پرسال از واردکنندگان مطرح در حوزه کاغذ و فرآوردههای سلولزی است که در سیامین دوره از برگزاری نمایشگاه صنعت چاپ و بستهبندی حضور پرنگی دارد. این واردکننده باسابقه و مطرح در حوزههای مختلفی چون محصولات پلیمری، فرآوردههای نفتی و پتروشیمی و… فعال است و با واردات مواد اولیه تولیدی، در توسعه اقتصادی کشور نقشی مهم ایفا میکند.
حضور در نمایشگاه صنعت چاپ و بستهبندی بهانهای شد تا گفتوگویی با مهسا رشیدبیگی و علیرضا شیرزاد مدیران سلولزی این شرکت در زمینه فعالیت این شرکت، چالشهای پیش رو در زمینه واردات و… داشته باشیم.
علیرضا شیرزاد با اشاره به سوابق فعالیت این شرکت اظهار داشت: در مورد فعالیت پرسال باید بگویم که پرسال از فعالان باسابقه در زمینه واردات کاغذ و فرآوردههای سلولزی است که در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود، نسبت به حفظ و نگهداری از محیط زیست و برای جلوگیری از قطع درختان، در این حوزه فعالیت میکند. البته فعالیت پرسال به واردات کاغذ و فرآوردههای سلولزی محدود نشده و این واردکننده مطرح با سابقهای بیش از 25 سال در زمینه واردات فرآوردههای نفتی و پتروشیمی، مواد پلیمری، فرآوردههای چوب و محصولات کشاورزی و همچنین عمليات اکتشاف و بهرهبرداری از معادن فعال است.
پرسال یکی از بزرگترین واردکنندگان کاغذ و فرآوردههای سلولزی به کشور است. شرایط فروش ریالی این محصولات چیست؟
مهسا رشیدبیگی: محصولات سلولزی که توسط پرسال وارد کشور میشوند، شامل انواع مقوای ایندربرد FBB، کاغذ و مقوای گلاسه به صورت شیت و رول مات و براق، کاغذ کرافت لاینر، کاغذ سک کرافت، کاغذ وایت تاپ لاینر کوتد، انواع خمیر نرم و سفت وقهوهای و… میشود. این محصولات در صنایع مختلفی چون، صنایع دارویی، غذایی، بهداشتی، کاغذ و ورقسازی و… کاربردهای بسیاری دارند که پرسال جهت دسترسی سریع و راحت تولیدکنندگان، این فرآوردهها را به صورت فروش ریالی، با تسهیلات ویژه در اختیار آنها قرار داده است.
پرسال همچنین امکان واردات محصولات بازرگانی به صورت شخصیسازی شده (با مشخصات و تناژ خاص) را برای فعالان اقتصادی کشور که دارای کارت بازرگانی هستند فراهم کرده است. به این ترتیب این دسته از فعالان میتوانند با کمک پرسال و شبکه بینالمللی آن، محصولات مورد نیاز خود را با بهترین قیمت و راحتترین شرایط پرداخت، وارد کشور کنند.
پشتیبانی و خدمات پس از فروش پرسال به چه صورت است؟
علیرضا شیرزاد:یکی از اهداف مهم پرسال، ارائه خدمات باکیفیت و شایسته به مشتریان است و در این زمینه با ارائه خدمات پشتیبانی مناسب و ارائه مشاوره تخصصی به خریداران سعی کرده است رضایت آنها را کسب کند. به صورت کلی، حضور پر رنگ و موفق پرسال در کشورهای اروپایی و آسیایی و سابقه همکاری طولانی مدت پرسال با این کشورها، موجب شده است این شرکت با سابقه بتواند علاوه بر تامین نیازهای تولیدکنندگان داخلی به محصولات وارداتی در حوزههای فعالیت پرسال، پشتیبانی باکیفیتی نیز از مشتریان از زمان تامین تا تحویل سفارش داشته باشد.
در مسیر واردات محصولات و فرآوردههایی که چرخ صنعت ایران را میگردانند با چه چالشهایی مواجه هستید؟
مهسا رشیدبیگی: یکی از بزرگترین چالشها، نه تنها برای پرسال، بلکه برای تمام واردکنندگان کالاهای مختلف به کشور، عدم تخصیص ارز و پروسه طولانی ارائه آن به واردکنندگان است. این درحالیست که تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان مواد اولیه که چرخ صنعت را میچرخوانند اهمیت زیادی دارد. از سوی دیگر پیچیدگیهای ثبت سفارش روند واردات را کند کرده است و دولت میتواند با تسهیل این روند به رشد صنعتی کمک کند. همچنین با حذف یا کاهش تعرفه واردات برخی از مواد تولیدی، به رشد واردات و در نهایت توسعه صنعتی کشور کمک کند. به عنوان مثال تعرفه واردات کاغذ به طور میانگین تقریبا 5 درصد است(بعضی از محصولات بالاتر و بعضی پایین تر است) و این درحالیست که حذف تعرفه میتواند به کاهش هزینه واردات و تولید و در نهایت رشد این صنعت کمک کند و از سویی قطع درختان و قاچاق چوب را کاهش میدهد.
در مورد حضور پرسال در اکوسیستم استارتاپی کشور توضیح دهید.
علیرضا شیرزاد: از سال ۲۰۱۷ پرسال به عنوان یک فعال اقتصادی مطرح و با سابقه، همچنین با علم به این موضوع که استارتاپها در آینده اقتصادی کشور نقشی تعیینکننده و مهم خواهند داشت، تصمیم به ورود به این فضا گرفت و این بخش از فعالیت را مانند سایر فعالیتهای خود، هم در داخل کشور و هم در زیستبوم استارتاپی سایر کشورها توسعه داد. در این راستا شرکت پرسال در بخش شتابدهی و سرمایهگذاری از شرکتهای انگشتشمار کاملا خصوصی در ایران است. میتوان گفت که رشد استارتهایی چون کشمون، مامانپز، کشتیار، گلیتال و… نتیجه ورود پرسال به اکوسیستم استارتاپی کشور و حمایت از کسبوکارهای این حوزه است.
چه طرحهای توسعهای را در دستور کار شرکت دارید؟
مهسا رشیدبیگی: در کنار تامین نیازهای وارداتی کشور در حوزههای فعالیت پرسال و به ویژه کاغذ و فرآوردههای سلولزی که با رویکرد مسئولیت اجتماعی از جهت جلوگیری از قطع درختان همراه است، رشد و توسعه اکوسیستم استارتاپی کشور و حمایت از استارتاپهای جوان و نوپا از طرحهای توسعهای پرسال به شمار میآید.
پرسال فعالیتهای زیادی در حوزه مسئولیت اجتماعی دارد. در این مورد توضیح دهید.
علیرضا شیرزاد: در کنار فعالیتهای اقتصادی، پرسال با تاسیس ۱۲۰ مدرسه در شهرهای مختلف با پویش ایران من همراه شده است. در کنار اینها، در زمینه راهسازی و ترمیم جادههای روستایی، کارآفرینی برای بانوان، معاینات پزشکی دورهای و تأمین دارو، آبرسانی، تأمین مخازن و تعمیر منابع آب و… خدمترسانی میکند.