نمایشگاه ها

لوگو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اکسیر کیفیت در فرش دستبافت اکسیر

مهندس رحمان سعیدی مدیر عامل «شرکت فرش سروش پایتخت»: اکسیر کیفیت در فرش دستبافت اکسیر

شرکت فرش سروش پایتخت که محصولات خود را با برند اکسیر به بازار عرضه می کند و در سال ۱۳۸۷ تأسیس شده، در حال حاضر در کاشان مشغول تولید انواع فرش با توجه به سلیقه مشتریان داخلی و خارجی است. این شرکت که در زمینه ی تولید فرش ماشینی فعالیت دارد در زمینه به کار گیری نوآوری و کارایی استانداردهای روز جهان در روش های تولید از جمله شرکت های پیشرو محسوب می شود.
اقتصاد و نمایشگاه در حاشیه نمایشگاه فرش ماشینی با مهندس رحمان سعیدی مدیر عامل «شرکت فرش سروش پایتخت» گفت وگویی انجام داده است:
ضمن معرفی خودتان، در مورد فعالیت های شرکت توضیح بفرمایید که از چه سالی تولید را آغاز کرده است؟
رحمان سعیدی مدیر عامل شرکت فرش سروش پایتخت هستم که با برند اکسیر فعالیت دارد و در سال ۱۳۸۷ تأسیس شده است. این شرکت در زمینه ی تولید فرش ماشینی فعالیت دارد و خوشبختانه در زمینه ی نوآوری و کارایی بروز از جمله شرکت های پیشرو محسوب می شود . در حال حاضر محل شرکت در کاشان و دفتر نمایندگی در تهران است و محصولات با برند اکسیر در بازار عرضه می شود.
در عرصه ی تولید و صادرات چه فعالیت هایی انجام داده اید؟
شرکت از بدو تأسیس یک شرکت صادرات محور بوده و با توجه به اینکه در نمایشگاه های بین المللی شرکت می کردیم و در زمینه ی صادرات سرمایه گذاری کردیم و جزو اولین شرکت هایی هستیم که صادرات فرش ماشینی را به تعدادی از کشورها داشته ایم که شاید اولین بار بوده که فرش از ایران به این کشورها وارد شده است در نتیجه خوشبختانه درصد قابل توجهی از تولیدمان صادر می شود.
شرکت شما در سال های اخیر چه گام هایی را برای توسعه فعالیت های خود برداشته و دستاوردهای آن چه بوده است؟
با توجه به بحث تحریم و مشکلات ناشی از آن، توسعه فیزیکی نداشتیم ولی توسعه کیفی داشته ایم و محصولات جدیدی که تولید کردیم با ارزش افزوده ی بالا تولید شده و محصولات فاخری را به بازار عرضه کرده ایم تا جبران کمبود توسعه فیزیکی و تعدادی را داشته باشد.
در زمینه ی مشتری مداری چه گام هایی برداشته اید؟
یکی از ویژگی های شرکت ما این است که مشتری هایی که سال هاست از ما خرید می کنند، اگر تغییر شغل نداده باشند، همچنان از ما خرید می کنند و مشتری ما هستند و آنها در اولویت هستند. و از لحاظ نوع کار و برخورد و رفتار و جلب رضایت مشتری مورد توجه بوده است.
ما معتقد هستیم که سرمایه ی هر شرکتی و هر مجموعه اقتصادی و هر بنگاه اقتصادی، مشتری های آن هستند و ارزشمندترین سرمایه های شرکت ما نیز مشتری های ما هستند و لذا در حفظ و جلب رضایت آنها برنامه ریزی کرده ایم
در زمینه ی اشتغال زایی و تولید در سال ۱۴۰۰ چه اقداماتی انجام دادید؟
ما به خاطر کرونا، تحریم و رکود نسبی موجود در اقتصاد، بیشتر روی بحث توسعه ی کیفی و افزایش ارزش افزوده و درآمد و سود متمرکز شده ایم. ما حجم تولید را بالا نبردیم ولی با استفاده از نیروهای متخصص برای بهبود تولید و کیفیت فرش دستبافت اقداماتی انجام دادیم.
به واسطه ی افت تولیدی که در حوزه ی فرش دستبافت بوده خیلی ها بیکار شده بودند اما خوشبختانه موفق شدیم که اشتغال خیلی خوبی را ایجاد کنیم که شاید حدود پنج برابر اشتغال قبلی بوده است. یعنی حدود ۵۰۰ درصد در سال جاری و سال گذشته افزایش اشتغال در فرش دستبافت داشته ایم.
وضعیت امروز صنعت فرش و چشم انداز آن را چگونه ارزیابی می کنید؟
صنعت فرش خوشبختانه با توجه به تاریخ و قدمتی که پشتوانه ی کار ما است، تقریباً بدون رقیب در جهان است و برای بقیه کشورها، تولید این کالا غیر قابل رقابت است ولی متأسفانه مشکلات سیاسی، محدودیت های تحریمی و مشکلاتی که با جامعه جهانی داریم تأثیر منفی گذاشته است و روی صادرات و انتقال پول و سیستم بانکی و… مشکلاتی ایجاد کرده است که روی تولید داخل و درآمد نیز اثرگذار بوده است. اگر مشکلات کرونا را به آن اضافه کنیم مشکلات مضاعف می شوند. به خاطر همین در این دو سه سال اخیر رشد قبلی در زمینه ی توسعه ی کمی تولید فرش را نداشته ایم. اما در عین حال باید توجه داشت که صنعت فرش یک صنعت پویایی است و خوشبختانه نسبت به صنایع دیگر حجم فعالیت قابل قبول تری دارد.
نظر شما در مورد نمایشگاه فرش ۱۴۰۰ چیست و این نمایشگاه چه کمک هایی به هنرهای صنعتی می کند؟
نمایشگاه مثل ریه اقتصاد و راه تنفس تولید است و نقش ریه را دارد و باید اکسیژن را به اقتصاد و تولید و صنعت برساند. اگر حضور در نمایشگاه نباشد حالت خفگی به صنعت دست می دهد.
با توجه به این که دو سال است که نمایشگاه به خاطر کرونا برگزار نشده، در نتیجه نمایشگاه امسال موجب شادابی و نشاط در بخش صنعت و تولید می شود. در روز اول خوشبختانه در غرفه ی ما استقبال خیلی خوبی صورت گرفت و متخصصان و بازدیدکنندگان نکات و گفت وگوی خوبی را مطرح کرده اند. ما فرصت نکردیم که محصولات و عرضه کالاهای دوستان و همکاران را از نزدیک ببینیم . خوشبختانه نمایشگاه بیش از انتظار ما بارونق همراه است و می تواند روی فعالیت صنعتگران و تولید کنندگان اثرگذار باشد.