نمایشگاه ها

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صنعت نمایشگاهی موتور محرکه توسعه تجارت و صادرات

مهندس سيد حسين ميرظفرجويان مشاور مدير عامل و مدير عامل تعاوني کارکنان شرکت سهامي نمايشگاه‌هاي بين المللي ج.ا.ايران: صنعت نمایشگاهی موتور محرکه توسعه تجارت و صادرات

مهندس سید حسین میر ظفر جویان، گذشته از سابقه طولانی اش در مدیریت بخش های مختلف شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ایران، یکی از مدرسان و محققان شناخته شده صنعت نمایشگاهی است که کتاب های تالیف شده از سوی او از منابع درسی مراکز آموزشی و علمی صنعت نمایشگاهی است. میرظفرجویان در پاسخ به دعوت کتاب سال صنعت نمایشگاهی، یادداشتی اختصاصی در باره موقعیت و نقش صنعت نمایشگاهی در پیشبرد توسعه اقتصادی کشور ارسال کرده که می خوانید:

پیشاپیش فرارسیدن بهار زیبا و سال جدید را به همه دست اندرکاران و علاقه مندان این صنعت تبریک عرض می نمایم و سالی پر سلامتی و کثرت فعالیت و چشم اندازی مناسب آرزومندم وهمچنین روز صنعت نمایشگاهی را به فعالان این صنعت صمیمانه تبریک می گویم .

در دوران کنونی و عصر حاضر یکی از صنایع بسیار سودآور و تاثیرگذار روی شاخصه های اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی برای هر کشوری صنعت نمایشگاهی است. علت آن را باید گستره وسیعی دانست که بسیاری از مردم جامعه را درگیر کرده و اشتغال زایی بسیار بالایی دارد . این صنعت خدماتی بسیار پرسود ، به عنوان یکی از صنایع تاثیر گذار و موتور محرکه توسعه تجارت و صادرات کشور ، متاسفانه در کشور ما هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است، در صورتیکه در کشورهای پیشرفته و حتی در منطقه خاورمیانه ، جایگاه بسیارمناسب و قابل قبول دارد. امروزه نمایشگاه ها گرچه بعنوان محملی برای بازاریابی و توسعه تجارت کاربرد روز افزونی دارند اما مهم تر از بعد اقتصادی نمایشگاه ، ابعاد ارتباطی آن است كه همچون یک کانال ارتباطی، کارکردی جهت انتقال مفاهیم، اطلاعات و آگاهی ها به گیرندگان پیام دارد زیرا در این صنعت همه تولیدکنندگان چه کالا و چه خدمات در قالب مشارکت کننده در بستری مناسب به ارایه تولیدات می پردازند و با مشتریان در قالب بازدیدکننده ارتباط برقرار می نمایند و برای ایجاد و موفقیت نمایشگاه بازارهای مختلفی شکل می گیرد که می توان به: بازار برگزارکننده و مشارکت کننده – بازار مشارکت کننده و بازدید کننده – بازار مشارکت کنندگان و پیمانکاران – بازارسایت داران وپیمانکاران و ……..  اشاره نمود که تاثیر مناسب اقتصادی و افزایش سطح اشتغال و توسعه تجاری و صادرات و …. را در پی دارد و تاثیر و کمک نمایشگاهها بر سایر صنایع کلیدی در کشور ها و کسب درآمد ، بر مبنای تحقیقات یوفی ، برگزارکنندگان حدود 9% ،رستورانها و اغذیه فروشی حدود 9% ، خدمات نمایشگاهی حدود 11% ، غرفه سازی حدود 7% ، حمل و نقل و انبارداری حدود 16% ، خرده فروشی حدود 20% ، هتل و اقامتگاه حدود 24 % و سایر 4% محاسبه گردیده است .

 باید عرض نمایم که نمایشگاه، مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست یافتن به پدیده‌های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری است و بدلیل ارتباطات گسترده بین المللی و دستیابی به بازارهای جدید و ایجاد بستر مناسب جهت مشارکت کنندگان نمایشگاهها از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد  برگزاری نمایشگاه، باعث ایجاد رقابت‌های سالم داخلی و بین المللی  و همچنین ، توسعه دهنده گردشگری و اشتغال ملی می‌باشد. گسترش روزافزون اهمیت نمایشگاه‌ها در توسعه و رونق اقتصادی، لزوم توجه بیش از پیش به نمایشگاهها و رونق بخشیدن به صنعت نمایشگاهی در هر کشوری را به خوبی آشکار می‌کند و حمایت سازمان‌ها و مراجع دولتی و اجرایی و بخش خصوصی بیش از پیش در اثرات آتی برگزاری نمایشگاه‌ها نمود می‌یابد و از این رو ضرورت توجه به دیدگاه مجریان متخصص و با تجربه در صحنه‌های ملی و بین‌المللی نیز بر این مسئله تاکید دارد که می بایست این نگاه در درون کشور تقویت شود و روند مناسب و رو به رشدی پیدا نماید. زیرا صنعت نمایشگاهی یک صنعت زودبازده است، این صنعت می‌تواند نمود بسیار مناسب و خوبی را در اقتصاد، اشتغال و کاهش بیکاری داشته باشد؛ چراکه به سرعت می‌تواند با کسب نیرو اشتغال ایجاد کند. برگزاری نمایشگاه‌ بویژه در سطوح بین المللی و منطقه‌ای از جنبه‌های مختلف اقتصاد بومی را متاثر نموده و موجبات پویایی آن می گردد  که از جمله آن کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگری و نیز حفظ و ارتقاء سطح اشتغال داخلی است.

تافلر می گوید : انسان آينده با چند پديده اجتناب ناپذير مواجه خواهد شد: ناپايداري، تجدد و تازگي، تنوع و كثرت. به بياني ديگر پيوند و رابطه انسان با افراد، اشياء، مكان ها، سازمان ها و نهادها، افكار و جريان اطلاعات، مدام در حال ناپايدارتر شدن و تازه تر شدن و تنوع خواهد بود و با توجه به شرایط جهانی ، شرایط منطقه و کشور و موارد متعدد از اینگونه ناپایداریها در حوزه  اقتصاد و شرایط زندگی، ما را بر آن می دارد که با برنامه ریزیهای درست و بلندمدت و هدف گذاری برای آینده این صنعت، که با نسلی جدید و متفاوت و آگاه تر و بهره مند تر از ابزار های تکنولوژیک نوین و با خلاقیت بالا و دایما درحال تغییر، مواجه است و همچنین وجود رقبای قدرتمند در سطح منطقه، راهکاری قابل اجرا و مطمئن اتخاذ نماییم و برای آینده نقشه راه داشته باشیم که خود پیشنیاز توسعه و سرمایه گذاری خواهد بود 

شرکت نمایشگاهها بین المللی ج.ا.ایران به عنوان شرکت مادر تخصصی این صنعت، که بزرگترین و زیباترین سایت برگزاری نمایشگاههادر کشور دارد با توجه به اساسنامه و وظایف ذاتی و ظرفیت های قانونی ، اگر چه توان برگزاری نمایشگاهها در داخل و خارج را دارد می بایست در جهت رونق فضای کسب و کار و برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی در سراسر کشور ایفای نقش موثر نماید تا از طریق ایجاد همدلی و هم افزایی و کمک به ایجاد بستر مناسب در راستای توسعه تجارت و صادرات کشوراز طریق ایجاد ظرفیت های قانونی جدید، به توسعه آموزش و فرهنگ نمایشگاهی و چگونگی بهره گیری از این ابزار مهم بازاریابی نیز همت گمارد  

همچنین با توجه به مشارکت ایران در اکسپوی 2025 اوزاکای ژاپن نیز باید بیان نمود که حضور ما در اکسپوها که مهمترین رویداد نمایشگاهی جهان هستند بزرگترین فرصتی است که بتوانیم اقتصاد، تاریخ، تمدن و فرهنگو برنامه های آینده کشور خود را به رخ جهانیان بکشیم و با جذب سرمایه و گردشگران خارجی  و بستر سازی توسعه تجارت و فرهنگ ،کسب درآمد کنیم. این درآمد ممکن است در کوتاه مدت از عقد قرارداد با کشورهای خارجی یا فروش کالاها باشد اما در نگاه بلندمدت ،حضور ما در این گونه مجامع بین المللی بهترین فرصت برای معرفی برند کشور خواهد بود. استفاده از ظرفیت های بالقوه و بالفعل کشور و ارائه در اکسپو نیازمند افزایش آگاهی جامعه نسبت به اهمیت اکسپو است. در اکسپو اهداف متعددی نهفته است که باید بتوانیم ظرف مدت 6 ماه نهایت استفاده از این فرصت را ببریم.