امیرحسین سعید مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت نمایشگاه های بین المللی جنوب شرق: صنعت نمایشگاهی ریل پیشرفت اقتصادی کشور است
شرکت نمایشگاه های بین المللی جنوب شرق در سال ۸۶ آغاز به کار می کند اما سایت کنونی در سال ۹۳ افتتاح و به بهره برداری می رسد.نمايشگاه بين المللي جنوبشرق واقع در شمال غربي شهر کرمان و در مجاورت بزرگراه آیت ا.. هاشمی رفسنجانی و ضلع شمالي شهرک صنعتي شماره ۲ کرمان احداث گردیده است.سهولت دسترسي به فرودگاه بين المللي کرمان ، راه آهن کرمان، و واقع شدن خطوط برق فشار قوی از محدوده زمين نمايشگاه ، و به ويژه چشم انداز زيبا به دليل اشراف نمايشگاه به جاده ، و بسياری نکات مثبت ديگر موجبات شکل گيری بزرگترين نمايشگاه بين المللي کشور را از نظر مساحت فراهم ساخته اند.
نشریه اقتصاد و نمایشگاه به مناسبت روز جهانی نمایشگاه ها با امیرحسین سعید مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت نمایشگاه های بین المللی جنوب شرق در رابطه با اهمیت صنعت نمایشگاهی، چشم اندازها و برنامه های شرکت نمایشگاه بین المللی جنوب شرق گفت و گویی انجام داده است که می خوانید:
با توجه به بزرگداشت روز صنعت نمایشگاهی، به نظر شما برگزاری نمایشگاه ها در ایران چه کمکی به اقتصاد می کند و در چند دهه اخیر تا چه حد موثر بوده است و تا چه حد می تواند در بازسازی اقتصاد در دوران پسا کرونا موثر باشد و خسارت های کرونا و تحریم های اقتصادی را کاهش دهد؟
نمایشگاه یک صنعت است و میتواند به عنوان پیشرانه و محرک اقتصادی عمل کند. برگزاری نمایشگاه های تخصصی و هدفمند می تواند در انسجام و انگیزه بخش خصوصی در راستای تولید موثر باشد.
به نظر شما مهمترین دغدغه ها و مشکلات صنعت نمایشگاهی چیست و نسبت به گذشته چه تفاوتی دارد؟
نمایشگاه پدیده ای دانش محور است که ارکان آن بر پایه های طرح، برنامه و معرفی آخرین دستاوردها قراردارد، لذا با توجه به تغییرات محتوایی آن به فراخور زمان ، مکان ، محتوا و همچنین عدم ارتباط گیری صنایع، دانشگاهها و شرکتهای دانش بنیان می تواند جزء دغدغه ها و مشکلاتی باشد که از گذشته تا حال وجود داشته است و کمتر مورد توجه واقع گردیده است چراکه نگاه صرفا ًتجاری بسیاری از صاحبان صنایع، بخش های علمی موضوع را تحت الشعاع قرارداده است، در حال حاضر پیوندهای بین بخشی در اقتصاد ایران می تواند در رشد و رونق اقتصادی تأثیر گذار باشد.
چه اقداماتی باید در نظر گرفت که نقش نمایشگاه در اقتصاد کشور بهتر شود و برای سال 1400 نمایشگاه بین المللی جنوب شرق چه برنامه هایی خواهد داشت؟
این شرکت با توجه به شیوع ویروس کرونا و سختگیریهایی که در استان کرمان صورت پذیرفت موفق به برگزاری تمامی نمایشگاه های تخصصی در سال 1399 نشد که این موضوع تأثیرات منفی در روند رو به رشد نمایشگاه بین المللی جنوب شرق داشته است.
برای سال 1400 این شرکت 38 عنوان نمایشگاهی پیش بینی و مصوب شده است که امیدواریم با طرح واکسیناسیون ملی و سیر نزولی بیماری کرونا بتوانیم شاهد برگزاری کلیه نمایشگاه های تخصصی باشیم
همچنین با برنامه ریزی های صورت پذیرفته تکمیل زیرساخت های سایت در دستور کار قرار گرفته تا نمایشگاه ها در محیط مطلوب تری برگزار گردد.
در برگزاری بهتر نمایشگاه ها، نقش دولت و مسوولان دولتی در ایجاد زیرساخت ها و امکانات نمایشگاهی، را مهمتر ارزیابی می کنید یا نقش شرکت ها و مدیران و بخش خصوصی و اتحادیه ها پر رنگ تر است؟
صنعت نمایشگاهی می تواند ریل پیشرفت اقتصادی کشور باشد لذا ایجاد زیرساخت های نمایشگاهی استاندارد که از اولویت های مهم این صنعت است که با همکاری مدیران دولتی و اصلاح مقررات، میتوان زمینه مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در آن فراهم کرد.
چه دغدغه هایی در نمایشگاه های بین المللی جنوب شرق برای سرمایه گذاری انجام شده وجود دارد؟
با توجه به سرمایه گذاری صورت گرفته از سوی موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران در راستای راه اندازی سایت نمایشگاه بین المللی جنوب شرق و با نظر به اینکه در این مدت همکاری لازم با ارگانهای دولتی انجام پذیرفته تقاضا داریم مطابق با ضوابط و مقررات قبلی که اساس آن بر این مبنا بوده که در استان یک سایت دائمی ایجاد گردد و هرگونه تغییری در این سیاست این شرکت را متحمل ضرر و زیان جدی می کند لذا خواهشمند است از ایجاد سایت های جدید و موازی کاری جلوگیری بعمل آید . اما در صورت نیاز به ایجاد سایت های جدید در استان این شرکت آمادگی سرمایه گذاری در این خصوص را دارد .
چه درخواستی از مسئولان ارشد به خصوص ستاد کرونا دارید؟
با توجه به گذشت پانزده ماه از شیوع ویروس کرونا و تجربه بدست آمده از راه های مبارزه با آن درخواست تنظیم شیوه نامه و پروتکل های جامع بهداشتی برای برگزاری نمایشگاه ها داریم تا مجبور نباشیم تا روز افتتاح نمایشگاه نگران برگزار شدن یا عدم برگزاری نمایشگاه باشیم به طور خلاصه مسئولان با اتخاذ تصمیمی مدبرانه کارشناسی شده مانع ورشکستگی سایت شوند .
برای برگزاری نمایشگاه های تخصصی چه برنامه ریزی های بلند مدتی انجام داده اید؟
با عمل به ضوابط و مقررات تدوین شده که مبنای سرمایه گذاری در استان ها بوده و برنامه ریزی مدون و منظم 3 تا 5 ساله جهت برگزاری نمایشگاه های ملی و بین المللی می توان مسیر را برای ورود فعالین بخش خصوصی به این صنعت تسهیل کرد . همچنین با توجه به اینکه انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران در حال حاضر به صورت تخصصی و کارشناسی ، فعال و آشنا با صنعت نمایشگاهی در حال انجام وظیفه می باشد می طلبد که با افزایش اختیارات این انجمن امورات و برنامه ریزی های لازم به این انجمن تخصصی سپرده شود .
تاثیر برگزاری نمایشگاه ها در استان ها چیست؟
برگزاری و اجرای رویدادهای نمایشگاهی ، علاوه بر نمایش تجربه ها، برای هر شهر ، استان و کشور می تواند گامی موثر در برند سازی و معرفی تولید گنندگان و محصولات تولیدی به تمام کشور ، و فراهم آوردن مقدمات صادرات باشد و علاوه بر آن ، این نخستین گام جهت توسعه صادرات و گسترش رشدتفکرات خلاق ، نو آورانه و به کار گیری جوانان مستعد و با هوش ، برای بروز رسانی این تفکرات خلاق و نوع آور را به حداکثر میرساند . برگزاری نمایشگاههای موفق با بهره گیری از توان هر استان می تواند مقدمه ای برای جذب توریست از اقصا نقاط کشور و حتی خارج از کشور به لحاظ حضور یا بازدید از رویدادهای نمایشگاهی باشد که خوشبختانه می توان به برگزاری موفق نمایشگاه معدن و صنایع معدنی و ماشین الات وابسته در طی چندین سال گذشته در کرمان بهشت معادن کشور اشاره کرد اینجانب در پایان روز بزرگداشت صنعت نمایشگاهی را به تمامی زحمت کشان این عرصه به ویژه پیشکسوتان این صنعت تبریک عرض نموده و آرزوی توفیق روز افزون را برای ایشان از درگاه احدیت خواستارم.