محمد بهشتی مدیرعامل فرش بهشتی: رسالت فرش بهشتی ارائه محصولات باکیفیت و متنوع است
فرش بهشتی روایتگر اصالت فرهنگ و فرش ایرانی است. ما زبان خاموش طرح و رنگ را فهمیدهایم و افسانهها، اسطورهها، فرهنگ مردم و نقش فرش ایرانی را با نگاهی نو به نقش و رنگ روایت میکنیم. تا این نگاه نو به اصالت فرهنگ و فرش ایرانی، پیوندی نو میان همبستگی ذاتی و فرهنگ انسان امروز بسازد.
در جریان برگزاری نمایشگاه بینالمللی فرش ماشینی، مهمان غرفه فرش بهشتی شدیم و با محمد بهشتی، مدیرعامل فرش بهشتی، درباره فعالیتهای این مجموعه گفت و گو کردیم.
وی در ابتدای این مصاحبه گفت: من در سال ۱۳۵۷ در تبریز، دیار عاشقانهی فرش، متولد شدم. تولد در تبریز و خانوادهای با پیشینهای جدی در هنر فرشبافی، ریشههای عشق به فرش و هنر فرشبافی را در من محکم کرد. فرش در ذهن من یک جهان دوم بود، جهانی از نقش و رنگ که بدون کلمه با من حرف میزد. خیلی زود شروع به طراحی فرش کردم، چون میخواستم این زبان متواضع را یاد بگیرم. تمام صفحات کتابهای درسی من نقش فرش بود. ابتدای هر سال تحصیلی علاوه بر ماه مهر، هیجان کتابهای سفید و نو را داشتم. کتابهایی که چند روز نشده تبدیل به گلهای قالی میشدند.
گمانم فرش بهشتی یک روز درست مثل نقش فرش متواضع و بیصدا در میان آن نقشهای کودکی خلق شد، اما شروع رسمی با تأسیس شرکت فرش شاهکار بهشتی تبریز در ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ بود. با کلکسیون اصیل تبریز شروع کردیم که بیشتر نقشهها طراحی و ذوق خودم بود. هیچکس باور نمیکرد فرش بهشتی، فرش ماشینی باشد! کیفیت بالا، نقش اصیل بافت و تکمیل دقیق فرش بهشتی را خیلی زود تبدیل به یک اسم معتبر و آشنا برای مردم کرد. از سال ۱۳۸۹ تا الان بیشتر از ۵۰ کلکسیون طراحی و تولید کردیم. تولید و خلق طرح و نقش نو نیازمند به حفظ هم هست. هم حفظ تنوع و هم حفظ کیفیت لازم است. برای حفظ تنوع و کیفیت علاوه بر کارخانههای فرش بهشتی در کاشان و آذربایجان، حدوداً با ۱۱ کارخانه دیگر در شهر کاشان و شهرهای دیگر همکاری داریم.
وی در ادامه اظهار کرد: فرش بهشتی در داخل کشور از طریق ۸ شعبه و ۲۹ نمایندگی، فروش مستقیم و بیواسطه دارد. یکی از دستاوردهای فرش بهشتی در زمینه فروش عمده به فروشگاههای فرش و نمایندگیها، همیشه حفظ اصل شفافیت در قیمتگذاری و ثبات قیمت بوده است. شما به هر نمایندگی معتبر یا عامل فروش فرش بهشتی که مراجعه کنید، قیمت را یکسان با شعب فرش بهشتی میبینید. این صداقت و شفافیت برای تکتک اعضای خانواده بزرگ فرش بهشتی، دستاورد بسیار باارزشتری نسبت به دستاوردهای مالی است. از ارزشها و دستاوردهای دیگر فرش بهشتی میتوان به تولیدات همواره با کیفیت اشاره کرد که در حقیقت وظیفه هر تولیدکنندهای است.
مدیرعامل شرکت فرش بهشتی با اشاره به کیفیت محصولات این مجموعه گفت: به جرأت میتوانم بگویم که فرشهای بهشتی از نظر کیفیت، هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. فرشهای بهشتی در تراکمهای بالا، ۷۰۰، ۱۲۰۰، ۱۵۰۰ شانه و به صورت دستبافتگونه، با بهترین متریال و بالاترین دقت تولید میشوند. کنترل کیفی چند مرحلهای نیز انجام میشود و در نهایت با گارانتی ۵ ساله فرش بهشتی روانه بازار میشوند. همانطور که سال گذشته گفتیم: کیفیت، رسالت فرش بهشتی است. کیفیت در واقع وظیفه ما تولیدکنندگان است و اگر اینگونه نباشد جای سوال و تعجب دارد.
میرسیم به تنوع فرش بهشتی که حرفی برای زدن باقی نمیگذارد. فرش بهشتی هر روز متنوعتر از دیروز خودش است. در بخش طراحی، دغدغه اصلی ما تنوع نیست، روایت است. فرش بهشتی، راوی افسانه نقش و رنگ است. ما زبان خاموش طرح و رنگ را فهمیدهایم و افسانهها، اسطورهها، فرهنگ مردم و نقش فرش ایرانی را با نگاهی نو به نقش و رنگ روایت میکنیم. تا این نگاه نو به اصالت فرهنگ و فرش ایرانی، پیوندی نو میان همبستگی ذاتی و فرهنگ انسان امروز بسازد. ساختن پیوندهای نو میان تاریخ، فرهنگ و انسان امروز، اصالت ایرانی را جاودانه میکند و به نسلهای بعد منتقل میکند و میراث فرش ایرانی را جاودانه میکند.
او افزود: در گذشته، از کیفیت و تنوع فرش بهشتی به عنوان تولیدکننده گفتیم. اما وقتی صحبت از برند به میان میآید، ما وظیفه ارائه خدمات را نیز جزو وظایف خود میبینیم و تعریف میکنیم. خرید از یک برند معتبر باید تجربه متفاوتی نسبت به خرید از یک فروشگاه باشد. هم اکنون ما علاوه بر ارائه گارانتی، خدمات پس از فروش و باشگاه مشتریان فعال نیز داریم. اما همه میدانیم که ارائه خدمات باکیفیت همواره در حال بهروز شدن و پیشرفت کردن است. هدف ما در فرش بهشتی ارائه نوینترین خدمات برای رقم زدن تجربهای لذتبخش از خرید است. در خصوص توسعه فرش بهشتی باید اضافه کنم که توسعه یک کار یکبعدی و یکجانبه نیست. صنعت فرش ماشینی ایران نیازمند همکاری و مشارکت فعال همه تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان این حوزه است. نمایشگاه بینالمللی فرش ماشینی ایران، فرصتی مغتنم برای گردهم آمدن این خانواده بزرگ و هماندیشی و تعامل برای پیشرفت است.
مدیرعامل شرکت فرش بهشتی در پایان گفت: در نیمه نخست سال جاری، شاهد اقدامات موثری برای توسعه صادرات فرش ماشینی ایران بودیم که نتایج مثبتی در پی داشته است. امیدواریم این رویداد بینالمللی نیز بازده مفیدی برای صنعت فرش ماشینی ایران داشته باشد و ضریب نفوذ فرش ماشینی ایرانی در بازارهای جهانی افزایش چشمگیری پیدا کند. شرکت فرش بهشتی نیز همواره در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد و امیدواریم در سال آینده، ضمن افزایش نرخ صادرات فرش دستباف ایرانی، گامهای موثری در توسعه این صنعت نیز برداریم