صنعت نمایشگاهی کشور برنامه جامع و نقشه راه میخواهد
شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان بوشهر، به منظور گسترش و توسعه سرمایهگذاری در بخشهای صنعتی و بازرگانی از طریق تبادل اطلاعات فنی و بازرگانی و عرضه تولیدات و خدمات صنعتی، بازرگانی، کشاورزی، معدنی و دانش فنی استان و معرفی امکانات بالقوه موجود در این زمینه، همچنین گسترش مبادلات تجاری در جهت فراهم آوردن زمینه برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و ایجاد بستر لازم برای آشنائی با بازارهای خارجی و بالا بردن توان رقابتی استان تاسیس شده و در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۶ میلادی به عضویت کامل انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی (UFI) درآمده است.
مهرداد ابراهیمی، مدیرعامل خوشفکر و توانمند شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان بوشهر در گفتوگو با کتاب سال نشریه «اقتصاد و نمایشگاه» از نتایج فعالیت و مدیریتش در این نمایشگاه گفته است.
در مورد سوابق و سایت نمایشگاه بینالمللی استان بوشهر توضیح دهید.
شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان بوشهر در سال 1381 با هدف توسعه سرمایهگذاری در بخشهای صنعتی و بازرگانی و همچنین توسعه مبادلات تجاری تاسیس شده؛ که در سال 88 با خرید 11 هکتار زمین، محل دایمی نمایشگاهها ایجاد شد. در ابتدا با یک سالن به مساحت 3800 مترمربع نمایشگاه های مختلفی برگزار شد که فضای مسقف نمایشگاهی در سال 93 با ساخت 2 سالن دیگر به 7800 مترمربع ارتقا یافت.
این در حالی است که بهبود فضای پارکینگ و زیرساخت های نمایشگاهی، فضای سبز و پارک بازی را در دستور کار خود قرار دادهایم. هم اکنون در این مرکز نمایشگاهی با7800 مترمربع فضای مسقف نمایشگاهی و 10000مترمربع فضای باز نمایشگاهی سالانه حدود 20 نمایشگاه تخصصی و عمومی برگزار می شود.
از موفقیتها و دستاوردهایتان در سال 98 برایمان بگویید.
سال 98 با وجود مشکلات و تنگناهای اقتصادی موجود در کشور که دامان کلیه صنایع و بنگاههای اقتصادی را گرفته است؛ توانستیم دومین و بزرگترین نمایشگاه تخصصی خرما را با حضور 80 مشارکت کننده از سراسر کشور با موفقیت برگزار نماییم که در این رویداد بزرگ میزبان هیئتهای تجاری از کشورهای ترکیه، بنگلادش، هند و روسیه بودیم و مذاکرات بسیار خوبی انجام گرفت که بازخورد آن را بعد از نمایشگاه و با افزایش فروش محصولات خرمایی شاهد بودیم.
دومین رویداد بزرگی که در سال 98 اتفاق افتاد برگزاری نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هستهای در بوشهر بود که به مدت 4 روز در محل دایمی نمایشگاه های بینالمللی استان بوشهر برگزار شد.
برنامههای جنابعالی برای سال 99 چیست؟
تقویت نمایشگاههای تخصصی مرتبط با پتانسیل استان بوشهر از قبیل نمایشگاه تخصصی خرما، شیلات و آبزیان، نفت و گاز و به حداقل رساندن نمایشگاههای غیرتخصصی. همچنین افزایش مخاطب نمایشگاههای تخصصی از ملی به بینالمللی از جمله برنامههای ما می باشد.
مهمترین چالشها و موانع پیش روی فعالیت شما چیست و چه راهکارهایی برای رفع این چالشها پیشنهاد میکنید؟
مهمترین چالش، عدم برنامه جامع برای صنعت نمایشگاهی کشور و نداشتن نقشه راه است که برای سایتهای نمایشگاهی مشکلات عدیدهای را ایجاد نموده و متاسفانه تصمیمات بعضا بدون کار کارشناسی و بیتوجهی به دستورالعمل ها، به مشکلات این صنعت افزوده است.