مهندس اسماعیل افشار، مدیر عامل شرکت فرآورده های پروتئینی کورش: کیفیت و طعم مناسب مشخصه محصولات شرکت فرآورده های پروتئینی کورش
شرکت فرآورده های پروتئینی کورش در سال 1398 متولد شد. این شرکت که از زیر مجموعه های گروه صنعتی گلرنگ است با هدف تولید محصولات با کیفیت و متنوع در بخش فرآورده های پروتئینی می کوشد تا طی سال های آینده علاوه بر داشتن سهم قابل توجه در بازار ایران، به بازارهای بین المللی هم ورود پیدا کند. به مناسبت برگزاری نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات با مهندس اسماعیل افشار، مدیر عامل شرکت فرآورده های پروتئینی کورش درباره ماموریت ها و چالش های پیش روی این صنعت و بحران های بنگاه های اقصادی در شرایط رکود اقتصادی گفت و گو کرده ایم که در ادامه از نظرتان می گذرد.
فرآورده های پروتئینی کوروش از چه سالی و با چه انگیزهای وارد عرصه تولید شد؟
شرکت فرآورده های پروتئینی کوروش به عنوان یکی از زیر مجموعه های گروه صنعتی گلرنگ، در بهار سال ۱۳۹۸ با تولید و عرضه انواع فرآورده های پروتئینی آغاز به کار کرد. این شرکت با هدف تولید غذای سالم، تازه و آسان تلاش کرده تا علاوه بر تنوع محصولی، کیفیت را سرلوحه فعالیت های خود قرار دهد.
فرآورده های پروتئینی کوروش تا امروز با تکیه بر تلاش بی وقفه همکاران توانسته است طیف وسیعی از غذاهای تازه، منجمد، گوشت های فرآوری شده، غذاهای نیمه آماده، پنیر پیتزا، انواع سوسیس و کالباس و محصولات دریایی و فرنچ فرایز و … را با برند های متنوع روانه بازار کند.
در حال حاضر در بیش از 9 کارخانه به صورت تولید مستقیم و outsource ، محصولات شرکت فرآورده های پروتئینی کورش تولید می شود و به تازگی هم در بخش روغن صنف و صنعت در حال ارائه محصول است.
در رابطه با سبد تولیدات خود توضیحات لازم را ارایه بفرمایید.
محصولات تولیدی در شرکت فرآورده های پروتئینی شامل انواع فرآورده های پروتئینی با برندهای مختلف متعلق به شرکت به بیش از 480 SKU محصول می رسد که به عنوان کالاهای FMCG مورد استفاده مردم ایران می باشد. این شرکت در نظر دارد، در مسیر توسعه به بازارهای جهانی هم ورود کند تا ارزش افزوده بیشتری برای تولیدات رقم بخورد.
لازم می دانم در ادامه برای خوانندگان محترم اتان، توضیحاتی درباره برندهای شرکت بدهم.
برند کیمبال، از ابتدای سال ۱۳۹۸، با تولید انواع محصولات تازه وارد بازار شد و به تدریج محصولاتی چون انواع سوسیس و کالباس، غذاهای آماده و نیمه آماده، فرنچ فرایز و . . . را به سبد غذایی خود اضافه کرد. امروز کیمبال با تداوم در کیفیت ، نوآوری در محصولات ، ارتباط پایدار با مشتریان و تلاش در جهت حفظ مشتریان وفادار به برندی مورد اعتماد و محبوب مبدل شده است.
یکی دیگر از برندهای ما، برند “نیک شف Nik Chef” است. برند نیک شف به عنوان یکی از برندهای لوکس شرکت فرآوردههای پروتئینی کوروش فعالیت خود را از تیرماه سال 1400 آغاز کرده است. شعار این برند (Just Enjoy) (فقط لذت ببر) است و با ویژگیهای تخصص، تمایز، تنوع ، اصالت و خلاقیت، تمام انتظارات مصرف کنندگان را برآورده میکند. برند نیک شف در گروه محصولهای روغن، سوسیس و کالباس، غذای آماده، غذای نیمه آماده، پنیر پیتزا و ورقهای، سیب زمینی و آبزیان فعالیت میکند.
“رستیک” یکی دیگر از برندهای زیر مجموعه شرکت فرآورده های پروتئینی کوروش است که به عنوان فروشگاه آنلاین تخصصی پروتئینی، در حال فعالیت می باشد. فروشگاه اینترنتی رستیک در تاریخ 9/9/99 با شعار Make Life Modern (مدرن زندگی کن) افتتاح گردید و مشتریان فروشگاه “رُستیک” می توانند، از طریق وب سایت www.RUSTIC.ir سفارشات خود را بصورت آنلاین به ثبت رسانده و محصولات مورد نظر خود را از فروشگاه اینترنتی “رُستیک” تهیه کنند.
“شیپن” و “دامچی” از دیگر برندهای شرکت فرآوردههای پروتئینی کوروش میباشند که با هدف تولید غذای سالم و آسان در خردادماه سال 1400 شروع به فعالیت نموده اند. این برندها در گروه محصولهای سوسیس و کالباس، غذای آماده و نیمه آماده و پنیر پیتزا فعایت خواهد کرد. کیفیت و قیمت مناسب از ویژگیهای مهم محصولات برند “شیپن” و “دامچی” است.
بیس و پایه محصولات شرکت بیشتر چیست و در این آشفته بازار تأمین و تهیه مواد اولیه، شرکت فرآورده های پروتئینی کوروش با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند؟
بخش عمده ای از محصولات ما، شامل انواع گوشت قرمز و سفید است که همواره تلاش شده تا با بهترین کیفیت تهیه شود. چرا که یکی از مزیت های مهم رقابتی ما در این صنعت، تهیه مواد اولیه با کیفیت و مرغوب است و همواره همکاران من به این بخش توجه ویژه ای دارند و بر این اساس «سند استانداردسازی» خرید مواد اولیه را تدوین کردیم و برای تمام تامین کنندگان خود جهت اطلاع از شرایط کیفی ارسال می کنیم تا پیش از خرید، این استانداردها رعایت شود.
طبیعی است از یک طرف استانداردهای بالای کیفی واحد بازرگانی و کنترل کیفی ما و از طرف دیگر شرایط خاص مواد اولیه پروتئینی در ایران که هر از چندگاهی با مسائلی نظیر افزایش قیمت و یا کاهش عرضه روبرو می شود، سبب می شوند تا دغدغه تهیه مواد اولیه به گلوگاه های مهم این بیزینس برای ما تبدیل شود و این پایبندی به کیفیت و تعهدی که به مشتری داریم، باعث می شود تا همواره برای این بخش تولید، استرس زیادی به مجموعه وارد شود.
ما در شرکت فرآورده های پروتئینی کوروش معتقدیم که باید برای تمام محصولاتی که تحت برندهای ما سر سفره مردم می رود، کیفیت و طعم مناسب که در نهایت به رضایتمندی مشتری می انجامد، رعایت شود.
بر این اساس NPS و شاخص ترویج مشتری برای ما بسیار مهم است. در کنار این دغدغه ها برای تامین کالای با کیفیت، طبیعی است افزایش قیمت ها که به افزایش بهای تمام شده در سطوح مختلف تولید می انجامد از دیگر مشکلاتی است که همه در صنعت با آن روبرو هستند و شرکت هایی که نمی خواهند از کیفیت اشان بزنند، حتما با مشکلات بیشتری روبرو می شوند.
ما همواره به دنبال این هستیم که مشتریان محصولاتمان را به مشتریان وفادار تبدیل کنیم و معتقدیم بهترین تبلیغ آن است که توسط مشتری صورت بگیرد و لذا برای آنکه word of mouth یا تبلیغ دهان به دهان برای برندهای ما رقم بخورد، همواره حق را به مشتری می دهیم و کیفیت را در تمام برنامه ریزی ها در اولویت قرار داده ایم.
برند “نیک ششف Nik Chef ” از دل همین استراتژی کیفیت محوری متولد شده و امیدواریم که این برند درکنار دیگر برندهای شرکت ما، سهم قابل توجهی در سفره مردم و بهره مندی مردم از غذای با کیفیت داشته باشد.
در حال حاضر بزرگترین بحران های بنگاه های اقتصادی را چه می دانید؟
کرونا شرایط جدیدی را پیش روی بنگاه های اقتصادی قرار داده است و حتما در دوران پساکرونا، بنگاه های اقتصادی می بایست با نوآوری و بهره مند از تکنولوژی روز و تجارت الکترونیک، در بازار حضور یابند.
اگر بخواهم به بحران های بنگاه های اقتصادی اشاره کنم، می توانم بگویم که عوامل متعددی سبب شده تا امروز با رکود اقتصادی روبرو باشیم.
در کنار کرونا و علاوه بر مسائلی مثل تحریم، عواملی مثل ضعف بنگاههای اقتصادی در فرآیند فروش نیز بر تشدید رکود اقتصادی موثر است. بهگونهای که مشاهده میشود تولیدکنندگان صرفا با نگاه تولید و بدون توجه به بازار و مارکتینگ، محصولاتی را تولید میکنند و سپس بهدنبال بازار فروش میگردند. این نگاه سبب میشود که اینگونه بنگاههای اقتصادی در شرایط رکود با بحران بیشتری روبرو شوند و حتی به تعطیلی بینجامند.
فقدان ساختارهای منظم قانونی در حمایت از تولید یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان است. لذا حمایتهای دولتی باید به سمت حمایت از جنس برنامهریزی برود تا ساختارهای کشور در جهت تولید ساماندهی شوند؛ در واقع باید یک آمایش صنعتی دقیق و کاربردی بر تولیدکشور حاکم باشد، به نحوی که براساس افق تولید کشور، ایجاد و توسعه صنایع گسترش یابد.
آیا شرکت های ایرانی توانسته اند به خوبی در بازارهای بین المللی ورود پیدا کنند؟
ابتدا بهتر است به این توجه کنیم که یک بازار 500 میلیون نفری در منطقه خاورمیانه به عنوان بازار هدف تولیدات ایرانی وجود دارد. در حالی که این بازار به راحتی در دسترس ماست، اما عملا نتوانستهایم سهم چشمگیری از آن را تصاحب کنیم، زیرا هیچ وقت آمادگی و برنامهریزی دقیقی برای آن نداشتهایم.
فقدان برنامهریزی صحیح در سطوح مختلف سبب شده تا نه تنها بازارهای خارجی را به دست نیاوریم، بلکه بازارهای خودمان را هم در اختیار دیگران قرار دهیم.
بهرهمندی از دانش روز و تجربیات موفق دنیا یکی از راههای خروج بنگاههای اقتصادی از بحران در شرایط رکود اقتصادی است. برای خروج از رکود، بخشی از وظایف بر دوش دولت و دستگاههای حاکمیتی است که با برنامهریزی دقیق و جلوگیری از تصمیمات غیرکارشناسی، از مشکلات مسیر تولید بکاهند و از سوی دیگر بنگاههای اقتصادی هم باید از دانش روز بازار بهره ببرند و با استفاده از نیروهای انسانی ماهر، این دانش روز را پیادهسازی کنند.
در صحبت هایتان به شرایط رکود اشاره کردید. در این شرایط بنگاه های اقتصادی چه باید بکنند؟
در دوران رکود، رفتار مصرفکنندگان هم تغییر میکند. طبیعی است وقتی رکود اقتصادی به دلایل مختلف رقم می خورد، عملا توان خرید مردم هم پایین میآید، این عامل در کنار بحرانهایی که برای بنگاههای اقتصادی رقم میخورد، سبب میشود تا در مجموع با یک شوک در کسب و کار روبرو شویم.
بنگاههای اقتصادی مجبورند برای خروج از این شوک و تغییر رفتار مشتریان، سیاستهای جدیدی سرلوحه کار قرار دهند که قطعا تولیدکنندهای در این شرایط میتواند موفق باشد که توجه به خواستهها و نیازهای مشتریان براساس شرایط جدید را، درک کند و برای آنها راه حل اتخاذ کند.
کاهش هزینههای غیرضروری و قیمتگذاری مناسب، از جمله راهحلهای اولیهای است که برای جلوگیری از افزایش قیمتها و توجه به خواسته مشتریان باید در دستور کار بنگاههای اقتصادی باشد و این در حالی است که باید توجه شود در این دوران، کیفیت محصولات به جهت کاهش قیمت اصلا کاهش نیابد.
البته به دلیل مشکلات اقتصادی، ممکن است برخی خریدها به زمان دیگری موکول شود یا با کالاهای ارزانتر جایگزین شود، بنابراین بنگاههای اقتصادی موفق، با اتخاذ تصمیمهای استراتژیک، باید تلاش کنند تا ضمن حفظ کیفیت، شرایطی را پدید آورند که بازار را از دست ندهد.