نمایشگاه ها

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رفع قوانین دست و پاگیر دولتی؛ شرط توسعه صادرات

رامین رزازی مدیر فروش و صادرات شرکت دمنده مطرح کرد: رفع قوانین دست و پاگیر دولتی؛ شرط توسعه صادرات

شرکت دمنده بالغ بر 2 دهه است که در زمینه صادرات فعالیت می کند و ۶ سال متمادی، به عنوان صادرکننده برتر استان تهران شناخته شده است. کمتر شرکتی در سطح کشور موفق به کسب این افتخار شده است. شرکت دمنده ۵۵۰ مدل فن را تولید می کند و از لحاظ جزو مساحت کارخانه، تنوع محصولات و کیفیت استانداردهای داخلی ایزو های داخلی و بین المللی جزو برترین شرکت های این حوزه در خاورمیانه است.

رامین رزازی مدیر صادرات شرکت دمنده، رئیس کمیسیون صادرات انجمن لوازم خانگی است که از نزدیک با این حوزه آشنایی دارد وی در گفت و گو با نشریه اقتصاد و نمایشگاه با اشاره به چالش های صادرات برای شرکت های داخلی اظهار داشت: با توجه به اینکه مشکلات صادراتی هرسال در حال افزایش است، باید به این نکته توجه داشت که دلیل آن قوانین دست و پا گیر دولتی است. در حال حاضر به دلیل رکودی که در سال‌های اخیر در اقتصاد ایران حاکم است، شرکت دمنده نیز با مشکلاتی مواجه شده است. برای خروج از این وضعیت، توسعه صادرات را به عنوان راه حل اصلی پیشنهاد می‌کنیم. به طور کلی، در سراسر جهان بخش صادرات به عنوان یک راهبرد اصلی برای ایجاد رونق اقتصادی و توسعه کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد. با این وجود، متأسفانه در ایران، مشکلات و موانع زیادی وجود دارد و ما بارها این مشکلات را به مسئولان گوشزد کرده ایم.

وی افزود: با توجه به قوانین دست و پاگیر در ایران، ارز صادراتی که در دیگر کشورها معمولا به عنوان گران‌ترین ارز بازار شناخته می‌شود، در کشور ما بسیار ارزان است. با وجود تمامی امکاناتی که در ایران وجود دارد و فضای خوبی که در شرکت ها از جمله شرکت دمنده وجود دارد، متأسفانه به دلیل تورمی که در کشور است، بخش توسعه صادرات ما نیز به مشکل برخورده است.

وی افزود: در هر کشوری که تورم به وجود می‌آید، صادرات آن کشور توسعه پیدا می‌کند. از این جهت، ما نیز با بهره‌گیری از فرصت‌هایی که به دلیل کاهش ارزش پول در ایران فراهم شده است، می‌توانیم با رقبای خود در کشورهای منطقه به لحاظ قیمتی رقابت مناسبی داشته باشیم. متأسفانه با توجه به نرخ ارز و ارز مبادلاتی که تعهد ارزی ایجاد می کند، صادرات در صنایع ما، سال به سال کاهش یافته است.

قیمت بالای مواد اولیه تاثیرات زیادی بر فعالیت ما دارد؛ به طور مثال قیمت آهن در بازار جهانی ۶۰ سنت است، اما ما باید آن را با قیمت یک دلار خریداری کنیم که این امر باعث شده هزینه‌های ما را پوشش ندهد.

مدیر فروش و صادرات شرکت دمنده در پایان گفت: همیشه تنها محصولاتی به عنوان کالای صادراتی موفق محسوب می‌شوند که در آن تعادلی متوازن بین قیمت و کیفیت وجود داشته باشد. شرکت ما در حال حاضر به حدود 18 کشور جهان محصولات خود را صادر می‌کند که این نشان می‌دهد که تعادل مذکور در محصولات ما وجود دارد. با این حال، برای رشد بیشتر در بازارهای خارجی، باید این نکته را در نظر داشت که قوانین دولتی و محدودیت‌هایی که برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان اعمال می‌شود، تاثیر زیادی در میزان فروش محصولات دارد.