نمایشگاه بینالمللی کالاهای مصرفی چین نه تنها در حکم پنجرهای جدید به سوی بازار گسترده مصرف چین عمل میکند بلکه در عین حال فرصتهای به مراتب بیشتری را برای همکاری میان کشورها و کمک به روند احیا و رشد اقتصاد جهان فراهم میآورد.
تعهدگرایی ادامه دار چین در مسیر ارتقاء و احیای تجارت و اقتصاد جهانی
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رادیو بین المللی چین، چین با برگزاری نمایشگاه بین المللی کالاهای مصرفی از تاریخ 7 الی 10 ماه مه (17 الی 20 اردیبهشت ماه) در «هاینان» به عمل به تعهدات خود در زمینه ایجاد گشایش بیشتر و ایجاد یک اقتصاد آزاد جهانی و تحقق هدف رشد مشترک با سایر کشورها ادامه خواهد داد.
چین همواره به رغم ظهور یکجانبه گرایی و حمایت گرایی، به تعهدات خود در زمینه ایجاد گشایش بیشتر و به اشتراک گذاری فرصت ها با کل جهان عمل کرده است و در این بین، نمایشگاه بین المللی کالاهای مصرفی چین را می توان تازه ترین اقدام صادقانه این کشور در مسیر ارتقاء آزادسازی و تسهیل تجارت و اقدامی کلیدی در راستای حرکت به سوی ساخت بندر تجارت آزاد هاینان و همچنین ساخت بزرگ ترین منطقه تجارت آزاد (FTZ) در سراسر چین تلقی کرد.
نمایشگاه بین المللی کالاهای مصرفی چین با مشارکت مجموعا 648 شرکت بین المللی از 69 کشور و منطقه در سراسر جهان و با حضور هزار و 365 برند بین المللی برگزار خواهد شد که این میزان مشارکت نشان دهنده اشتیاق و اعتماد چند ملیتی به چین به عنوان کشوری است که جمعیتی 1.4 میلیارد نفری دارد و در عین حال گروه هایی با درآمد متوسط در آن نیز از مرز 400 میلیون نفر فراتر می رود.
چین در طول یک دهه گذشته و یا بیشتر، مجموعه ای از اقدامات راسخ را به منظور گسترش ادامه دار گشایش در سطح و کیفیت بالا اجرایی کرده است که از جمله این اقدامات می توان به ایجاد مناطق تجارت آزاد در سراسر کشور چین و همچنین برگزاری نمایشگاه های مهم و جدید مانند نمایشگاه بین المللی تجارت خدمات چین در پکن، نمایشگاه بین المللی واردات چین در شانگهای و نمایشگاه کالاهای مصرفی در هاینان اشاره کرد.
برگزاری این نمایشگاه ها در کنار نمایشگاه صادرات و واردات چین که تحت عنوان نمایشگاه «کانتون» شناخته می شود و در سال 1957 میلادی در استان «گوانگ دونگ» افتتاح شد، به پلتفرم و بسترهای مهمی در چین جهت گشایش تبدیل شده اند.
چین در عین حال تعرفه ها و لیست منفی سرمایه گذاری خارجی خود را کاهش داده و مسیر دسترسی های بازاری را در تعدادی از بخش ها مانند خودرو و تامین مالی سرمایه گذاران جهانی تسهیل کرده است؛ در بحبوحه پاندمی و همه گیری ویروس کرونا، تعداد بالای شرکت کنندگان در رویدادهای بین المللی چین نشان دهنده این است که هر روز به تعداد شرکت های تاسیس شده با بودجه خارجی که چشم انتظار رسیدن به پتانسیل های بزرگ در بازار چین هستند، افزوده می شود.
اولین نمایشگاه کالاهای مصرفی چین قرار است انگیزه جدیدی را به مسیر تحول و تبدیل استان ساحلی هاینان به یک مرکز بین المللی مصرف توریسم تزریق کند؛ این نمایشگاه نه تنها در حکم پنجره ای جدید به سوی بازار گسترده مصرف چین عمل می کند بلکه در عین حال فرصت های به مراتب بیشتری را برای همکاری میان کشورها و کمک به روند احیا و رشد اقتصاد جهان فراهم می آورد.
گشایش پیش زمینه و مقدمه توسعه و پیشرفت است؛ جهان روز به روز پیوسته تر و وابسته تر می شود؛ در چنین شرایطی و در مواجه با روند ادامه دار جهانی سازی اقتصادی که ویژگی آن گشایش و ادغام است، انجام اقداماتی در مسیر یکجانبه گرایی و حمایت گرایی به معنای توهین به قوانین توسعه اقتصادی است و نتیجه آن نیز چیزی جز تخریب منافع دیگران نیست و هیچ سودی برای مبتکران یکجانبه گرایی و حمایت گرایی به دنبال نخواهد داشت.
در چنین شرایطی، چین نه تنها هیچ گاه درهای خود را به روی جهان نخواهد بست بلکه روز به روز این درها را بازتر می کند.