرکت ما در حوزه صادرات هم بسيار موفق بوده و عمده صادراتمان به کشورهاي آسياي ميانه و عراق است با توجه به قيمت دلار خريد از کشور ما براي آنها بسيار به صرفه است.
ما هيچ حمايتي از دولت نميخواهيم بلکه تنها خواسته ما اين است که سد راه ما نشده و جلوي پايمان سنگ اندازي نکنند. مهمترين مشکلات ما ماليات و دارايي است چرا بايد دولت از من که ارزآوري براي کشور دارم و براي چندين نفر اشتغالزايي کرده ام ماليات بگيرد .
همين موضوع باعث شد ما نتوانيم کارمان را توسعه دهيم در حالي که توان توليد داريم و بازار داخلي و خارجي هم از محصولات ما استقبال مي کند.
ضرورت حمايت دولت در تامين نقدينگي و هزينه واردات مواد اوليه
نعيمي مسئول بازرگاني و فروش شرکت ليمون چيني نيز در گفت و گو با اقتصاد و نمايشگاه گفت: ليمون چيني، توليد کننده انواع ظروف آشپزخانه دکوري و فانتزي چيني فعاليت خود را از سال 93 در شهرکصنعتي توس مشهد آغاز کرد و از همان سال نيز ما در نمايشگاه حضور داشتيم. در يکي دو سال اول که ما در نمايشگاه حضور داشتيم کسي ما را نميشناخت اما اکنون شرکت ليمون چيني يکي از برندهاي مطرح بازار است و از دلايل شناخته شدن ما نيز همين حضور مستمر در نمايشگاه بوده است. اکنون کارخانه ما مشتري ها و نمايندگي هاي خاص خود را دارد و ما نمايندگي جديد نمي پذيريم اما به خاطر مشتري هاي قديمي و عرضه محصولات جديد در نمايشگاه حضور داريم. حدود نيمي از محصولات کارخانه ليمون چيني صادر مي شود اما با وجود اينکه هم بازار داخل و هم بازار خارج ظرفيت بالايي دارد اما به دليل مشکلاتي که وجود دارد ما نميتوانيم پاسخگوي نياز مشتري ها باشيم. لازم است دولت و مسوولان اقتصادي اين فضا را ايجاد کنند اکنون شرکت ما براي بيش از هزار نفر اشتغالزايي کرده و اگر فضا و حمايت لازم صورت بگيرد قطعا اين تعداد نيروي کار دو تا سه برابر مي شود و کارخانه هاي ليمون چيني مي تواند بار بزرگي از روي مشکل اشتغال بردارند. سياست گذاران اقتصادي، توليد را بايد به صورت مالي و تامين نقدينگي حمايت کنند. حدود پنجاه درصد از مواد اوليه توليد ما وارداتي است، دولت مي تواند به ما يارانه دهد و بعد از توليد و فروش ما آن را به دولت برگردانيم اما همين کار هم از توليدکننده دريغ مي شود.