نشست هماندیشی اعضای انجمنهای صنفی فعال در صنعت نمایشگاهی کشور با مدیران ارشد شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ج.ا.ایران که روز چهارشنبه 29 خردادماه جاری با حضور چند تن از مدیران و اعضای جدید هیات مدیره شرکت و اعضای انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاههای بینالمللی، انجمن غرفهسازان و انجمن سایتداران برگزار شد، امیدها را به تغییرات اساسی در بینش و نگرش به صنعت نمایشگاهی کشور، اصلاح و بهبود روابط متولیان دولتی صنعت نمایشگاهی با فعالان بخش خصوصی و هدایت ظرفیت بزرگ و بیبدیل نمایشگاهها به کانال رونق تولید و صادرات و ایجاد کسب و کار بیش از پیش بارور کرد و نتایج مشخصی از آن بیرون آمد. در این نشست که با رویکرد «افزایش مشارکت خارجیها و كمك به رشد توليد ملي در نمایشگاههای بینالمللی ایران »، به عنوان نخستین دیدار رسمی دکتر جم عزتیراد معاون جدید امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ج.ا.ایران با فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار شد، اعضای انجمنهای فعال در صنعت نمایشگاهی منصفانه با یادآوری و برشمردن خدمات متولیان دولتی به فعالیتهای نمایشگاهی، فهرستی از مشكلات و پيشنهادهاي خود براي رفع آنها را برشمردند. مدیران نمایشگاه هم با توضيح اقدامات و مطالعاتي كه براي شناسايي و رفع چالش ها صورت گرفته است،اعلام كردند كه بنا بر تأكيد دكتر حسين زاده رئيس هيأت مديره و مديرعامل شركت نمايشگاه هاي بين المللي ،تشكيل کار گروه ویژهای با مشارکت مدیران نمایشگاه و انجمنهای بخش خصوصي براي بررسي موانع و اتخاذ تصميم در جهت رفع سريع آنها را در دستور كار قرار داده اند كه اعلام اين طرح با استقبال فعالان صنعت نمايشگاهي حاضر در جلسه روبرو شد. گزارش «اقتصاد و نمایشگاه» را از مباحث و نتایج این جلسه امیدبخش بخوانید. جهانگیر حبیبی عضو هیات مدیره و معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامهریزی: تصمیمهای کارساز برای رونق نمایشگاهها با تنگتر شدن حلقه تحریمها، مشارکت خارجیها در نمایشگاههای بینالمللی ایران دشوارتر شده و شمار شرکتهای خارجی حاضر در نمایشگاههای ایران رو به کاهش گذاشته است. شرکت سهامی نمایشگاهها به عنوان متولی صنعت نمایشگاهی کشور گامهای مثبتی برداشته و اقداماتی هم در دست برنامهریزی و اجرا دارد. اما واقعیت این است که این اقدامات کافی نیست و در مقابل هجمه بزرگ تحریمها کار پیش نمیرود. از جمله تصمیمهای مثبتی که اخیرا به تصویب رسیده و گمان میکنیم باعث رونق و افزایش مشارکت خارجی شود این مصوبه است که برگزارکنندگان نمایشگاهها اگر به میزان 70 درصد درآمد ارزی سال گذشته در هر نمایشگاه، برای نمایشگاه سال جاری فروش ارزی داشته باشند، بیش از میزان جذب شده مشمول تخفیف خواهند شد. این خبر را هم باید اعلام کنم که در هفته جاری، حساب ارزی نمایشگاه، علیرغم مصوبات برنامه ششم توسعه و بخشنامههای صادر شده دوباره فعال شده است که این موضوع هم میتواند به تسهیل مبادله ارزی و رونق حضور خارجیها منجر شود. دكتر جم عزتیراد معاون امور نمایشگاهی: تشكيل کار گروه مشترك بخش دولتي و خصوصي، ضرورت صنعت نمایشگاهی دكتر جم عزتي راد معاون امور نمايشگاهي در ابتداي سخنان خود با قدرداني از خدمات محمدجواد قنبري معاون پيشين امور نمايشگاهي و با اشاره به اينكه مديريت نمايشگاه همچنان از تجارب وي به عنوان مشاور مديرعامل بهره خواهد برد ، گفت : به طور خلاصه باید بگویم که وظیفه ذاتی و اصلی صنعت نمایشگاهی برندسازی، توسعه کسب و کارها و رونق تولید و صادرات است و در این مسیر بیش از همه باید به افزایش رضایتمندی مشتری یعنی مشارکتکنندگان بیندیشد. در این صنعت برگزارکنندگان، بازوان پرتوان نمایشگاهها محسوب میشوند که علاوه بر امور اجرایی، به واسطه تجارب و دانش گرانقدر خود باید اتاق فکر و خاستگاه اندیشه صنعت نمایشگاهی ایران باشند. با همین تفکر پیشنهاد مشخصم این است که با مشارکت برگزارکنندگان و مدیران شرکت سهامی نمایشگاه ها يك کار گروه مشترك تشکیل شود و این کار گروه اتاق فکر و تصمیمگیری مسائل کلان صنعت نمایشگاهی باشد. در یک نگاه ژرفتر و وسیعتر برای گذر از بحران تحریمها و جذب مشارکتکنندگان خارجی، سیاست اصلی شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی باید رویکرد Open Innovation (نوآوری باز) و استفاده از تمام ظرفیتهای بالفعل اعم از امکانات و ظرفیتهای داخلی و خارجی شرکت باشد؛ از همین رو شرکت باید دانشگاهیان، صنعتگران، صاحبان اندیشههای نو و فعالان بخش خصوصی را به همکاری و مشارکت دعوت نماید و به یک سخن بامدد صاحبان اندیشه و خلاقیت، نمایشگاه به جای اینکه فقط فضایی فیزیکی برای نمایش کالاها باشد، باید به هاب نوآوری منطقه تبدیل گردد. در همین مسیر جلب استارتآپها به مشارکت و حضور در نمایشگاهها با شرایط آسان گام اول است که برداشته شده که این گام باید با جذب صاحبان مالکیتهای فکری تداوم یابد و باب ارتباط صنعت با دانشگاه به طور مطلوب گشوده شود. به یک عبارت، با هماندیشی و همکاری فعالان صنعت نمایشگاهی و شرکت سهامی نمایشگاهها تمام ظرفیتهای داخل و خارج این صنعت به حداکثر کارآیی و بهرهوری میرسد. مرتضی دیلان سرپرست مدیریت امور بازاریابی و امور مشارکتها: فرهنگسازی برای رسمیت دادن به صنعت نمایشگاهی چنین به نظر میرسد که تحریم های تحمیلی بر اقتصاد ایران، امری ادامه دار خواهد بود و در آینده نزدیک رفع نخواهد شد. بنابراین شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی و در گستره وسیعتر صنعت نمایشگاهی کشور باید نقش کوتاه مدت و توان و ظرفیت بلندمدت خود را برای مقابله با این تحریمها تعریف کند و این نقش را به آگاهی مدیران ارشد و برنامهریزان کشور برساند. صنعت نمایشگاهی در یک جمله باید بسترساز توسعه صادرات غیرنفتی باشد که خودبه خود توسعه صادرات، افزایش تولید و رونق کسب و کارها را در پی خواهد داشت. فعالان نمایشگاهها همچنین باید برای قبولاندن فعالیتهای نمایشگاهی به عنوان یک صنعت به نهادهای سیاستگذار، دولت و عامه مردم برنامهریزی کنند و با ابزار و روش های متنوع از جمله ایجاد مدرسه صنعت نمایشگاهی، نمایشگاه را به عنوان یک صنعت در جامعه جا بیندازند. علی ابراهیمزاده رئیس هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاههای بینالمللی: صنعت نمایشگاهی نقشه راه میخواهد وظیفه و کار اصلی برگزارکنندگان نمایشگاهها فروش خدمات است و برای فروش هم باید ابزار لازم را در اختیار داشته باشند. مکمل این ابزار هم نقشه راه است؛ یعنی کل صنعت نمایشگاهی کشور و از جمله شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی باید یک نقشه راه مدون و مشخص داشته باشد. در غیاب این نقشه راه انرژی و توان برگزارکنندگان نمایشگاهها به جای آنکه صرف فروش و بازاریابی شود، خرج بروکراسی اداری میشود. شرکت سهامی نمایشگاهها باید به تشکلهای فعال در صنعت نمایشگاهی کشور شامل انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاههای بینالمللی، انجمن غرفهسازان و انجمن سایتداران اعتماد کند، تصمیمگیریها و امور اجرایی را به آنان واگذار نماید و خود روی نظارت متمرکز شود و به فکر طرحهای جامع برای توسعه و اعتلای صنعت نمایشگاهی باشد. گفتنی است که در این نشست هم اندیشی گروه دیگری از فعالان انجمنهای فعال در صنعت نمایشگاهی کشور از جمله دکتر مطیع جهانی معاون اتاق تعاون، عبدالکریم جلالی مدیرعامل شرکت نمانگر برگزارکننده نمایشگاه، سیدعلی اعتدالی مدیرعامل گروه آوین برگزار کننده نمایشگاه، فرهاد امینیان مدیرعامل شرکت بازرگانی نمایشگاهی تهران برگزارکننده نمایشگاه صالح سپاسدار مديرعامل شركت بانيان اميد و جعفري زاده رئيس انجمن غرفهسازان تهران، نظرات کارشناسی خود برای توسعه صنعت نمایشگاهی و راههای عبور از بحران تحریمها را با حاضران در جلسه در میان گذاشتند و خواستار اصلاح تعرفهها، تسهيل شرايط حضور مشاركتكنندگان خارجي و تسريع فرايندهاي اداري شدند. همچنين در اين جلسه برخي ديگر از مديران شركت نمايشگاههاي بينالمللي، ازجمله مهندس ميرظفرجويان معاون فني و مهندسي نمايشگاه، حميدرضا آملي مدير نمايشگاههاي داخلي كه مديريت جلسه را برعهده داشت و دكتر دياني عضو هيأت مديره شركت حضور داشتند كه به اختصار در ارتباط با موضوعات مطرح شده، اظهار نظر كرده و بر آمادگي خود براي همكاري و همفكري با فعالان بخش خصوصي در جهت پيشبرد اهداف توسعه اي تأكيد كردند.