ابوالحسن خلیلی، رئیس هیئت مدیره مجتمع ماهیدشت کرمانشاه: مجتمع ماهیدشت کرمانشاه، بزرگترین تولیدکننده روغن خام در ایران
موضوع تولید روغن و کره گیاهی، افزایش ظرفیت تولید، تامین نیازهای کشور و کاهش واردات، بهبود کیفی روغن، افزایش بهره وری با توجه به ویژگی های اقلیم های مختلف و کمک به کشاورزان در نقاط مختلف کشور، بهبود کیفیت و ارائه قیمت مناسب برای کمک به خانوار ایرانی وبهبود قدرت خرید مردم، همگی مواردی است که موجب شده نسبت به تولید روغن در ایران، برنامه ریزی های جدی تری مطرح شود و برخی شرکت ها مانند مجتمع ماهیدشت کرمانشاه در این زمینه اقدامات گسترده ای انجام داده اند.
ماهیدشت یکی از شرکت های بزرگ کشور است که در این زمینه با سرمایه گذاری و مدیریت و پیگیری های خود، برنامه های گسترده ای در جهت افزایش تولید روغن انجام داده است.
ابوالحسن خلیلی، رئیس هیئت مدیره مجتمع ماهیدشت کرمانشاه در حاشیه نمایشگاه آگروفود 2022 در گفت وگو با نشریه اقتصاد و نمایشگاه نکات قابل توجهی را در این زمینه مطرح کرده است:
ضمن معرفی خود، تاریخچه ای از فعالیت های مجتمع ماهیدشت کرمانشاه را شرح دهید.
ابوالحسن خلیلی، رئیس هیئت مدیره مجتمع ماهیدشت کرمانشاه هستم. در این مجتمع به صورت متمرکز بر روی دانه های روغنی فعالیت می کنیم. مجموعه ی ما زنجیره ی ارزشی را ایجاد کرده که از کشاورزی شروع و در نهایت به تولید و فروش در بازار ختم می شود. یک شرکت زراعی داریم که بذر برای دانه های روغنی را تولید می کند. سال گذشته با بیش از دوهزار کشاورز، قرارداد کشت داشتیم که قریب به هفده هزار هکتار محصول کلزا و آفتابگردان را زیر کشت بردیم. بخش دوم فعالیت های شرکت مربوط به روغن کشی است و مجموعه با داشتن ظرفیت بیش از شش هزار تن روغن کشی روزانه در کشور، بزرگترین تولیدکننده روغن خام و کنجاله در ایران است. سومین فعالیت مجتمع ماهیدشت، تصفیه ی روغن نباتی است. دو کارخانه در ساری و کرمانشاه با ظرفیت تولید پانصد تن انواع روغن خوراکی داریم که دومین تولیدکننده در این عرصه هستیم.
چه طرح های توسعه ای را برای گسترش فعالیت های مجتمع ماهیدشت دارید؟
بیشترین تمرکز شرکت بر روی بخش کشاورزی است. با توجه به امنیت غذایی و پایداری تولید مواد غذایی در کشور، بحث تولید بذرهای روغنی متناسب با اقلیم های مختلف کشور، در دستور کار شرکت قرار گرفته است. عقد قرارداد با کشاورزان و اطمینان از خرید محصولاتشان، اعطای نهاده به کشاورز در هنگام کاشت و تسویه حساب در هنگام برداشت، بخشی از اقدامات توسعه ای است که در بخش کشاورزی شرکت در حال به ثمر رساندن آنها هستیم. مکانیزاسیون و تحقیقات شرکت را در بخش دوم کاری در حال پیگیری هستیم و امیدواریم در سال های آینده، شاهد خودکفایی و خوداتکایی تولید کشور در دانه های روغنی باشیم.
در راستای اصل مشتری مداری، چه گام هایی برداشته اید؟
با توجه به اینکه در انتهای زنجیره ی کاری ما، مصرف کنندگان قرار دارند، محصولات تولیدی شرکت را در بخش روغن نباتی با برند غنچه و نازگل، در کره گیاهی با برند لتکا، در محصول سس با برند لتکا تک و آب آشامیدنی را با برند دالاهو در اختیار آنها قرار می دهیم. سعی شده که مشتری مداری، به عنوان اصل اساسی در شرکت تعریف شود. مجتمع ماهیدشت، در زمان پاسخگویی به سؤالات مشتریان، دارای کوتاه ترین و سریع ترین زمان پاسخگویی است. سعی ما بر این است تا آنچه که مشتری می گوید را بشنویم و در جهت ارتقا محصولات شرکت استفاده کنیم. در بخش قیمت هم سعی کرده ایم در اعیاد و مناسبت ها، تخفیف هایی را در اختیار فروشگاه های موادغذایی قرار دهیم تا آنها هم محصول را با قیمت کمتر به مصرف کننده برسانند.
با چه هدف و رویکردی در نمایشگاه ایران آگروفود حضور پیدا کردید؟
نمایشگاه ها محل دیدار تولیدکنندگان و مشتریان بالقوه و بالفعل است. سعی داریم در این زمان، دستاوردها و برنامه های شرکت را در حوزه هایی که فعالیت می کنیم، به نمایش بگذاریم.