گفتگو با مهدی عباسیراد عضو هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاههای بینالمللی ایران
مهدی عباسیراد عضو هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاههای بینالمللی ایران و از پیشگامان صنعت نمایشگاهی کشور میگوید: «انجمن برگزارکنندگان، بازوی اجرایی سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاهها در صنعت نمایشگاهی و حوزه تولید و تجارت کشور است و مسئولان دولتی با استفاده حداکثری از فکر و توان و تخصص و تجربه این انجمن، میتوانند راه توسعه صنعت نمایشگاهی را هموارتر و کوتاهتر سازند و بیش از پیش در خدمت پایداری و رشد تولید و تجارت و فعالیتهای اقتصادی ایران باشند.
گفتگوی مهدی عباسیراد عضو هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان و مدیرعامل شرکت نمایشگاهی توسعه فرهنگ مهرپاد پیشروی مخاطبان کتاب سال اقتصاد و نمایشگاه است.
مهمترین چالشهای صنعت نمایشگاهی کشور را در حال حاضر چه میدانید و چه راهکاری برای حل این چالشها پیشنهاد میکنید؟
صنعت نمایشگاهی در ایران در حال حاضر با چالشهای بسیاری از نظر برگزاری و نیز ساماندهی فعالیتها روبروست که شاید بتوان مواردی چون آثار ناگزیر تحریمها، کاهش میزان مشارکتکنندگان بخش خارجی، وضعیت نامناسب نرخهای ارائه خدمات بویژه در بخش ریالی، روشن نبودن نحوه ارائه خدمات نمایشگاهی به مشتریان از نظر نهادهای نظارتی و نیز موضوع حفظ حقوق مالکیت معنوی اعضا را از جمله مهمترین آنها دانست.
چالشهای دیگری چون قوانین متعدد و سختگیرانه، نبود معیارها و شاخصهای مناسب در امر برگزاری نمایشگاهها، متعادل نبودن قیمت های نمایشگاهی با خدماتی که ارائه میشود، وجود مقرراتی که دست مجریان را در رعایت استانداردهای بینالمللی نمایشگاهی در حوزه کسب درآمد جهت ارائه خدمات بیشتر به مشارکتکنندگان میبندد و در نهایت تعیین قیمتهای ثابت در خرید و فروش فضاهای نمایشگاهی برای مجریان که باعث از بین رفتن رقابت می شود و با معیارهای جهانی و بینالمللی صنعت نمایشگاهی مانند آنچه UFI تدوین و تاکید کرده است، منافات دارد.
ضمن اینکه همین قیمتهای ثابت طی سالهای گذشته تغییری نکرده و حتی متناسب با نرخ تورم نیز رشد کافی نداشته است.
مواردی که بر شمردید، انبوهی از مشکلات است که قطعا تاثیر منفی در اجرای نمایشگاهها میگذارد. وضعیت برگزاری در شرایط کنونی چگونه است؟
مشکلاتی که اشاره شد بخصوص در بحث مربوط به تحریم و کاهش شدید میزان مشارکت خارجی، تاثیر زیادی در نمایشگاههای سال جاری گذاشته است. این تاثیر را می توان در متراژ نمایشگاهها و نیز حضور شرکتهای خارجی به روشنی دید.
برگزارکنندگان البته با شیوههایی و استفاده از فنون و راهکارهایی توانستهاند در همین شرایط سخت هم اجازه ندهند پروژه ها معطل بماند اما قطعا با فشار زیادی روبرو هستند.
در بخش داخلی هم برگزارکنندگان مشکلات زیادی دارند که بسیاری از آنها از سالها قبل به جا مانده است. برای مثال در این زمینه میتوان به بحث قیمتهای خرید و فروش و مشکلاتی که در بخش تامین تقاضای مشتری برای دریافت خدمات نمایشگاهی و جذب حامی مالی و مسائل فنی اشاره کرد. هر کدام از این موارد به تنهایی کافی است که اثر منفی بر بازار بگذارد.
آیا موارد مذکور به دستگاههای متولی مانند شرکت سهامی نمایشگاهها و سازمان توسعه تجارت منتقل شده است؟
بله به طور مکرر. ما در داخل انجمن یک شعاری داریم و همیشه میگوییم که بازوی اجرایی سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاهها هستیم. این مطلب در واقع برخاسته از یک باور است و آن اینکه با کار جمعی و همگرایی و همدلی میتوان اهداف دولت و حاکمیت از برگزاری نمایشگاهها را محقق ساخت.
میدانید که اجرای نمایشگاه بر سه ضلع استوار است: نهاد متولی و ناظر، دستگاه و نهادی که محل نمایشگاه و خدمات جانبی را ارائه میدهد و برگزارکننده . اگر ارتباط بین این سه ضلع به خوبی برقرار شود و همکاری بین آنها روانتر و تعریف شدهتر باشد، یقینا نمایشگاه در کار خود و رسیدن به اهداف موفق خواهد بود.
اساسا رابطه کاری مدیران شرکت سهامی نمایشگاه های بینالمللی و سازمان توسعه تجارت با انجمن برگزارکنندگان چگونه است؟
مسئولان فعلی شرکت سهامی و سازمان توسعه ارتباط مطلوبی با مجموعه انجمن بخصوص هیات مدیره دارند و خوشبختانه دیدگاه شان نیز بر همکاری با تشکلها و مجموعههای مرتبط استوار است. به همین دلیل به طور مرتب جلسات مشترکی برگزار میشود.
از جانب آنها نیز درخواست برای کار مشترک در جهت حل مشکلات وجود دارد و نظرات انجمن در این جلسات ارائه میگردد اما اینکه همه نظرات و خواستههای اعضای انجمن به مرحله عمل برسد بحث دیگری است. ممکن است تمامی درخواستهای انجمن و اعضا در حوزه صنعت نمایشگاه اجابت نگردد اما برای هیات مدیره و اعضا انجمن پذیرفته شده است که شاید محدودیتها و مقررات اجازه گشایش بیشتر در کارها را ندهد.
میزان تاثیرگذاری همکاری انجمن با دستگاههای مسئول چقدر است؟ آیا انجمن در بخشهای تصمیمگیر و سیاستساز صنعت نمایشگاهی جایگاه مناسبی دارد؟
همانطور که عرض کردم خوشبختانه ارتباط کاری انجمن با سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاهها، ارتباط دوستانه و مناسبی است. این ارتباط در دوره جاری با مسئولان و مدیران این دو دستگاه بسیار مطلوب و صمیمانه است.
در بخش سیاستگذاری به طور مرتب جلساتی تشکیل میشود و دیدگاههای انجمن ارائه میگردد که غالبا هم با استقبال روبرو شده است. چون انجمن به عنوان یک نهاد تخصصی، به مسیر حرکت و آینده صنعت توجه جدی دارد و در جلسات سیاستگذاری بدون ملاحظه و با در نظر گرفتن آنچه به صلاح صنعت است، ارائه نظر میکند.
در بخش تصمیمگیری وضعیت متفاوت است و هنوز با چالشهایی روبرو هستیم. برای مثال در کمیته تدوین تقویم نمایشگاهی، حضور و نظر انجمن مورد توجه است اما در بخش صدور مجوز با اینکه انجمن سالها در کمیته مربوطه عضویت داشته است اما هنوز جایگاه انجمن به طور کامل روشن و قانونی نشده است. به طور کلی امیدواریم این روند نیز در آینده بهبود یابد.
به نظر شما انجمن برگزارکنندگان چه نقشی میتواند در جهت رفع چالشها و توسعه صنعت نمایشگاهی کشور ایفا کند؟
به طور قطع در حد توان و امکانات نقش مناسبی میتواند داشته باشد. اما درصد این تاثیرگذاری در سالهای گوناگون و متاثر از شرایط متفاوت، متغیر بوده است. به نظر من انجمن در توسعه صنعت نمایشگاهی طی سالهای گذشته نقش بسیار پررنگی داشته است.
اساسا در شکل گیری انجمن برگزارکنندگان، به غیر از حمایت های صنفی و معنوی از اعضا، اهداف مهم دیگری از جمله مشارکت در تصمیمگیریهای مربوط به برنامه های نمایشگاهی ایران، مشارکت در تدوین استانداردهای مورد نیاز نمایشگاهی، مشاوره و مشارکت در خصوص صدور مجوز های برگزاری نمایشگاه و نیز کمک به برگزارکنندگان و دستگاههای دیگر در برگزاری نمایشگاه ها مورد تاکید بوده است.
از وقتی که گذاشتید سپاسگزارم. اگر مطلب دیگری هست بفرمائید.
ممنون از شما که در این حوزه به سهم خود زحمت میکشید و نقش مهمی در ارتباط بین ارکان صنعت نمایشگاهی دارید. برای شما و همه فعالان و زحمتکشان این صنعت، تصمیمسازان، مسئولان، مدیران و کارشناسان دستگاههای مسئول و همچنین مدیران شرکتهای مجری و همه پرسنل و نیروهای فعال در صنعت نمایشگاهی کشور آرزوی توفیق دارم. امیدوارم سال آینده همراه با تندرستی، شادکامی و حل مشکلات و رونق فعالیتها باشد.