به گزارش پایگاه خبری اخبار نمایشگاه ها، شرکت فرآورده های لبنی خاتون گیلان تولید کننده محصولات لبنی ” سارا ” در سال 1371 در دل طبیعت سرسبز گیلان راه اندازی شد و محصولی که در ایران رو به فراموشی میرفت، یعنی دوغ را با تلاش فراوان و عرضه مناسب و کیفیت برتر،دوباره احیا کرد. این شرکت اولین دارنده نشان دوغ استاندارد در ایران است.
شرکت فرآورده های لبنی خاتون گیلان هدف خود را همواره روی تولید محصولات با کیفیت متمرکز کرده است که در این خصوص سیاست اصلی این مجموعه، رضایت مشتری است؛ به طوری که این واحد تولیدی توانسته است با تداوم کیفیت محصولات خود، به ویژه دوغ پاستوریزه بدون گاز، رضایت 70 درصد از مشتریان خود را در صنف رستورانها و چلوکبابیها و اغذیه فروشیهای تهران بزرگ و سایر شهرستان ها جلب کند.
ابراهیم آسایش؛ مدیرعامل توانمند و آینده نگر شرکت خاتون گیلان، تولیدکننده “دوغ سارا” در گفت و گو با “نشریه اقتصاد و نمایشگاه” گوشههایی از تاریخ فعالیت این شرکت و مسایل پیش روی صنعت لبنیات را توضیح داده است که می خوانید.
اینجانب کارشناس صنایع غذایی هستم و از سال 1358 وارد صنعت لبنیات شدم، در سال 1371 با تاسیس واحد “لبنیات سارا” به جرگه تولیدکنندگان صنعت لبنیات پیوستم.
آن روزها در پی تخریب کارخانه آبعلی، جای یک نوشیدنی ایرانی خالی شده بود، بنابراین به عنوان یک ضرورت سراغ تولیداین نوشیدنی یعنی دوغ یاستوریزه رفتم.
این محصول آن زمان در ظروف لیوانی با طرحی منحصر به فرد تولید میشد، بعدا هم بطری تک نفره طراحی شد که امروزه بیشتر واحدهای تولید کننده دوغ از آن بهره میبرند.
در سال 1374 اولین بطری خانواده را در ایران طراحی کردیم و در همان سال با پیگیریهای مداوم توانستم عنوان اولین دوغ استاندارد کشور را از آن خود سازیم که این پروند رو به رشد همچنان ادامه داشته به طوری که در دهه هشتاد با داشتن 250 نفر پرسنل روزانه یکصد هزار بطری دوغ تک نفره و سی وپنج هزار دوغ خانواده فقط در تهران بزرگ عرضه میگردید.
با گسترس این صنعت در دهه هشتاد واحدهای صنعتی – تولیدی زیادی تاسیس شد که به تولید این نوشیدنی ایرانی روی آوردند، آن زمان قرار بود که این نوشیدنی اصیل ایرانی پس از پاستوریزه شدن با تاریخ انقضا 15 روزه با کامیونتهای یخچالدار حمل و در ویترینهای یخچالی به مصرفکنندگان عرضه شود، اما امروزه به لطف دانش و تکنولوژی پیشرفته و مدرن، دوغ ایرانی با تاریخ مصرف بلندمدت دو ماهه به بازار عرضه می شود و درگرمای تابستان هم خم به ابرو نمیآورد.
در سالهای 92-90 با مداخله دولت در امر قیمتگذاری و همچنین جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت محصولات لبنی موجب شد که کارخانجات محصولات خود را با قیمت کمتر از قیمت تمام شده به بازار عرضه کنند، به طوری که برای هر محصول، تولیدکنندگان مجبور به پرداخت سوبسید از سوی خود به مصرف کننده بودند.
همین امور باعث شدکه در انتهای سال 92 واحدهای لبنی با کمبود نقدینگی مواجه شدند، به طوری که چند کارخانه بزرگ در تهران اظهار عدم ادامه تولید را داشتند.
پیش به سوی تولیدات جدید
دولت آن زمان به منظور جلوگیری از رکود و تعطیلی کارخانهها و جلوگیری از ضرر و خسارت بیشتر، تصمیم گرفت با نظر سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان، کارشناسان دادگستری و انجمنهای لبنی اقدام به قیمت گذاری جدید محصولات لبنی نماید که به این ترتیب قیمت محصولات لبنی حدود 65 درصد افزایش یافت. در واقع این افزایش گواه آن است که درآن دوسال چه بر سر این صنعت آمد.
اما بر اثر این افزایش قیمت محصولات بیش از 35 درصد از فروش کارخانجات لبنی نیز کاهش یافت و متعاقب آن با شایعه افزودن وایتکس و روغن پالم به لبنیات، انگشت اتهام به سوی همه تولیدکنندگان نشانه رفت و به تدریج مردم به طرف لبنیات سنتی سوق داده شدند، با این استدلال واقعی که مصرف لبنیات سنتی عوارض و افزودنی ندارد.
ای کاش همان زمان واحد های متهم به افزودن وایتکس و روغن پالم به محصولات را معرفی میکردند تا همه واحد ها از این اتهام آسیب نمی دیدند و این صنعت صدمه کمتری میدید.
از سال 96 هم با تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت علوفه و قیمت شیر خام و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان، بازهم شاهدکاهش فروش در محصولات لبنی بودیم.
از سال 97بعد از بحران بازار و افزایش قیمت ها در بازار ارز و سکه نوبت شیرخام رسید، به طوری که عده ای که تخصصی در این رشته نداشتند وارد بازار شدند و شیرخام را تبدیل به شیر خشک و صادر کردند که این روند موجب افزایش قیمت شیرخام در کشور شد و با توجه به تنگناهای ارزی و بالا بودن قیمت علوفه این دفعه بعضی از دامداران نیز اقدام به تولید شیرخشک کردند. درواقع آنان نیزوارد صحنه تولید دوم شدند.
هر سال با افزایش دستمزد، حق بیمه، قیمت سوخت، برق، آب، شیرخام و مواد بسته بندی و هزینههای حمل و نقل، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان حداقل 4-3 ماه اول سال به دلایل مختلف اجازه افزایش قیمت محصولات را به تولیدکنندگان نمی دهد و تازه از تیرماه چانه زنی برای اصلاح قیمتها شروع میشود و سرانجام هم با 5 تا 10 درصد افزایش قیمت فروش محصولات لبنی موافقت می کنند، بنابراین معلوم نیست هزینههای سنگین افزایش 4-3ماه اول سال چگونه باید جبران شود.
به هر حال و با وجود تمام مشقات و سختیها از سال 1371 برندی را به نام “سارا” در کشور ایجاد کردیم که متاسفانه از اسفند سال 97 با توجه به بحرانهای موجود خط تولید دوغ و ماست را تا اطلاع ثانوی متوقف کردهایم. از اردیبهشت سال 98 این شرکت با برندی جدید با نام “ساراسان” اقدام به تولید انواع خامه قنادی در بستهبندیهای مختلف کرده است.
در حال حاضر بخش “تحقیق و توسعه” سازمان مشغول بررسی یک نوشیدنی پروبیوتیک به منظورتامین سلامت جامعه میباشد که در آینده نزدیک این محصول جدید روانه بازار خواهد گردید.