نمایشگاه ها

لوگو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی و سوابق شرکت نمایشگاه های بین المللی استان یزد

شــرکت نمایشــگاه‌های تجــاری بین المللی یــزد در ســال 1388 توســط ســازمان ملــی زمیــن و مســکن، زمینی به مساحت تقریبی 56 هکتار بــا کاربــری نمایشــگاهی بــه شــرکت نمایشــگاه بین المللی یـزد واگـذار گردید.

زیرسـاخت‌های لازم آب، بــرق، گاز و راه دسترســی تــا ورودی نمایشــگاه توســط اســتان انجــام شد. در ســال 1392 در راســتای توســعه و تقویــت زیرســاخت عملیاتــی اســتان، اجــرای کلیــه نمایشــگاه‌های اســتان بــه محــل جدیـد منتقل و بـه مدیریـت شـرکت نمایشـگاهی واگـذار گردید و از همان سال ،مطالعــه نيــاز ســنجی و طراحــی جامع نمايشــگاه بين‌المللــی اسـتان يـزد آغـاز و پس از آن با احداث سالن‌های نمایشگاهی و فضاهای خدماتی موردنیاز جانبی و فضای سبز و پارکینگ‌ها اقدام شد.

با توجه به دسترســی آســان شــهرهای اســتان ، قرارگیــری در چشــم انداز مناســب و زیبــا، نزدیــک بــودن مــکان نمایشــگاه بــه فــرودگاه بین المللی و خدمــات برتــر شــهر یــزد، طراحی اولیه آن انجام و عملیات اجرائی احداث آن آغاز گردید.
محــدوده ســایت شهرک نمایشگاه های بین المللی استان یزد در شهرسـتان یـزد و حریـم شـهر یـزد و 20 کیلومتــر از فــرودگاه بین المللی یــزد ، 13 کیلومتــر از ایســتگاه راه آهــن و 16کیلومتــر از بافــت تاریخــی فاصلــه دارد. این سایت در مجمــوع 516،222 مترمربــع مســاحت ســاختمان‌های طــرح پیشــنهادی و 484،337 مترمربــع در آن بــه فضــای بــاز و ســبز اختصــاص دارد.

از نظـر اقتصـادی؛ اسـتان یـزد رتبـه سـوم در سـرانه تولیـد ناخالـص داخلـی بـدون نفـت را پـس از اسـتان‌های تهـران و بوشـهر در كشـور دارد. همچنیـن یـزد سـومین اسـتان مهاجر پذیـر در کشـور بیـن ســال‌های1390-1395 بــه شــمار مــی‌رود.


مدیریت شرکت نمایشگاه های بین المللی استان یزد بر عهده مهندس احمد قافی است.

اهداف و اثرات برگزاری نمایشگاه بر صنعت و اقتصاد استان :
تابلو معرفی اقتصاد و صنعت استان
مهمترین ابزار بازاریابی و ارتباطات تجاری
مرکز تبادل اطلاعات، دانش فنی و بررسی‌های تجاری
توسعه دهنده گردشگری و اشتغال ملی
عامل افزایش مبادلات بازرگانی خارجی، توسعه همکاری‌های اقتصادی و ارتقاء سطح صادرات
عامل ارتقاء سطح تولیدات و افزایش درآمد عمومی
ایجاد کننده رقابت‌های سالم داخلی و بین‌المللی
بسترساز انتقال تکنولوژی
عاملی مؤثر در کاهش هزینه های تجاری

بازده سرمایه برای مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها در مقایسه با سایر ابزارهای بازاریابی بالاتر می‌باشد
با عنایت به توضیحاتی که ارائه شد قطعاً توجه و سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی نمایشگاهی استان می‌تواند تأثیر قابل قبولی بر رونق اقتصادی استان داشته و به لحاظ موقعیت جغرافیایی یزد در آینده‌ی نزدیک به عنوان یک برند در عرصه نمایشگاهی کشور تعریف شود.

مجموعــه نمایشــگاهی یــزد در ســال 1393 توســعه کالبــدی خــود را آغــاز کــرد و از زمــان آغــاز بــه کار تــا بــه امــروز عمدتاً میزبــان برگــزاری نمایشــگاه‌های داخلــی بــوده اســت تا سـال 1399 در حـدود 176مـورد نمایشـگاه برگـزار شـده کـه غالـب آنهـا در حـوزه تجـارت و صنعـت، راه و سـاختمان، الکترونیک، کشاورزی ، معدن و کاشی سرامیک بـوده اسـت. همچنیـن مقایسـه آمارهـای همـان سـال در کشـور بیانگـر متناسـب بـودن تعـدد برپایـی نمایشـگاه حـوزه فعالیـت تجـارت و صنعـت، و راه و سـاختمان در کل کشـور بـا نمایشـگاههای برگـزار شـده‌ی یـزد اسـت.

با توجه به تغییر شرایط اقتصادی، اجتماعی ملی و بین‌المللی و محدودیتهای ایجاد شده براثر تحریم‌ها و بیماری کرونا، رویکرد جدیدی برای نمایشگاه یزد ایجاد گردید و لذا شرکت نمایشگاه یزد تصمیم به اصلاح و حتی طراحی جدید سایت نمایشگاهی براساس شرایط روز نمود و پس از بررسی رزومه و توان بیش از ده شرکت حقیقی و حقوقی از مشاورین مرتبط با این صنعت، مشاور نهایی در اسفند ماه سال 99 انتخاب و اقدام به انعقاد قرارداد با وی شد تا با توجه به قطب گردشگری و نیز پتانسیل‌های صنعتی و اقتصادی استان (رتبه چهارم صنعت کشور،رتبه دوم معدن و بزرگترین تولید کننده سنگ آهن کشور، رتبه دوم کشت گلخانه‌ای، اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان بعد از شهر ونیز ایتالیا، هشتمین استان صادرکننده‌ی محصولات غیرنفتی در کشور) نمایشگاهی در ظرفیت بین‌المللی با رعایت استانداردهای ufi با فضاهای جانبی و مکمل مورد نیاز طراحی گردد.
چشــم انداز مقدماتــی بــرای نمایشــگاه تجــاری بین المللی شــهر یــزد در سـه مقیـاس بین المللی، ملـی و شـهری بـه شـرح زیـر اسـت:
نمایشــگاه بین المللی یــزد بــه مرکــزی بــا اســتانداردها و گواهینامه‌هــای بین المللی بــرای واردات، صــادرات، نمایــش و فـروش کالا در شـبکه‌ای فراملـی از مسـیرهای تجـاری تبدیـل خواهـد شـد کـه از صنایـع فرهنگـی و هنـری ایرانـی و بومی‌در برندســازی بین المللی بهــره می‌گیــرد.
ایــن نمایشــگاه در ســطح کشــور میتوانــد بــا بهره‌گیــری از نزدیکــی بــه انبارهــای کالا و محورهــای مهــم مواصلاتــی کشــور بـه قطبـی بـرای توزیـع و ارزشگـذاری کالاهـای صنعتـی تبدیـل شـود. حفاظـت از ارزش‌هـای طبیعـی، محیطـی و تکنیک‌هـا و راهکارهـای متکـی بـر خـرد بومی‌از ارزش‌هـای ملمـوس طراحـی ایـن مـکان خواهـد بـود.
حسـن شـهرت ایـن نمایشـگاه نـه تنهـا در حیطـه تجـارت، بلکـه در داشـتن معمـاری شـاخص و نمادینـی تعریـف میشـود کـه چهـره‌های امـروزی از شـهر تاریخـی یـزد کـه معمـاری خشـت و گلـی آن شـهرت بین المللی دارد عرضـه می‌کنـد.
نمایشـگاه تجـاری بین المللی یـزد یکـی از مجهز تریـن فضاهایـی خواهـد بـود کـه بـه واسـطه سـطح دسـترس پذیری بـا انــواع مدهــای حمل و نقــل در مقیــاس شــهر و اســتان و در زنجیــره‌ای از فضاهــای عمومی ‌و فراغتــی، می‌توانــد بــه مقصــد سـفرهای گردشـگری درون شـهری و اسـتان تبدیـل شـود.

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری
شرکت نمایشگاه ها آمادگی دارد تا با سرمایه گذاران در بخش های اصلی و جانبی نمایشگاه شامل مراکز اقامتی، رفاهی و بازرگانی به صورت های مختلف بر اساس اصول و مفاهیم جاری کشور وارد مذاکره و عقد تفاهم نامه گردد.
اهم فضاهایی که در طرح جامع نمایشگاه طراحی و منظور گردیده و سرمایه‌گذاران مختلف اعم از سهامداران و یا سایر افراد حقیقی و حقوقی از بخش خصوصی می‌توانند مشارکت نمایند به شرح زیر می‌باشد:

احداث سالن‌های مختلف نمایشگاهی
احداث فضاهای روباز نمایشگاهی
احداث غرفه‌ها و بازارچه‌های معرفی محصولات استانی و ملی
احداث مرکز اداری و تجاری تعاملات بین‌المللی
احداث سالن‌های اجتماعات و سمینار با کاربری‌های مختلف
احداث فضاها و سالن‌های غذاخوری (فست‌فود و یا غذای کامل)
احداث انواع فضاهای اوقات فراغت و تفریحی، ورزشی و رفاهی
احداث فضاهای اقامتی (هتل 5 ستاره، مراکز اقامتی خاص مطابق با فرهنگ و معماری یزد)
طرح‌های مهم در دست اقدام شرکت و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در حوزه‌های مختلف

بر اساس طرح‌های توجیهی و با توجه به افق بخش صنعت و معدن استان و همچنین در نظر گرفتن بخشهای جانبی مورد نیاز مجموعه نمایشگاه ها و الگو گرفتن از نمایشگاه‌های پیشرو در جهان، این مجموعه طراحی و در زمینی به مساحت 56 هکتار در حال ساخت می‌باشد که قسمتی از فاز اول آن شامل 5200 مترمربع سالن نمایشگاه و20 هزارمترمربع پارکینگ و همچنین بخش‌های اداری و راه‌های دسترسی داخلی و بیرونی، تأمین تأسیسات زیربنایی و فضای سبز به بهره برداری رسیده است.

موقعیت مناسب شهرک نمایشگاهی استان یزد در کنار سرمایه اجتماعی موجود و حضور تمام قد بخش خصوصی به ویژه بخش فولاد و سرمایه گذاران عمده و پشتیبان اصلی این مجموعه باعث گردیده تا علاوه بر دیدگاه نمایشگاهی و اقتصادی نسبت به این شرکت، صنایع جانبی و پشتیبانی نمایشگاهی نظیر مراکز تجاری، اداری و خدماتی مورد نیاز نمایشگاه و استان نیز مورد توجه قرار گیرد.
از انواع کاربری‌های پیش بینی شده در این شهرک؛ می‌توان به سالن‌های صنایع دستی، نمایشگاه اقوام و قبایل، مراکز تفریحی و گردشگری، مراکز اقامتی در سطوح مختلف، سالن‌های همایش و جلسات و همچنین مراکز اداری و تجاری در کنار مجموعه‌های نمایشگاهی و فروشگاه دائم تخصصی اشاره نمود که نیازمند سرمایه‌گذار بخش خصوصی و جذب سهامدار و … می‌باشد.

نمایشگاه به عنوان یک صنعت شناخته شده در جهان در حال پیشرفت و گسترش می‌باشد که این امر در کشور عزیزمان ایران نیز محقق گردیده و در برنامه‌های توسعه‌ای کشور به عنوان ویترینی برای نمایش توانمندی‌های صنعتی و معدنی و تجاری پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است. البته در اغلب استان‌های کشور، بخش نمایشگاه به نهاد‌های شبه دولتی واگذار گردیده است در حالی که در استان یزد شرکت نمایشگاه ها به صورت سهامی‌خاص برآمده از دل بخش صنعت ، معدن و 100 درصد خصوصی تشکیل و مجدانه در پی انجام امور زیربنایی در رسیدن به اهداف عالیه تعیین شده می‌باشد.