احمد قافی مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان یزد در گفت و گو با کتاب سال صنعت نمایشگاهی به تشریح دستاوردها و فعالیت های این مجموعه پرداخت:
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان یزد گفت: صنعت نمایشگاهی به عنوان صنعتی “ بی بدیل و غیرقابل جایگزین” در شکوفایی اقتصاد، تجارت و اشتغالزایی نقشی انکارناپذیر دارد. شرکت نمایشگاه های تجاری بین المللی منطقه یزد با هدف ایجاد بزرگترین و اثربخش ترین ویترین تجارت استان، سالیانه با برگزاری بیش از 90 عنوان نمایشگاهی در قالب رویدادهای گوناگون در «شهرک نمایشگاه های بین المللی یزد” نقشی موثر و مهم در اقتصاد استان و کشور دارد. برگزاری نمایشگاه های تخصصی قدرتمند در حوزه های مهمی که یزد در آن ها قطب صنعتی محسوب می شود، سبب شده سایر استان ها برای برگزاری رویدادهای متناظر با آن چشم به تقویم نمایشگاه بین المللی یزد داشته باشند. افزودن عناوین جدید نمایشگاهی به تقویم و تلاش برای برندسازی آن ها در کنار ارتقای کیفی و کمی نمایشگاه های موجود از مهم ترین اولویت های نمایشگاه بین المللی یزد است.
وی افزود: “نمایشگاه بین المللی یزد، قطب تبادل ایده ها و تجربه ها» شعار محوری نمایشگاه بین المللی یزد است که رضایت و کسب منفعت مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان را همزمان با هم مدنظر قرارداده است.
ظرفیت های اقتصادی منحصر به فرد استان یزد در کنار پیشینه ی غنی و پربار پاکدستی مردمان این دیار، همواره این شهر کویری را مکانی امن و مطمئن برای سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی قرار داده است و بی شک نمایشگاه بین المللی یزد برای این هدف مهم بستری مطلوب خواهد بود.
برگزاری بیش از 90 عنوان نمایشگاه در سال 1402
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان یزد با اشاره به دستاوردهای این شرکت در سال 1402 عنوان کرد: همزمان با توسعه تکنولوژی و پیشرفت صنعت و علم بیش از هر زمان دیگری شاهد برگزاری نمایشگاههای تخصصی در همه کشورها و از جمله ایران هستیم.
در سال 1402 بیش از 90 عنوان نمایشگاهی در قالب 30 رویداد در دو بخش تخصصی و عمومی در شهرک نمایشگاه های بین المللی یزد برگزار گردید.
عمومی: نمایشگاه قرآن و عترت، گل و گیاه، صنایع دستی، سوغات، فروش بهاره و رمضانیه
تخصصی: صنعت نساجی، جهیزیه و ازدواج آسان، مادر و کودک، دوچرخه و موتورسیکلت، فولاد و صنعت، صنعت ساختمان، لیزینگ، معماری منظر و باغ سازی، صنایع غذایی و چاپ و بسته بندی، صنعت کاشی و سرامیک، پژوهش و فناوری و کامیتکس، مبلمان، معدن و صنایع معدنی، پلاستیک و لاستیک و چسب ورزین، تاسیسات سرمایشی و گرمایشی، خودرو و قطعات یدکی، صنعت کشاورزی، لوازم خانگی، فرش و تابلو فرش دستباف، صنایع برق و الکترونیک، سبک زندگی.
وی افزود: از مهمترین اهداف برگزاری نمایشگاه ها می توان به کمک به توسعه صادرات، مبادله اطلاعات گوناگون تجاری و صنعتی، دریافت و انتقال تکنولوژی،توسعه و رونق اشتغال و تولید، جذب سرمایه های خارجی، اثر ماندگار در ذهن مشتریها، رقبا و همکاران و شناخت تخصصی بازار هدف هر کالا و محصول یا خدمات اشاره کرد.
مخاطب اصلی نمایشگاه های عمومی مردم و آحاد جامعه هستند و مخاطب نمایشگاه های تخصصی با توجه به عنوان هر نمایشگاه از بین صاحبان صنایع، تجار و بازرگانان، کارشناسان و متخصصین آن صنعت تعریف می شود.
برگزاری نمایشگاه بی شک تاثیر مثبت و غیرقابل انکاری در صنعت و بازرگانی هر استان دارد. استان یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در مرکز کشور هم اکنون به عنوان هاب منطقه ای تبادل کالا و خدمات شناخته می شود و در آیندهی نزدیک به عنوان یک برند در عرصه نمایشگاهی کشور مطرح خواهد بود.
چشم انداز نمایشگاه بین المللی یزد
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان یزد در پایان در خصوص برنامه های توسعه ای این شرکت گفت: نمایشگاه بین المللی یزد در چشم انداز خود توسعه کمی و کیفی نمایشگاه ها را به طور جدی مدنظر قرار داده است
در بخش توسعه کمی، توسعه مساحت و تعداد نمایشگاه ها براساس نیاز، پتانسیل و جایگاه استان به صورت محوری در حال پیگیری و اجرا است. اجرای طرح جامع توسعه نمایشگاه و ساخت12 هزار متر مربع سالن های نمایشگاهی با استانداردهای بین المللی از مهمترین اواویت های این بخش است.
در بخش توسعه کیفی، ارتقای سطح اجرایی نمایشگاه ها به سطح ملی و بین المللی، انتخاب مجریان متخصص، فنی و توسعه گرا جهت برگزاری نمایشگاه ها و تدوین سیاست های توسعه ای نمایشگاه از جمله برنامه ریزی آموزش، رتبه بندی مجریان و غرفه سازان، توسعه گردشگری و حضور مداوم هیات های تجاری ملی و بین المللی از برنامه های مدنظر برای تحول در نمایشگاه بین المللی یزد است.