جمشید مغازه ای دبیر انجمن شیرینی و شکلات: رشد اقتصادی باید در توازن نقش آفرینی دولت ها و بخش خصوصی محقق شود
مهمترین آثار صنعت نمایشگاهی در انتقال تبادل، سرمایهگذاری و ارتقای کمی و کیفی است، نمایشگاهها سرمایهگذاری و تاثیرپذیری بسیار در حوزه اشتغال و رفع معضل بیکاری دارد. که کرونا به عنوان یک تهدید جدی امروزی خسارت های جدی را بر صنعت وارد کرده است و توجه به صنعت نمایشگاهی، می تواند یک راهکار مهمی بر برون رفت از این شرایط باشد.
جمشید مغازه ای دبیر انجمن شیرینی و شکلات با بیان این مطالب به خبرنگار اقتصاد و نمایشگاه گفت: خسارت کرونا در بخش نمایشگاهها بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار در جهان طی سال ۲۰۲۰ اعلام شده است و ۲۲۴ میلیارد دلار از درآمد نمایشگاهی به دلیل ضرر اقتصادی ناشی از آن، حاصل نشده است، نزدیک به سه هزار نمایشگاه در دنیا لغو شد و ۱۲۴ میلیارد دلار برای غرفهدار و نمایشگاهداران خسارت وارد شد.که خود همین آمار نشان می دهد که صنعت نمایشگاهی نیز خسارت جدی در بحران کرونا دیده است.
وی تاکید کرد: حضور مشارکت کنندگان خارجی از جمله شرکت های نمایشگاهی بین المللی، همواره باید در یک انسجام اقتصادی بین تمامی عوامل موثر کشور صورت پذیرد.
جمشید مغازه ای دبیر انجمن شیرینی و شکلات با بیان اینکه به عنوان برگزار کننده نمایشگاه تخصصی صنعت شیرینی و شکلات طی سنوات متعدد اقدام به رایزنی و ارتباط با نمایشگاه های معتبر جهانی کرده ایم افزود: می توانیم به تعامل مستقیم با نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات آلمان که معتبرترین رویداد صنعتی جهان در این صنعت هست اشاره کنیم که به دلیل مشکلات اقتصادی موجود متاسفانه به سرانجام مورد نظر نرسیده است
دیپلماسی اقتصادی یکی از شرح وظایف کلیدی در دولت ها باید باشد، همانطور که می دانیم صنعت نمایشگاهی نیز ویترین این دیپلماسی است که موجب رونق در بخش اقتصاد و تولید هر کشوری می شود.
وی ادامه داد: ما امروزه شاهد نمایشگاه های دوره ای در کشورهای مختلف نیز هستیم که با نام های واحد نقش نمایشگاهی سیار را در ارتباطات اقتصادی صنعتی ایفا می کند و در این جا باید اذعان کرد که نهادها و سفارتخانه ها در ایجاد زنجیره ی نمایشگاهی در موضوع نمایشگاه های سیار و معرفی نمایشگاه های معتبر داخلی به دیگر کشورها نقش پررنگی دارد و دستاوردهای تجاری بزرگی را برای صنعت کسب می کند.
مغازه ای با اشاره به موقعیت کنونی صنعت نمایشگاهی تصریح کرد: اگر سال گذشته را در بحران کرونا در نظر نگیریم، صنعت نمایشگاهی در ایران با فراز و فرود بسیاری روند رو به رشدی داشته است، ولی زیرساخت های نمایشگاهی برای این رشد در قاعده ملی و بین المللی بیمار است که هنوز هم اقدام موثر، متحد و منسجمی را در راستای بهینه سازی این زیرساخت و نزدیک شدن به استانداردهای جهانی شاهد نبودیم. و نیستیم، به همین خاطر در بخش بین المللی شاهد نقش آفرینی محکمی در اقتصاد بر بستر نمایشگاهی نبودیم.
وی عدم برنامه ریزی قابل اعتماد و بلند مدت، عدم مدیریت در استفاده نمایشگاه های تخصصی و بازدید متخصص، بطوریکه شاهد شلوغیبی مورد پیش نیاید، عدم ثبات اقتصادی داخلی و همچنین در بخش صادرات و واردات و نوسانات ارزی و تامین آن از مهمترین مشکلات صنعت نمایشگاهی در کشور دانست.
وی با تاکید بر برگزاری بهتر نمایشگاه ها، نقش دولت و مسوولان دولتی در ایجاد زیرساخت ها و امکانات نمایشگاهی، را مهم ارزیابی کرد و گفت: در رشد اقتصادی نقش دولت ها و حکومت ها حمایت بیشتر و مانع زدایی از سر راه کسانی است که اقدام به تولید و اشتغال می کنند و بخش خصوصی، شرکت ها و اتحادیه ها هم نقش سرعت بخشیدن به چرخ تولید را دارند.
مغازه ای با بیان اینکه با توجه به اینکه شعار چند سال گذشته مقام معظم رهبری بر محور اقتصاد و تولید بوده است، پرسید؛ آیا اقدام پررنگی را در تحقق این شعارها شاهد بودیم؟ امسال نیز کلیدواژه ی پشتیبانی و مانع زدایی را به عنوان شعار سال 1400 توسط مقام معظم رهبری شاهد بودیم ولی در همین 2 ماه و نیم نیز صنعت با چالش های بسیار زیاد همراه است که مهمترین آن تامین مواد اولیه با ثبات اقتصادی است .نقدینگی که زیاد شده ولی به سمت تولید نیامده است و تورم افسارگسیخته، جان تولید را گرفته و بازارهای صادراتی را به دیگر رقبا هدیه داده استف همه ی این موارد به این معناست که تا کنون اگر دستاوردی بوده به همت فرماندهان و سربازان اقتصادی در صنعت و بخش خصوصی محقق شده است و روز به روز نقش حمایتی و پشتیبانی را در عرصه های مختلف توسط دولت ها کمرنگ و کمرنگ تر دیده ایم. ولی به واقع باید گفت: رشد اقتصادی باید در توازن نقش آفرینی دولت ها و بخش خصوصی محقق شود.
وی در پایان با اشاره به تاثیرات برگراری نمایشگاه ها عنوان کرد: اگر بخواهیم به عوامل تاثیرگذار بر ارتباط های میان فردی اشاره کنیم، باید به تاثیر ارتباط کلامی و غیرکلامی حتما اشاره کنیم، محققان معتقدند که ارتباط غیرکلامی شامل زبان بدن و حالات لحنی 93 درصد در برقراری ارتباط موثرند و تنها 7 درصد ارتباط کلامی می تواند تاثرگذار بر برقراری ارتباط وفادارانه شود. حالا نقش نمایشگاه و دیدارهای متعدد بسیار مشخص تر می شود که جایگاه بی بدیل نمایشگاه ها در توسعه ارتباطات اقتصادی هنوز انکارناپذیر است.