حضور درخشان ۲۵ ساله «زیما» در صنعت لوستر، عاملی است تا مصرفکنندگان علاقهمند به لوستر و چراغهای تزیینی زیبایی بیشتری را به چشم خود مشاهده کنند. زیما تولیدکننده با تجربهای است که هدفش تولید محصولات دکوراتیو، لوستر و روشنایی، با کیفیت مطلوب است.
«زیما» اولین فعالیت تولیدی خود را در شهرک صنعتی کاویان مشهد در سال ۱۳۷۵ به ثبت رساند و هم اکنون بالغ بر۲۳۰ نفر پرسنل در حوزههای مختلف در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند.
ایران در صنعت تولید لوستر جزو پنج برند برتر دنیاست و همین موضوع باعث شده است که وظیفه و رسالت زیما سنگینتر از قبل شود و با توجه به صادرات وسیعاش، کیفیت و خلاقیت در طراحی عواملی هستند که جزء جدا نشدنی زیما به حساب میآیند.
غرفه زیبا و چشم نواز زیما در بیست و هفتمین نمایشگاه لوستر و چراغهای تزئینی نگاه و توجه هر بینندهای را به خود جذب میکند. نشریه «اقتصاد و نمایشگاه» در گفت و گویی با دکتر میلاد ممتاز آزاد، مدیر فروش و بازاریابی خلاق و هوشمند مجموعه تولیدی «زیما» از چند و چون فعالیتها و موفقیتهای این شرکت جویا شده است.
شرکت زیما به تولید چه محصولات و با چه ایده ها و طرحهایی میپردازد؟
فعالیت اصلی مجموعه زیما تولید لوستر و محصولات دکوراتیو است. محصولات این شرکت مدرن است و تولیداتی است که تا دیروز از چین وارد میشد ولی اکنون این محصولات تماما در ایران توسط ما تولید میشود. تمام طرحهایمان ثبت شده و قابلیت کپی ندارد. ما با تولیداتمان از خروج ارز جلوگیری کردهایم و تولیدات خود را به کشورهای عمان و دوبی صادر میکنیم. ۲۵ سال است که در صنایع مختلف فعال هستیم، ولی برند زیما برند یکساله است که برای اولین بار در نمایشگاه لوستر با این برند شرکت کردهایم. محصولات ما تحت لیسانس انگلستان بوده و در آنجا ثبت شده است و یک شعبه در انگلستان داریم. در بخش طراحی یک سری گواهی اروپا را مجبوریم برای صادراتمان بگیریم، چون هدف صادراتی ما کشورهای اروپا نیز هست، محصولات تولیدی ما از محصولات چینی با کیفیتتر است. مثلا محصولات چینی را درکارتن معمولی در بازار عرضه میکنند، اما محصولات ما در کارتن پلاست و در بستهبندیهای شکیل وارد بازار میشود و کاملا اصول بستهبندی در آنها رعایت شده است.
صفر تا صد تولیداتتان را خودتان انجام میدهید؟
بله، از طراحی تا ساخت را خودمان انجام میدهیم. اما سیم را از کسانی که تامین کننده هستند، میخریم.
چه زمانی محصولات لوستر و چراغ تزئینی خود را روانه بازار میکنید؟
با ورود به نمایشگاه حرفهای مهمی برای گفتن داریم و شرکت در نمایشگاه آغاز ورود محصولات لوستر ما به بازار است.
مهمترین دستاورد شما در این یک ساله چه بوده است؟
از آنجا که دید ما یک دید دکوراتیو میباشد، برای اولین بار یک نرم افزار اختصاصی طراحی کرده ایم که در سایت زیما وجود دارد. به آدرس zimaco.vip که در این سایت اگر به قسمت طراحی دکوراسیون منزل بروید، می توانید رنگ مبل و دیوارها را تنظیم کنید و لوستر را در آن فضا قرار دهید و در یک فضای سه بعدی جلوه دکوراسیون را ببینید و انتخاب کنید.
شرکت زیما جایگاهش در بازار ایران کجاست؟
رقبایی که داریم همه واردکننده هستند. طبق مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت وقتی محصولی تولید میشود، دیگر مشابه آن اجازه ورود نخواهد داشت، مخصوصا محصولات لوکس. پس بازار به سمت تولید داخل میرود. با توجه به تحریمها، فعلا برای برندینگ آمدهایم و هدف خاصی مانند تک فروشی نداریم. هدف ما در نمایشگاه دادن نمایندگی پخش در استانها است. هدفمان از شرکت در نمایشگاه ایجاد برندینگ قوی است. تارگت اولیه ما این است که به مخاطبان بگوییم زیما یک محصول با کیفیت است و ۲۴ ماه گارانتی برق و ۱۵ سال گارانتی رنگ و ۲۰ سال خدمات پس از فروش دارد و نصب محصولات در محل مشتری رایگان است و تعمیر اگر نیاز باشد در محل مشتری رایگان انجام میشود. ۷۲ ساعت گارانتی بیقید و شرط دارد. یعنی شما میبرید خانه و خوشتان نمیآید. اگر روی سقف پیچ نشود، لوستر را برمیگردانید و مدل دیگری انتخاب میکنید.
چه میزان اشتغالزایی داشتهاید؟
۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و فکر میکنم بالغ بر ۱۰۰۰ نفر غیر مستقیم درگیر کار و تولید ما هستند.
در مسیر تولید و توسعه با چه مشکلاتی رو به رو هستید؟
ابتدا در مواد اولیه مشکل داشتیم، که در این رابطه توانستیم کارخانه تولید کریستال را راهاندازی کنیم. برای تولید کریستال هیچ شرکتی در ایران وجود ندارد، جز شرکتی که ما برای این کار راه انداختیم. بیشتر درگیریمان با تامین قطعات بوده که با تامینکننده داخلی کار میکنیم و دستگاههای دیگر را هم خریداری کرده و ساختهایم و به این ترتیب خلا تامین قطعات را تا حد ۹۹ درصد پوشش دادهایم.
نظرتان درباره نحوه برگزاری نمایشگاه حاضر چیست؟
ما در ایران در برگزاری نمایشگاهها بینظمی داریم. مثلا به ما گفته بودند ساعات کار نمایشگاه ۴ تا ۷ است و امروز به ما میگویند ساعت اتمام نمایشگاه ۵ است. قرار بود هر روز یک سلبریتی در غرفه ما حضور یابد و امروز سفیر انگلستان بیاید، که مجبور شدیم حضور سفیر انگلستان را کنسل کنیم. فردا قرار بود خانم نرگس محمدی برای قرعهکشی روزانه بیاید که به خاطر این بینظمی در برنامهریزی مسئولان نمایشگاهی حضور ایشان را یک ساعت تغییر دادیم. با این بینظمیها همه برنامههای ما را به هم میزنند. ولی از لحاظ تبلیغاتی خوب برگزار شد و چیزی که میخواستیم از آب درآمد و از لحاظ همکاری حراست نیز خوب بود. چون یک ماشین تشریفات داشتیم که به راحتی اجازه ورود دادند.
قرعهکشیهای غرفه زیما باتوجه به اینکه فروش تکی ندارید، بر چه اساسی است؟
کارتهایی وجود دارد که مخاطبان اطلاعاتشان را در این کارتها پر میکنند و در داخل شیشه میاندازند. مثلا قرار است فردا سرکار خانم نرگس محمدی بیایند و این قرعهکشی را انجام دهند و فرزاد فرزین برای روز دوم، پژمان بازغی برای روز سوم و پوریا پورسرخ برای روز آخر حضور خواهند داشت. قرعهکشی به این ترتیب است که سه نفر به صورت آنلاین در اینستاگرام برنده و معرفی میشوند. هر سه نفری که برنده میشوند، میتوانند هر لوستری که دلشان میخواهد انتخاب کنند.