گفتگو با محمدحسن کاظمی مدیرعامل صنایع تولید عروس تفلون:
صنایع تولیدی عروس تفلون فعاليت خود را از سال 1373 با ماموريت اوليه ارائه محصولات خاص و ویژه در حوزه صنعت لوازم خانه و آشپزخانه، و تولید ظروف پخت و پز که در ابتدا ظروف تفلون و سپس افزودن محصولات دایکاست (چدن) بود، آغاز نمود.
مقابله با واردات محصولات مشابه چینی با کیفیت پایین وگسترش توزيع این محصولات، جوابگویی به افزايش نيازها و انتظارات مشتريان در رابطه با تولید محصولات متنوع و متفاوت داخلی، لزوم تولید محصولاتی با کیفیتی بالا جهت صادرات به کشورهای آسیای میانه، تولید محصولاتی با کیفیت تضمین شده و سیاست مدیریت مجموعه مبتنی بر اشتغالزایی، از جمله مهمترین دغدغههایی است که تاسیس و فعالیت مجموعه تولیدی عروس تفلون را رقم زده است.
عروس تفلون بر اساس رسالت وجوديش متعهد است محصولات خود شامل ظروف تفلون و دایکاست (چدن) را با کیفیتی ویژه و در خور تولید و ارائه نماید و ارتباط تنگاتنگ خود با مشتريان را در سطح منطقه و كلاس جهاني حفظ کند و گسترش بخشد.
به منظور کسب اطلاعات بیشتر از فعالیتها و موفقیت های «عروس تفلون» پای صحبتهای محمد حسن کاظمی، مدیرعامل خلاق و توسعهگرای این مجموعه تولیدی نشستهایم.
در مورد سوابق و فعالیت شرکت توضیح دهید.
صنایع تولیدی عروس تفلون با برند تجاری عروس در سال 1373 به طور رسمی به ثبت رسید و از سال 1377 این مجموعه تولیدی با تعداد 14 نفر پرسنل در زمینی به مساحت 3 هزار مترمربع شامل یک هزار و 700 مترمربع سوله فعالیت خود را آغاز کرد و به مرور زمان کار خود را توسعه داد و محصولات متنوعی را تولید و روانه بازار کرد؛ که این روند رو به رشد به صورت دائمی ادامه داشته است به طوریکه هماکنون در کارخانهای به مساحت 13 هزار و 500 مترمربع و با 12 هزار مترمربع سوله به فعالیت خود ادامه میدهد و تعداد پرسنل کارخانه به 145 نفر افزایش یافته است.
در حال حاضر این کارخانه با کیفیتی در سطح کلاس جهانی، به تولید ظروف ازجمله؛ قابلمه، انواع تابه و سایر ظروف نچسب با پوشش گرانیت مشغول است و برای گسترش فعالیت خود در تولید انواع مختلف ظروف و تنوعی در خور سلایق مشتریان تلاش میکند.
جایگاه صنایع تولیدی عروس در میان مشتریان کجاست و چقدر از سهم بازار را در اختیار دارید؟
ممنوعیت واردات، ظرفیت بالای بخش تولیدی و بازار مصرفی کشور و همسایگان ایران باعث شده تا این صنعت از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار باشد.
علاوه بر این با افزایش نرخ ارز و واقعی شدن قیمت آن، قاچاق محصولات مشابه خارجی که بیشتر از کشور چین و با کیفیتی بسیار نازل وارد میشد، دیگر مقرون بهصرفه نیست و این امر نیز یکی دیگر از دلایل رونق تولیدات داخلی در شرایط کنونی است.
در حال حاضر با عنایت به تجهیز مراکز تولید ظروف آشپزخانه به مدرنترین و به روزترین دستگاههای ساخت و تولید و ارائه محصولات متناسب با سلایق و علایق مشتریان چرخهای این صنعت با سرعتی فزاینده در گردش است و آیندهای روشن برایش متصور می باشد.
سهم مجموعه عروس از گردش بازار این صنعت، سهمی چشمگیر و درخور کیفیت محصولات این مجموعه است.
از موفقیت ها و دستاوردهایتان در سال 98 برایمان بگویید.
به صورت همیشگی و بهرغم وجود تحریمها و مشکلات و موانع موجود بر سر راه صادرات و فروش محصولات در ورای مرزهای ایران، محصولات مجموعه صنایع تولیدی عروس به صورت غیرمستقیم به کشورهایی از جمله افغانستان، ارمنستان، عمان، روسیه، بحرین و … صادر شده است. به دلیل عدم فروش مستقیم محصولات، این شرکت فاقد درآمد ارزی بوده و تمام عایدی آن به شکل ریالی میباشد.
البته شایان ذکر است که مشکلات مترتب با صادرات مستقیم و دریافت وجوه مرتبط با صادرات به صورت ارزی با عنایت به تحریمهای موجود، توان صادرات مستقیم را از مجموعه سلب نموده و امکان ارز آوری را بدون واسطه برای مجموعههای تولیدی از بین برده است. اما حضور محصولات ایرانی در سایر کشورها و حضور در آشپزخانههای بینالمللی افتخاری است که به آن می بالیم.
به علاوه حضور مجموعه در فروشگاههای زنجیرهای معتبر در سراسر کشور از جمله حوزههای جدیدی بوده است که شروع آن در صنایع تولیدی عروس با توجه به استقبال ویژه مشتریان به فال نیک گرفته شده است.
برنامههای جنابعالی برای تولید و کسب و کار در سال 99 چیست؟
این مجموعه تولیدی با توجه ویژه به شعار سال 98، با احداث سالن های تولیدی جدید، در صدد افزایش ظرفیت خط تولید خود برآمده و همچنین با وارد کردن دستگاههایی جدید جهت قالبگیریهای مدرنتر، مصمم است تا از اوایل سال آینده با استفاده از این دستگاه ها و نیروی انسانی متخصص تولید ظروف را با سرعتی فزاینده افزایش داده و در عین حال کیفیت محصولات خود را نیز به سطوح بالاتری در سطح استانداردهایی با کلاس جهانی ارتقا دهد؛ به طوری که این برنامه باعث ایجاد اشتغال در حوزههای مختلف، تنوع محصولات، بهیود مستمر کیفیت و … شده و گام مهمی در راستای رونق تولید ملی برداشته میشود.
با برنامهریزی انجام شده، سال 99 برای ما سالی سرشار از پیشرفت و توسعه و برای همه شرکای تجاری و مشتریان فعلی و آینده ما پررونق خواهد بود که بی صبرانه در انتظارش هستیم.
مهمترین چالشها و موانع پیش روی شرکت شما چیست و چه راهکارهایی برای رفع این چالشها پیشنهاد میکنید؟
قوانین دست و پاگیر در سازمانهای دولتی در کشور و عدم حمایت کافی و وافی از تولیدکنندگان از مهمترین موانعی است که با آن مواجه هستیم. در تمام دنیا، دولتها با درک جایگاه کلیدی تولیدکنندگان در اقتصاد کشور، همواره در صدد تقویت این بخش هستند؛ ولی متاسفانه در ایران دولتها با وضع قوانین مختلف و دست و پا گیر، نه تنها حمایتی در این راستا به عمل نمیآورند، بلکه مانع رشد و تقویت بخش خصوصی در این حوزه نیز میشوند.
برای مثال؛ قانون مالیات بر ارزش افزوده که بهطور آزمایشی به اجرا گذاشته شده، با عنایت به عدم اجرای صحیح آن، به معضلی برای تولیدکنندگان تبدیل شده است. پر واضح است که در صورت تقویت تولیدکنندگان در داخل کشور و حمایت از ایشان، از خروج ارز جلوگیری خواهد شد؛ علاوه بر این با توجه به وجود پتانسیل موجود در بازارهای بزرگ کشورهای همسایه، میتوان از این ظرفیت شگرف برای افزایش درآمد ارزی کشور نیز بهره برد. به رغم همه مزایایی که این نوع حمایتها در سطح کلان برای اقتصاد کشور خواهد داشت، در شرایط کنونی، نهتنها حمایتی صورت نگرفته و برنامه مدونی هم برای آن در سیاستگذاریهای خرد و کلان دیده نمیشود، بلکه سازمانهایی که متولی تسهیل کار در بخش صنعتی هستند نیز، موانعی برای تولیدکنندگان و صنعتکاران ایجاد کردهاند که این موانع موجب کندی حرکت چرخ های این صنعت شده است.