نمایشگاه ها

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جزئیات طرح راه اندازی سامانه جامع رویدادهای نمایشگاهی کشور

سیدرضا قندیلی عضو هیأت رئیسه انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران تشریح کرد: جزئیات طرح راه اندازی سامانه جامع رویدادهای نمایشگاهی کشور

عضو هیأت رئیسه انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران گفت: با راه‌اندازی سامانه جامع رویدادهای نمایشگاهی، شاهد افزایش بازدهی و ساماندهی نمایشگاه‌ها در سراسر کشور خواهیم بود.

سیدرضا قندیلی مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان زنجان (کاسپین) و عضو هیأت رئیسه انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران در گفت و گو با پایگاه خبری اخبار نمایشگاه ها با اشاره به راه اندازی سامانه جامع رویدادهای نمایشگاهی کشور گفت: این سامانه به عنوان یک مکانیسم متمرکز در سازمان توسعه تجارت ایران در حال پیاده‌سازی است و با هدف ارزیابی و ساماندهی مجریان برگزاری نمایشگاه‌ها راه‌اندازی می‌شود. صدور مجوز برگزاری نمایشگاه ها در ابتدا در تهران و سپس در مراکز استانی که در لیست سازمان توسعه تجارت ایران قرار دارند، از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

وی افزود: در این طرح، برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها بر اساس نوع و سطح توانمندی خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. این دسته‌بندی به منظور تعیین صلاحیت برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی، ملی یا استانی انجام می‌شود. اطلاعات مربوط به برگزارکنندگان در سایت سازمان توسعه تجارت بارگذاری خواهد شد.

ارزیابی، نظارت و بررسی جزئیات مربوط به عملکرد برگزارکنندگان نیز به صورت کاملاً سیستمی در این سایت انجام می‌شود و نتایج آن به شرکت‌ها و سایر ذینفعان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

قندیلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، در برخی از استان‌ها که نمایشگاه‌ها در سطح ملی یا بین‌المللی برگزار می‌شود، برگزارکنندگان با اتکا به شناخت و تجربه قبلی خود نسبت به برگزاری رویدادها اقدام می‌کنند. اما در آینده، تمامی دستگاه‌های اجرایی ذی‌نفع در برگزاری نمایشگاه‌ها موظف خواهند شد که با استعلام از سازمان صمت استان‌ها و سازمان توسعه تجارت، از میان برگزارکنندگان دارای تخصص در گروه کالایی یا موضوعی مورد نظر نمایشگاه و با توجه به سطح رتبه‌بندی آن‌ها (ملی، استانی یا بین‌المللی)، مجری مناسب را انتخاب کنند. انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران نیز با صدور تأییدیه، مجوز انعقاد قرارداد و برگزاری نمایشگاه را به مجری منتخب اعطا خواهد کرد. از طریق این سامانه، نظارت، بررسی و ارزیابی رویدادها نیز انجام می‌شود و گزارش‌ها در آن منعکس می‌شود تا سطح برگزاری و جایگاه هر استان و هر برگزارکننده مشخص و شناخته‌شده باشد. علاوه بر این، هر برگزارکننده موظف است صرفاً در زمینه تخصصی خود اقدام به برگزاری رویداد کند.

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده و ثبت شده در لیست، هر برگزارکننده رویداد در حوزه تخصصی خود فعالیت خواهد کرد. به این معنی که برگزارکننده‌ای که مثلا در حوزه ساختمان رویداد برگزار می‌کند، مجاز به برگزاری رویداد در حوزه‌های دیگر مانند مبلمان یا کشاورزی نخواهد بود.

عضو هیأت رئیسه انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت متولی صدور مجوز بین‌المللی برای رویدادهای نمایشگاهی است؛ تصریح کرد: این ساماندهی و سازمان‌دهی انجام می شود تا از برگزاری نمایشگاه توسط افراد غیرمتخصص و غیرمجاز جلوگیری شود. و این اتفاق را می‌توان به فال نیک گرفت، چرا که باعث می‌شود تمامی برگزارکنندگان مراکز نمایشگاهی وظایف و چارچوب‌ها را با نظارت و دقت بیشتری دنبال کنند و از حقوق برگزارکنندگان و مراکز نمایشگاهی به نحو احسن دفاع شود. با توجه به ضرورت تسریع در بارگذاری اطلاعات، مراکز نمایشگاهی موظفند به اطلاع برگزارکنندگان برسانند که نسبت به بارگذاری اطلاعات خود در اسرع وقت اقدام نمایند.

قندیلی در ادامه گفت: با همت انجمن نمایشگاه‌های ایران و همکاری سازمان توسعه تجارت ایران، مراکز نمایشگاهی در سطوح مختلف بین‌المللی، ملی و با گریدبندی‌های متفاوت بر اساس زیرساخت ها و توانمندی‌های خود، پروانه فعالیت دریافت کرده‌اند. برخی از سایت‌های نمایشگاهی که موقت بوده‌اند، دیگر مجوز برگزاری نخواهند داشت. با این حال، این مراکز می‌توانند با پیگیری و تلاش، مرکز خود را به مراکز نمایشگاهی دائمی تبدیل کرده و مجوز لازم را از سازمان توسعه تجارت کسب کنند. سال گذشته شاهد صدور تعداد قابل توجهی پروانه فعالیت برای مراکز نمایشگاهی بودیم که اتفاقی مثبت تلقی می‌شود. در کنار این موضوع، باید به سمت رگولاتوری صنعت نمایشگاهی حرکت کنیم تا ضمن افزایش بازدهی رویدادهای نمایشگاهی، شاهد هم‌افزایی و همکاری کامل مراکز نمایشگاهی باشیم.

وی در پایان با اشاره به اقدامات انجمن نمایشگاه‌های بین المللی ایران اظهار داشت: این انجمن موفق به مدیریت مقوله همپوشانی رویدادهای نمایشگاهی در سراسر کشور شده است. دو سال است که رویدادها مورد ارزیابی قرار گرفته و دیگر هم‌زمانی و همپوشانی با هم ندارند. تمامی نمایشگاه‌ها در یک جدول واحد قابل رصد هستند و به طور هم‌زمان در یک گروه کاری برگزار نمی‌شوند. برای مثال، استان‌های خوزستان و خراسان رضوی که در حوزه کشاورزی توانمند هستند، نمایشگاه‌های این حوزه را به طور هم‌زمان برگزار نمی‌کنند. یک جدول مشخص و واحد وجود دارد و هماهنگی کاملی بین مراکز نمایشگاهی کشور برقرار شده است. .