احمد توکلی، مدیرعامل شرکت «آرین ماهواره»: سرویسهای ارتباطی با صرفه، امن و چابک را از «آرین ماهواره» بخواهید
شرکت آرین ماهواره در چه حوزهای فعالیت میکند؟
این شرکت یکی از قدیمیترین شرکتهایی است که دارای پروانه ارائه خدمات دیتا بر روی بستر ماهواره است. در ایران 7 شرکت این پروانه را دارند که آرین ماهواره جزو قدیمیترین شبکهها به شمار میرود. همچنین پروانه طراحی شبکههای رادیویی از سازمان تنظیم مقررات نیز از جمله مجوزهایی است که این شرکت دارد. آرین ماهواره سه سال اپراتور برتر کشور بوده است و دارای سوابق نگهداری زیرساخت و پروژههای زیرساختی کشور است.مدتی هم پروژهای را برای نظارت بر شبکههای رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دست داشته است.
عمدهترین و بزرگترین مزیت خدماتی که شما ارائه میکنید، چیست؟
عمدهترین مزیت ما ماهواره است. سیستمهای ماهوارهای یکی از ایمنترین سیستمها از نظر قطع و وصلی ارتباط یعنی ثبات ارتباطی است. ولی سرویس گرانی است و یکی از مزیتهایش این است که پایدار است و مزیت دوم این است که به سرعت می توانید آن را برقرار کنید. همچنین هرجای دنیا و ایران باشید میتوانید ارتباط برقرار کنید و نیاز به این نیست که بستر زمینی را گام به گام توسعه دهید تا به آن نقطه برسید. کافی است آنتن را ببرید و تجهیزات جانبی و آنتن را به سمت ماهواره پوینت کنید تا ارتباط برقرار شود. البته بزرگترین خصوصیت سیستمهای ماهوارهای گران بودن آن است. ولی در کشورهایی که گردش مالی بالایی دارند یا حساسیت ارتباط برایشان خیلی مهم است و امکان بستر زمینی برایشان فراهم نیست، سیستمهای ماهواره مزیت خوبی دارد، البته مزیت سیستم ماهواره در شرکت ما به موضوع سابقه و دانش آن مربوط میشود. مزیت دوم شرکت ما این است که اکثر نیروهای کارمان قدیمی هستند. بسیاری از پرسنل از زمان آغاز به کار این شرکت تا کنون بر سر کار هستند و خدماتی که در حوزه ماهواره دادهاند، معمولا نسبت به رقبا جزو سرویس دهندههای خوب بودهاند. امیدواریم در این فرایند جدید و برهه جدید بتوانیم کیفیت سرویسدهی را بهتر کنیم تا این مزایایی که گفتیم بیشتر محقق شود.
امکان صادرات محصولی که روی آن کار میکنید و خدماتی که ارائه میدهید در این حوزه وجود دارد؟
صادرات در ارائه خدمات خارج از مرزها، با رعایت مسائلی که سازمان تنظیم مقررات در اصول پروانه از ما خواسته است، امکانپذیر است و ما قادر به ارائه خدمات ماهوارهای به خارج از مرزهای خودمان هستیم، ولی شرکت آرین در حال حاضر این کار را انجام نمیدهد.
گواهینامه و افتخاراتی که شرکت آرین داشته را به اختصار توضیح دهید؟
سه سال پیاپی، رتبه اول در ارزیابی سازمان تنظیم مقررات، دریافت جایزه شهرک فناوری پردیس به عنوان شرکت نوآور، چندین مورد قدردانی کتبی از زیرساخت کشور داشتهایم و همچنین دارای رتبه یک خدمات انفورماتیک کشور هستیم.
خدمات انفورماتیک هم ارائه میدهید؟
بله؛ معمولا شرکتهایی مانند ما وقتی میخواهند کارهایی را در زیرساخت بگیرند یا باید رتبه انفورماتیک داشته باشند و یا باید رتبه یک پیمانکاری داشته باشند که ما رتبه یک انفورماتیک داریم.
به لحاظ مشتری مداری و ارایه خدمات به مشتریان چه اقداماتی انجام دادهاید؟
این شرکت در سال 1392 موفق شد سرویس جدیدی در حوزه ارتباطات به نام Aryan VSAT Cloud را به مشتریان خود ارائه کند که علاوه بر صرفهجویی اقتصادی برای مشتریان، سطحی جدید از سرویسدهی، قابلیت اطمینان، امنیت، چابکی و دسترسیپذیری را برای مشتریان به ارمغان آورد که شاید تا آن زمان تجربه آن در کشورمان وجود نداشته و حتی به جرات میتوان گفت که سرویس جدید ارائه شده در سطح جهان نیز بیهمتا میباشد و در نهایت میتوان این گونه عنوان کرد که ایجاد این بستر جدید و سرمایهگذاری بر روی آن فقط به دلیل استراتژیهای شرکت از جمله مشتری مداری و ارائه سرویس برتر به مشتریان بوده، زیرا این شرکت به عنوان شرکتی پیشرو در ارتباطات همواره خود را در کنار مشتریان و یار و مشاور آنها میداند و در مواقع سختی و نیاز، بازوی توانای مشتری در ارائه سرویس و خدمات مخابراتی و ارتباطی میباشد.
باتوجه اتفاقات اخیر که در بحث اینترنت در ایران پیش آمده، به کار شما صدمهای وارد نشد؟ مشکلی پیش نیامد؟
خیر؛ این مسائل به کار ما لطمه نزد چون عموما سرویسهای اینترنتی نمیدهیم ولی بخشی از کار ما مختل شد. مثلا در بخش ارتباط با برخی مشتریان، مقداری در کارمان اختلال ایجاد شد، که در سیستم ما ایراد اساسی وارد نکرد.
برنامههایتان برای سال آینده چیست؟
اولین برنامه ما این است که با اجرای یک برنامه درون سازمانی بتوانیم باتوجه به فضای کسب و کار، مهندسی مجدد و بازبینی روی فرآیندهای داخلی و زیرساخت ها، فضای قوتی ایجاد کنیم که از فرصت های بیرون بیشتر بهره بگیریم. دومین هدف ما این است که تمام کارهای ما برنامه محور باشد. هدفمان بر این است که مشتریانی را که داریم نگه داریم و این بخش را توسعه دهیم. گام بعدی ارایه سرویسهای جدید و توسعه سبد محصولمان است که به نظر من باید در بخش ICT شکل بگیرد.
چه مشکلات و موانعی باعث میشود کار شما دچار اختلال شود؟
یک سری موانع وجود دارد که در حوزه ICT اتفاق میافتد و بالطبع ما را هم متاثر میکند. تصمیمهایی که گرفته میشود و قیمتگذاریهایی که میشود ما را دچار چالش میکند. موضوعی که روی کار ما تاثیر منفی دارد، چون عمده تجهیزات ما خارجی هستند مانند پهنای باند که هم داخلی و هم خارجی است، وابستگی به ارز است که به عنوان تهدید عمل میکند. مشکل ما این است که دریافتی ما ریالی است، ولی پرداختی ما متاثر از ارز است. اگر تجهیزات بخواهیم بخریم که حتما ارزی است، و اگر سرویس بخواهیم بخریم متاثر از مسائل ارزی است.
چقدر توانستهاید در بازار کار برای جوانان و اشتغالشان تاثیر گذار باشید؟ چقدر نیروی کار جذب کردهاید؟
در حال حاضر جذب نیروی کار، بسیار سخت است و حفظ نیروی کار و نگهداشت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر سازمانی نیروهای خودش را به عنوان یکی از مهمترین ذینفعان خودش، راضی نگه دارد، فکر میکنم این به نوعی جذب محسوب میشود.
اگر نکته مهمی وجود دارد بفرمایید؟
فکر میکنم درباره مهمترین وظایف، اکر کسی مسئولیت جایی را میگیرد و میخواهد حفظش کند یکی از موارد این است که نیروهای جوان را بتوانید ساختارمند و ضابطهمند کنید و امیدوار کنید تا با افزایش دانش امکان اینکه خودش را حفظ کند و امیدوار به آینده باشد بیشتر است. در واقع پرورش نیروی انسانی در مسئولیت مدیران باید در اولویت باشد.