شرکت آلوکاست ایران با سابقه ۴۰ ساله یکی از بزرگ ترین شرکتهای سازنده یراقآلات شبکههای برقی فشار قوی و فشار متوسط در ایران است. این شرکت از سال 1387، به صورت تخصصی فعالیت مهندسی و طراحی شبکه بالاسری قطار برقی را کلید زد و برای اولین بار یراقآلات یدکی جهت نوسازی قطاربرقی تبریز- جلفا و مترو تهران را تامین کرد که به تدریج سایر شرکتهای مترو را نیز شامل شد.
مهندس محمد علی قشنگ پور؛ مدیر بخش ریلی برقی شرکت “آلو کاست” درگفت و گو با نشریه اقتصاد و نمایشگاه ، نیاز کشور به توسعه زیربنای ریلی برقی کشوررا مورد تاکید قرارداد و گفت: این شرکت با یک اقدام و جهش سریع، کادر مهندسی خود را با گردهمآوری مهندسان جوان و مستعد و استفاده از تجارب متخصصان شرکتهای قطار شهری، متروهای کشور، همچنین با همکاری یک شرکت با سابقه اسپانیایی تکمیل کرد و با تکیه بر تجربه خود در ساخت یراقآلات ، خطوط انتقال فشار قوی، توزیع، مترو و اتوبوس برقی اقدام به شرکت در مناقصات ریلی نمود و تا کنون قراردادهای مهندسی و طراحی ، ساخت، نصب و نظارت بر نصب پروژههای مختلفی را عهدهدار گشته و درحال حاضر توانایی انجام مهندسی و طراحی شبکه، ساخت تجهیزات و نصب و اجرای پروژههای برقیسازی ریلی را دارد.
وی با اشاره به ترویج و اجرای خطوط ریلی برقی در سیستمهای حمل و نقل داخل شهری و بین شهری، افزود: شرکت آلوکاست ایران با بومیسازی این صنعت توانایی و آمادگی خود را برای انجام پروژههای ریلی برقی، مترو، اتوبوس برقی و تراموا مطابق با استانداردهای روز دنیا اعلام کرده و امیدواراست تا مسوولان با حمایتهای خود از شرکتهای داخلی که با بهرهگیری از فرزندان توانای این مرز و بوم، این صنعت را تا این مرحله رسانده اند، آنان رایاری کنند.
مهندس قشنگ پور درپاسخ به این سوال که جایگاه شرکت شما در بازارداخل کجاست، توضیح داد:این شرکت از پیشتازان طراحی و ساخت اتصالات خطوط انتقال و شبکه بالاسری قطاربرقی و ریختهگری قطعات صنعتی است که نه تنها با استفاده از قدرت مهندسی داخلی، نرم افزار های بومی، ابزارآلات دقیق و به روز و کنترل دقیق مراحل تولید بلکه با استفاده از دانش به روز بینالمللی توانسته است باکیفیتترین محصولات را در کمترین زمان ممکن و اقتصادیترین قیمت به مشتری خود تحویل دهد. به طوری که درحال حاضر این شرکت به عنوان تخصصی ترین شرکت درزمینه تولید اتصالات خطوط بالاسری قطار برقی در ایران محسوب میشود.
وی با تاکید گفت: با توجه به اهمیت موضوع برقی کردن خطوط ریلی در کشور این شرکت توانسته است نیازهای کلی پروژه های برقی کردن راه آهن در بخش سیستم تامین توان را صد در صد بومی کند و به عنوان تنها ترین شرکت تخصصی ایران 75 کیلومتر شبکه بالاسری را به مرحله اجرا برساند که این نشان از جایگاه ویژه این شرکت در صنعت برقی کردن راه آهن دارد.
مدیربخش ریلی برقی “آلوکاست ایران” با توجه به موفقیت و سیاست های رو به رشد این شرکت، اهداف شرکت را چنین برشمرد: ارتقا سطح کیفی محصولات با استفاده از تکنولوژیهای مناسب ، توجه به نیازهای مشتری و تلاش برای تحقق نیازهای آنها، بهبود مستمر سیستم کیفیت کارخانه با پیادهسازی روشهای مناسب مدیریتی ، افزایش توان رقابتی در بازار، طراحی و تدوین نرمافزارهای مهندسی و در نهایت توسعه خدمات به خارج از مرزهای کشور .
مهندس قشنگ پور، از واحد تولید شرکت آلوکاست ایران به علت سابقه طولانی در زمینه ساخت یراق آلات و نخستین تولید کننده تجهیزات خطوط بالاسری یاد کرد و گفت: این شرکت یک مجموعه صاحب سبک و صاحب نظراست که ظرفیت بالای تولید خود را مدیون تجربه و دانش فنی پرسنل و مهندسان خود است.
به گفته وی کارشناسان این شرکت دارای گواهینامه های حرفه ای معتبر از مراجع مربوطه و شرکت های خارجی هستند و می توانند پروژه های نصب را بر اساس استانداردهای جهانی اجرا کنند.
این کارآفرین با اشاره به مهم ترین برنامه های این شرکت ، اظهارکرد: اخیرا این شرکت تجهیزات شبکه بالاسری صلب و دو تجهیز تخصصی دیگر بنام های کلید و سکشن ایزولاتور که عموما از خارج تامین می شد را به تولید انبوه رسانده است . همچنین در راستای توسعه بازار و تکمیل سبد محصولات ریلی خود در آینده نزدیک تجهیزات نمونه سازی شده ریل سوم را به تولید انبوه خواهد رساند .
مدیر بخش ریلی برقی این شرکت ، مشکلات و موانع مربوط به توسعه بازار را مورد توجه قرارداد و افزود: موانع و مشکلات توسعه بازار اختصاصا در بخش ریلی برقی بیشتر مربوط می شود به اینکه اکثر پروژه های بزرگ نیازمند سرمایهگذار مالی هستند و کارفرمایان محترم به دنبال روش EPCF هستند که در نتیجه آن حضور سرمایهگذاران خارجی مطرح می شود و در توافقات عمدتا این بخش استراتژیک از کار متاسفانه به طرفهای خارجی تعلق می گیرد و انتظار می رود که این مشکل اساسی با تدابیر مسوولان مرتفع گردد و این تجارب به دست آمده در خدمت به صنعت داخل مورد بهره برداری قرار گیرد. از موانع و مشکلات مربوط به تولید نیز می توان به نیاز به گردش مالی و وجود نوسانات شدید مواد اولیه در بازار اشاره کرد که لازم است دولتمردان به یاری تولیدکنندگان بشتابند.
مهندس قشنگ پور، به فعالیت دپارتمان های مختلف همچون مهندسی، تست و کنترل ، ساخت و نصب و اجرا اشاره کرد و ادامه داد: توانمندی های مهندسی این بخش عبارتند از انجام کلیه خدمات مربوط به طراحی سیستم تامین توان شامل سایزینگ کابل و شبیه سازی الکتریکال سیستم تامین توان شبکه OCS ، شبیه سازی دینامیکی تماس پانتوگراف با سیم کنتاکت توسط نرم افزارهای کاملا بومی و ایرانی که توسط این شرکت توسعه یافته اند،انجام کلیه محاسبات و طراحی های مربوط به پایه ها و استراکچرها و کانتیلورها و در نهایت کلمپهای مربوطه ، انجام جانمایی پایه ها و انتخاب بهینه فواصل آنها و سایر پارامترهای مهم شبکه توسط نرم افزارهای آلوکاستی و مطابق استاندارهای جهانی.
در زمینه توانمندی های ساخت و تولید، این شرکت اکنون بعد از 10 سال فعالیت تخصصی و اجرای قرار دادهای مختلف طراحی و ساخت واجرا قادر است صد در صد تجهیزات مورد نیاز انواع شبکه های برقی اعم از: OCS ، ROCS ،THIRD RAIL ،TROLLY BUS ، LIGHT RAIL،TRAMWAY ، را مطابق استاندارد جهانی تولید می کند.
در عرصه توانمندی های اجرایی گروه نصب و اجرای شرکت با دارا بودن ماشین آلات سبک و نیمه سنگین تخصصی و ابزار آلات تخصصی و پرسنل با تجربه قادر است انواع پروژه های برقی سازی ریلی را از مرحله نصب پایه ها ، سیم کشی و نصب ادوات و در نهایت بهره برداری و نگهداری از شبکه را اجرا کند.