احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران و مدیرعامل شرکت آروین مهر فجر، از برگزارکنندگان با سابقه رویدادهای نمایشگاهی، که از اعتبار بالایی در میان فعالان صنعت چاپ و بسته بندی برخوردار است و سال هاست که به نمایندگی این صنعت، نمایشگاه چاپ و بسته بندی را با کیفیت بالایی برگزار کرده است، در گفتگو با کتاب سال صنعت نمایشگاهی به تشریح فعالیتهای این شرکت در سال 1402 و برنامههای آتی آن پرداخته است. برگزاری سیامین نمایشگاه بینالمللی چاپ، بستهبندی و صنایع وابسته، دهمین نمایشگاه بینالمللی کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته، و دو نمایشگاه بهاره در سال جاری از جمله فعالیتهای این شرکت بوده است.
وی با اشاره به جزئیات فعالیت های شرکت آروین مهر فجر در سال 1402 گفت: ما در سال جاری سیامین نمایشگاه بینالمللی چاپ، بستهبندی و صنایع وابسته و دهمین نمایشگاه بینالمللی کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته را برگزار کردیم.
مدیرعامل شرکت آروین مهر فجر افزود: سیامین نمایشگاه بینالمللی چاپ، بستهبندی و صنایع وابسته بزرگترین رویداد صنعت چاپ و بستهبندی ایران از ۲۲ تا ۲۵ آذرماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد. این نمایشگاه در فضایی به وسعت ۴۵ هزار مترمربع، میزبان ۴۵۶ شرکت داخلی و ۷۴ شرکت خارجی از کشورهای چین، آلمان و ایتالیا بود. استقبال از این نمایشگاه به حدی بالا بود که درخواست فضای بیشتر به میزان 10 هزار متر مربع وجود داشت، که به دلیل کمبود فضا، امکان پاسخگویی به همه متقاضیان فراهم نشد.
حضور شرکتکنندگان خارجی از کشورهای چین، ایتالیا و آلمان، بر غنای علمی و فنی این دوره از نمایشگاه افزود. در این نمایشگاه، علاوه بر عرضه جدیدترین و نوینترین دستگاههای چاپ، بستهبندی، کدگذاری و پلمپ صادراتی، روشهای نوین بستهبندی کالاها با هدف جذب مخاطبان و بازارهای صادراتی نیز ارائه شد.
همچنین دهمین نمایشگاه بینالمللی کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته در فضایی به مساحت ۱۴ هزار مترمربع و با حضور ۱۷۴ شرکتکننده داخلی و ۴ شرکتکننده خارجی از تاریخ ۲۳ تا ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد. اغلب شرکتکنندگان این نمایشگاه تولیدکنندگان و صادرکنندگان این حوزه بودند که جدیدترین محصولات و نوآوریهای خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند. یکی از ویژگیهای بارز این دوره از نمایشگاه، دعوت از یک هیئت تجاری پنجاه نفره از بازار هدف کیف و کفش بود. این هیئت تجاری با هدف عقد قراردادهای تجاری و بازدید از نمونهکارهای ایرانی به نمایشگاه دعوت شده بود.
وی در ادامه گفت: علاوه بر دو نمایشگاه بزرگ ذکر شده، دو نمایشگاه بهاره نیز در برنامههای شرکت آروین مهر فجر قرار دارد. اولین نمایشگاه بهاره از 15 تا 25 اسفندماه در محل دائمی نمایشگاههای شهر آفتاب برگزار خواهد شد. دومین نمایشگاه بهاره نیز در در میدان شوش تهران به منظور دسترسی آسانتر عموم مردم به محصولات و خدمات مرتبط با ایام عید نوروز برپا میشود.
هدف از برگزاری این نمایشگاهها، ارائه فرصتی مناسب به تولیدکنندگان و عرضهکنندگان برای معرفی محصولات و خدمات خود به عموم مردم و همچنین ایجاد فضایی برای خرید و فروش اقلام مورد نیاز مردم در آستانه سال نو است. انتظار میرود با برگزاری این نمایشگاهها، شاهد رونق اقتصادی در بخشهای مختلف و همچنین افزایش رضایت مردم باشیم.
مدیرعامل شرکت آروین مهر فجر گفت: اگرچه شیوع بیماری کرونا در سالهای گذشته حضور شرکتهای خارجی در نمایشگاهها را کمرنگ کرده بود، اما امسال شاهد حضور پررنگتر خارجیها در نمایشگاههای برگزار شده توسط شرکت آروین مهر فجر بودیم. این حضور پررنگ، نشاندهنده اعتماد و تمایل روزافزون شرکتهای خارجی به بازار ایران و فرصتهای مناسب برای سرمایهگذاری و همکاریهای بینالمللی در این حوزه است. حضور فعالان صنعت از کشورهای مختلف، موجب تبادل دانش و تجربیات، ایجاد زمینه برای صادرات محصولات ایرانی و رونق اقتصادی در این صنعت خواهد شد. شرکت آروین مهر فجر با برگزاری رویدادهای بینالمللی و فراهم کردن بستری مناسب برای تعاملات تجاری، نقشی مؤثر در معرفی توانمندیهای صنعت ایران به دنیا و جذب سرمایهگذاری خارجی ایفا میکند.
وی درخصوص افزایش مشارکت کنندگان خارجی در نمایشگاه ها بیان داشت: با وجود برخی مشکلات در تعیین تاریخ نمایشگاه سال آینده، پیشبینی میشود که با اصلاح تاریخها و رفع موانع، شاهد حضور پررنگتر شرکتکنندگان، بهویژه از کشور چین، باشیم. بر اساس برآوردهای صورت گرفته، در صورت حل مشکل تاریخ نمایشگاه، تعداد مشارکتکنندگان از کشور چین، به حدود متراژی ۲۰۰۰ متر مربع افزایش خواهد یافت.
ابوالحسنی با اشاره به چالش های پیش رو اظهار داشت: ساعت برگزاری نمایشگاه در سال جاری، چالشهایی برای مشارکتکنندگان و بازدیدکنندگان ایجاد کرد که امیدواریم برای سال آینده اصلاح شود. همچنین، خبرهای حاکی از افزایش قیمت تعرفهها است که امیدواریم این اتفاق رخ ندهد، چرا که در صورت افزایش قیمت، شاهد کاهش مخاطبان خواهیم بود.
وی با تاکید بر اهمیت صنعت نمایشگاهی گفت: صنعت نمایشگاه با مخاطبان گسترده و پویایی ذاتی، نقشی قابل توجه در اقتصاد کشور ایفا میکند. همدلی و همراهی برگزارکنندگان نمایشگاه، عاملی کلیدی در ارتقای این صنعت و تحقق اهداف اقتصادی خواهد بود. احترام به تعهدات و پرهیز از تداخل در برنامههای یکدیگر، اصل مهمی در حفظ انسجام و همدلی در صنعت نمایشگاهی است. خوشبختانه، اکثر برگزارکنندگان نمایشگاه به این اصل مهم پایبند هستند. با این وجود، نیاز به همدلی بیشتر در صنعت نمایشگاهی، امری انکارناپذیر است. همکاری و تعامل در برنامهریزی و اجرای تبلیغات نمایشگاهها، موجب افزایش اثربخشی، جذب مخاطبان بیشتر و رونق اقتصادی خواهد شد. امیدواریم با تعهد و تلاش تمامی فعالان این صنعت، شاهد همدلی و همراهی بیشتر در برگزاری نمایشگاهها باشیم و از مزایای این امر مهم بهرهمند شویم.
مدیرعامل شرکت آروین مهر فجر در پایان گفت: با توجه به منافع مشترک و ضرورت حرکت در یک مسیر واحد، بر اساس پیشنهاد دوستان، در حال پیگیری تشکیل اتحادیهای متشکل از برگزارکنندگان و غرفهسازان نمایشگاه هستیم. هدف از تشکیل این اتحادیه، دفاع از حقوق اعضای نمایشگاه و ارتقای این صنعت است. اتحادیه با ایجاد انسجام و همدلی بین فعالان این صنعت، میتواند نقشی مؤثر در حل مشکلات و چالشهای پیش رو ایفا کند.