نمایشگاه ها

لوگو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
دکتر کریمی تفرشی

جاده ی ابریشم بدون نام ایران، هیچ معنایی ندارد

دکتر مهدی کریمی تفرشی، رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل یونسکو: جاده ی ابریشم بدون نام ایران، هیچ معنایی ندارد
ظرفیت های تاریخی، طبیعی و معدنی ایران آماده سرمایه گذاری های داخلی و خارجی است

دکتر کریمی تفرشی، به عنوان رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل یونسکو در ایران، نکات قابل توجهی را در مورد ظرفیت های بزرگ تاریخی، معدنی و طبیعی ایران برای افزایش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی مطرح کرده و معتقد است که دنیا سیاست خصمانه ای نسبت به ایران دارد و می خواهد ایران را از نقش مهمی که در جاده ابریشم دارد، کنار بگذارد. اما دولت و ما در یونسکو، اجازه ی این کار را نمی دهیم و همه ی کشورهای دنیا باید بدانند که جاده ی ابریشم بدون نام ایران، هیچ معنایی ندارد. نشریه اقتصاد و نمایشگاه در حاشیه نمایشگاه اگروفود، با دکتر کریمی تفرشی رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل یونسکو در ایران، و رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها و هلدینگ آل ام کا تی MKT GROUP گفت وگویی انجام داده است که می خوانید:

آقای دکتر کریمی تفرشی، به عنوان رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل یونسکو در ایران، توضیح دهید که این کارگروه چه برنامه هایی در دست اجرا دارد؟
جاده ابریشم در کتب درسی ما وجود دارد و دارای قدمت چند هزار ساله است و نشانه تمدن کهن ایران وکشورهای مسیر این جاده است.
این جاده از چین شروع می شود و تا قسمت هایی از اروپا امتداد دارد. ایران در قسمت مهمی از این جاده ی ارزشمند قرار گرفته است. متأسفانه دنیا سیاست خصمانه ای نسبت به ایران دارد و می خواهد ایران را از نقش مهمی که در این جاده دارد، کنار بگذارد. دولت و ما در یونسکو، اجازه ی این کار را نمی دهیم و همه ی دنیا باید بدانند که جاده ی ابریشم بدون نام ایران، هیچ معنایی ندارد. ما کتب قدیمی زیادی را بررسی کرده و سابقه تاریخی موضوع جاده ابریشم و نقش ایران و سایر کشورها را به مراجع جهانی ارسال کردیم و تاکید شد که شما نمی توانید ایران را از این جاده و برنامه های تجاری احیای جاده ابریشم حذف کنید. برای مثال، چین در پاکستان و در قسمتی که جاده ی ابریشم قرار دارد، زیباترین پل ها و مکان ها را درست کرده است ولی در رابطه با ایران، چندان به تعهدات خود پایبند نیست.
علاوه بر بحث جاده ی ابریشم، پروژه ساخت اتوبان تهران شمال در دست چینی ها بوده، اما بعد از بیست سال آن را رها کردند و رفتند. متأسفانه دنیا حتی تمایل ندارد که یک راه استاندارد در ایران وجود داشته باشد. امروزه مهندسین کشور ما علی رغم عدم علاقمندی دنیا، جاده ها و پل های زیادی را احداث می کنند. ما باید از پتانسیل هایی که در کشور وجود دارد، استفاده کنیم. دانشگاه هایی مانند صنعتی شریف و خواجه نصیر، دانشجویانی دارند که دنیا منتظر است تا فارغ التحصیل بشوند و آنها را جذب نمایند؛ ولی ما از آنها غافل هستیم. هر کدام از این دانشجویان، سربازان تجاری و اقتصادی هستند که اگر روی آنها سرمایه گذاری شود، هزار برابر بازگشت سرمایه خواهیم داشت؛ ولی ما از آنها غافل هستیم.
شرکت گلها گواهی یکصد سال قدمت را از یونسکو دریافت کرده است. این گواهی و اهمیت آن، چیست؟
یونسکو یک سازمان فرهنگی، اجتماعی و هنری مردم نهاد و یکی از شاخه های سازمان ملل است که در کشورهای مختلف، در عرصه های گوناگون ورود پیدا می کند و با ثبت هر اثر، آن را جهانی می کند. در کشور ما هم یونسکو دفتر مرکزی دارد و من علی رغم اینکه مدیر کارگروه جاده ابریشم در ایران هستم، عضو هیئت مدیره خوراک شناسی یونسکو نیز هستم. یکی از وظایف ما، شناسایی غذاهای ایرانی است که پس از ثبت ملی، به نام ایران ثبت جهانی شود. زمانی که من در این عرصه ورود پیدا کردم، مشاهده کردم که کشورهای عربی و تازه استقلال یافته به دنبال ثبت بسیاری از غذاهای ایرانی به نام خودشان هستند. ما خیز مضاعفی برداشتیم تا هر چه سریع تر غذاهای قدیمی ایران را ثبت کنیم تا افتخاری برای ایران باشند. مثلاً پاستا برای همیشه به نام ایتالیا ثبت شده و برخی از غذاهای دریایی نیز به نام ژاپن برای همیشه ثبت شده اند. ما هم باید غذاهای خودمان را زودتر ثبت کنیم و مانند بادگیرهای یزد نشود که یکی از کشورهای عربی به نام خودش ثبت کرد. ما باید بدانیم که زمان، بالاترین قیمت و ارزش را دارد و اگر ما غافل شویم، ممکن است برخی از آثار ملی خودمان را از دست بدهیم. در بخش خوراک شناسی کارها و تلاش های زیادی صورت گرفته و امیدوارم به نتایج خوبی نیز دست پیدا کنیم.
جمع بندی نهایی شما از ظرفیت های اقتصادی و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم جاده ابریشم چیست؟
ما در یک کشور چهار فصل زندگی می کنیم. به دنبال امضای برجام، فرودگاه امام به یکی از پرترافیک ترین فرودگاه های دنیا تبدیل شد؛ زیرا مردم و فعالان اقتصادی و تجاری و گردشگری از کشورهای مختلف برای بستن قرارداد به ایران آمدند. من شخصا از مدیران شرکت های خارجی شنیدم که میگفتند؛ خداوند نعمت و برکت خود را تمام و کمال به مردم ایران ارزانی داشته است. مثلاً در زمستان در نقاط جنوبی ایران، امکان شنا کردن وجود دارد اما در نقاط شمالی کشور، برف باریده است. نماینده بخش خصوصی کشور ژاپن می گفت؛ این معادنی که شما دارید را اگر ما داشتیم، الان صاحب کره زمین بودیم. ما بهترین و بزرگترین معادن مس، طلا و… را در ایران داریم. ولی متأسفانه هنوز برخی از سنگ های معدنی ما به صورت خام فروخته می شوند و فرآوری نمی شوند. از آن سو، سنگ های ایتالیایی با قیمت های بسیار بالایی وارد ایران می شوند. این سنگ ها همان سنگ های خامی هستند که از ایران صادر شدند. در نتیجه باید روی این موارد سرمایه گذاری شود. بسیاری از ایرانیان خارج از کشور تمایل به سرمایه گذاری در ایران را دارند اما نمی دانند که باید از کجا شروع کنند. حتی اگر دنیا در ایران سرمایه گذاری نکند، ایرانی های داخل و خارج از ایران می توانند کشورمان را به یکی از قوی ترین کشورهای دنیا تبدیل کنند.