محمد ملکشاهی مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی: شرکت بازرگانی پتروشیمی برند معتبر بین المللی در عرصه بازار جهاني محصولات پتروشيمي است
شرکت بازرگانی پتروشیمی با تخصصگرایی در حوزههای مختلف و توسعه افقی فعالیتها در قالب چندین مجموعهی تخصصی از شرکتهای داخلی و خارجی در کلیهی زمینههای تجاری، لجستیک، تولیدی و … فعال بوده و تجربهی صادرات انواع محصولات پتروشیمی شامل محصولات پلیمری، شیمیایی، آروماتیکی، پودرها، مایعات گازی و فرآوردههای نفتی را در کارنامه خود دارد.
محمد ملکشاهی مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی در جریان برگزاری نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با اشاره به فعالیت های شرکت بازرگانی پتروشیمی اظهار داشت: عمده فعاليت شركت بازرگاني پتروشيمي صادرات محصولات مختلف از جمله پتروشيمي فراورده هاي نفتي و مواد معدني و فلزات به بازارهاي هدف و هچنين فروش تخصصي محصولات پتروشيمي در بازار داخل و نيز تامين هرنوع محصول يا خدمات موردنياز صنايع مختلف كشور از بازارهاي خارجي و همچنين ارائه كليه خدمات انبارداري و حمل و نقل خارجي و داخلي و همچنين ارائه خدمات بررسي و تحليل بازارهاي مختلف .در ضمن شركت بازرگاني پتروشيمي بعنوان تنها شركت بازرگاني در حوزه پتروشيمي به عنوان عامل توزيع با مجوز كميته تنظيم بازار پتروشيمي در حال فعاليت و خدمات رساني به صنايع پايين دست پتروشيمي مي باشد. همچنین شرکتهای زیرمجموعهی این شرکت از جمله اسپک در زمینه تهیه و تولید قطعات پتروشیمی و انجام امور پیمانکاری، شرکت حمل و نقل پتروشیمی در زمینه حمل کالاهای پتروشیمی از طریق زمینی، ریلی و کشتی و شرکتهای پترواکسیر کیش و هزاره سوم در زمینه خدمات عمومی، واردات محصولات پتروشیمی و غیرپتروشیمی و حتی در زمینه واردات کالاهای اساسی مورد نیاز کشور در خدمت مردم است.
وی در خصوص برنامه های توسعه ای ای شرکت گفت: سرمايه گذاري در مجتمع ها و طرحهاي توليدي پتروشيمي از جمله پتروشيمي پرديس، فسا، داراب، كازرون،جهرم، هگمتانه و سرمايهگذاري در بانكها و موسسات اعتباري شامل موسسه اعتباري توسعه، شركت توسعه اقتصادي آرين، بانك نفت، صندوق توسعه صادرات فرآوردههاي نفني ايران، بورس انرژي ايران از جمله مهمترین برنامه های ما برای توسعه فعالیت های شرکت است.
ملکشاهی در ادامه به دستاوردهای شرکت اشاره کرد و بیان کرد: شرکت بازرگانی پتروشیمی بیش از سه دهه فعالیت تخصصی در امر بازاريابي، صادرات و تجارت انواع محصولات پتروشیمی را دارا است. صادرکننده نمونه و ممتاز ملی در سال 1394 و اولین کارگزار فروش محصولات تولیدی مجتمع های پتروشیمی ایران در بازارهاي داخلي و خارج از كشور به عنوان بازوی تجاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی از دیگر دستاوردهای ما بوده است.
شركت بازرگاني پتروشيمي با بازاريابي و صادرات بیش از ۱۱۸ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش بالغ بر ۶۸ میلیارد دلار طی دوره فعالیت و سابقه و تجربه حضور صادراتی در بیش از ۶۰ کشور جهان، به عنوان يك برند معتبر بین المللی در عرصه بازار جهاني محصولات پتروشيمي شناخته می شود.
وی با اشاره به چالش ها و مشکلات پیش روی شرکت پتروشیمی بازرگانی اظهار داشت: عدم هماهنگي مجتمعهاي مختلف پتروشيمي در امر بازاريابي و صادرات محصولات توليدي به بازارهاي عمده جهاني از نظر سياستگذاري فروش، تخصيص تناژ صادراتي و قيمتگذاري محصولات که این امر منجر به رقابت منفی بین فروشندگان محصولات پتروشیمی گردیده است. تداوم تحريمهاي بينالمللي كه منجر به محدوديت دسترسي به بسياري از مصرف كنندگان بزرگ و معتبر در بازارهاي عمده جهاني (بدليل فعاليت تجاري در امريكا) ميگردد، عدم امكان گشايش اعتبارات اسنادي در بانكهاي معتبر بينالمللي، وجود مشكلات مختلف بانكي در امر انتقال وجه كالا (با حداقل هزينه متداول)، عدم امكان همكاري مشترك و جذب سرمايهگذاران مالي بين المللي، عدم دسترسي به بازارهاي جديد در امر خريد و فروش محصولات پتروشيمي بدليل تمركز غالب مجتمعهاي توليدي بر فروش در بازارهاي سنتي، عدم امكان تامين نقدينگي و منابع مالي مورد نياز از بانكهاي بينالمللي جهت توسعه تجارت خارجي و حضور فعال در بازارهاي جهاني، بالا بودن تعرفه وارداتي انواع محصولات توليدي ايران در بسياري از كشورها و بازارهاي عمده بينالمللي در مقايسه با ساير توليدكنندگان و رقبا در عرصه جهاني و كاهش دامنه مشتريان بدليل تحريمهاي بين المللي از جمله مشکلاتی است که گریبانگیر مجموعه ما و بسیاری از واحدهای فعال در این حوزه است.
به علت تحميل تحريمها، بسياري از شركت هاي كشتيراني تمايل به ارسال كشتي به بنادر ايران را ندارند و فقط برخي از شركت ها با افزايش نرخ كرايه حمل اقدام به ارسال كشتي مينمايند كه اين موضوع باعث افزايش شديد هزينههاي حمل ميگردد و در بحث كانتينري و ريلي نيز تحريمها موجب شده تا به ناچار از خطوط خارجي استفاده شود كه اين امر از يكطرف موجب افزايش هزينه حمل و از طرف ديگر موجب طولانيتر شدن زمان تحويل محصول می شود.