نمایشگاه ها

لوگو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست

بررسی تحولات بزرگ‌ترین رویداد پلاستیک خاورمیانه /نمایشگاه ایران‌پلاست در گذر زمان – نشریه اقتصاد و نمایشگاه

نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست که نخستین بار به ابتکار شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور رونق بازار صنایع پلاستیک داخلی و تسهیل روند بازاریابی جهانی و حضور در بازارهای دنیا در سال 1381 برگزار شد، اکنون (31 شهریور تا 3 مهر 98) در حال برگزاری سیزدهمین دوره خود است.

گزارشی که پیش رو دارید، حوزه فعالیت و تحولات و رویکردهای این نمایشگاه را در ادوار مختلف بررسی کرده و صنایع و رشته‌های تحت پوشش ایران‌پلاست را در 4 بخش مواد اولیه، کالاهای ساخته شده و نیمه ساخته، ماشین‌آلات و تجهیزات و بخش خدمات معرفی کرده است.

چهار دوره نخست این نمایشگاه با حضور مشاوران مجرب و با سابقه نمایشگاهی برگزار شد. اما با برخی تغییرات ساختاری، برگزاری این نمایشگاه -که صاحب اعتباری جهانی شده بود- به روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار شد و از دوره پنجم تاکنون روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی مدیریت برگزاری این نمایشگاه را برعهده گرفته است.

اکنون با تغییر نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی از یک شرکت مجری طرح و تولیدکننده و فروشنده محصولات پتروشیمی به نقش توسعه‌گر، چه در بخش بالادست صنعت و چه در بخش پایین دست، این شرکت در جایگاه تسهیل‌گر و تبیین‌کننده نقشه راه آینده این صنعت متولی برگزاری این نمایشگاه است. نقشی که می‌تواند زمینه حضور موثرتر و هدفمند تر صنایع پتروشیمی کشور را در بخش پایین دست در بازارهای منطقه ای – که بازار اصلی کشور هستند – فراهم کند.

از این رو این شرکت قصد دارد برگزاری نمایشگاه‌های منطقه‌ای را در کشورهای همسایه برنامه ریزی و اجرا نماید تا زمینه حضور تولیدکنندگان کشور در بازارهای هدف و صادراتی را فراهم آورد.

سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست آغاز شد

نمایشگاه بین‌الملی ایران‌پلاست به دنبال فراهم کردن زمینه‌ای برای رونق بازار صنایع پلاستیک داخلی و تسهیل روند بازاریابی جهانی و حضور این بخش از صنعت کشور در بازارهای جهانی است.

این نمایشگاه امروز بزرگترین رویداد صنعت پلاستیک در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود و در بین نمایشگاه‌های معتبر صنعت پلاستیک جهان طبقه‌بندی می‌شود.

ایران‌پلاست تاکنون 12دوره موفق را پشت سر گذشته است. نگاه آماری به دوره‌های گذشته نشان می‌دهد این نمایشگاه با همه مشکلات و مسائل پیش رو توانسته است روند رو به رشدی را طی نماید. به طوری که تعداد شرکت کنندگان در این نمایشگاه از 294 شرکت داخلی و خارجی در دوره نخست به بیش از 1100 شرکت داخلی و خارجی در دهمین دوره افزایش یافته است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سیزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست از 31 شهریور تا 3  مهرماه 1398 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در چهار گروه مواد اولیه، کالاهای ساخته و نیمه ساخته شده، ماشین‌آلات و تجهیزات و خدمات در حال برگزاری است.

قدرت گرفتن صنعت پلاستیک کشور تنها یکی از مزایای برگزاری این نمایشگاه بوده است. علاوه بر این در سایه برگزاری این نمایشگاه تشکل‌های مختلفی نیز به منظور حضور موثرتر بخش‌های مختلف صنایع پلاستیک شکل گرفت که زمینه‌ساز رقابت روزافزون و رونق بیشتر این صنعت شد.

نمایشگاه بین‌الملی ایران پلاست

نمایشگاه ایران پلاست در ادوار گذشته در 4 گروه کالایی برگزار شده است. این گروه ها به شرح ذیل هستند:

 مواد اولیه:

گرمانرم‌ها – انواع آلیاژهای پلیمری –آمیزه‌ها – انواع پودر و گرانول – پلی استایرن – ‌ اتیلن و پلی اتیلن – انواع پلی آمید – انواع مستربچ – پلی پروپیلن‌ها -‌ آلیاژهای پی‌بی‌تی -آلیاژهای پلی کربنات – پلی اتیلن ترفتالات – پلی یورتان گرمانرم – آمیزه های پی‌وی‌سی – الاستومرهای گرمانرم – کوپلیمرها – انواع رزین- انواع ملامین – رزین‌های ریخته‌گری – رزین‌های پلی استر -الاستومرهای پی‌یو – فوم‌ها – فوم پلی اتیلن – رزین‌های ریخته‌گری پی‌یو – انواع لاستیک -انواع افزودنی – انواع استئارات -ترکیبات رهاکننده  قالب‌گیری – استابیلایزرها – روان کننده‌ها – انواع پرکننده –رنگدانه‌ها – انواع چسب‌ها -‌ مواد خام پوشش‌دهی – الیاف مصنوعی – رزین‌های فنولیک – آمیزه‌های سیلیکونی – انواع رزین رنگ – انواع رزین آلکید – مواد و الیاف تقویت‌کننده – میکا –ترکیب‌های میانجی – ترکیب‌های کمکی – انواع کاتالیزور – انواع پاک‌کننده- انواع لاک‌الکل‌ها

کالاهای ساخته شده و نیمه ساخته:

انواع لوله و اتصالات پ‌پ، پی وی سی و پی‌ای -انواع محصولات بسته بندی – تولید فیلم و ورق – ظروف و وسایل بسته‌بندی– فیلم بسته بندی مواد غذایی و دارویی – فوم بسته‌بندی – طناب و نخ پلاستیکی -‌ محصولات لایه دار –انواع برچسب – انواع بطری‌های پت – محصولات لاستیکی و سیلیکونی – ورقه‌های لاستیکی – انواع تسمه نقاله – انواع پوشش، غلطک و قطعات لاستیکی – نوارهای سیلیکونی-قطعات و پروفیل‌های شیلنگ – محافظ کف -قطعات و محصولات صنعتی – بشکه و لوله های پی‌ای – پالت و جعبه‌های پلاستیکی – پرده ‌های صنعتی – ورق های پلیمری – انواع بند و تسمه پی‌ای تی و پ پ – انواع پلاستیک، پروفیل و قطعات صنعتی – انواع ظروف صنعتی – توری و شبکه – انواع برس و قلم مو – انواع محصولات و قطعات پلاستیکی برای صنایع متفاوت –اسپری‌های پی وی سی و پی یو – انواع قرقره و غلطک صنعتی – انواع سبد و جعبه – انواع بلنداسکله معلق –کامپوزیت‌های مورد استفاده در خودروسازی – انواع قطعات و محصولات کامپوزیتدر صنایع مختلف –ورق های کامپوزیت – نانوکامپوزیت‌ها – انواع قطعات تزئینی پلاستیکی– محصولات فوم – فوم‌های بسته‌بندی – انواع قطعات و ورقه‌های فوم – محصولات اسفنجی و فومی  سیلیکونی – انواع فوم‌های عایق بندی و درزگیر -قطعات تمام شده برای صنایع خانگی– انواع محصولات برای صنایع ساختمان‌سازی – انواع پوشش دیوار – انواع سقف کاذب – انواع پروفیل و پانل – انواع پوشش کف – نوارهای عایق –انواع پروفیل در و پنجره – تجهیزات جانبی – لوازم بهداشتی – محصولات عایق بندی – انواع محصولات و قطعات اکسترود شده – انواع محصولات ترموفورمینگ – محصولات آهنگری و ریخته‌گری –فیلم های شرینک– فیلم های کششی – فیلم‌های پت – ورقه‌ها و فیلم‌های پی وی سی و پی وی دی سی  – انواع ورق پی سی و پ پ – ورقه‌های آکریلیک – انواع ورق و فیلم حبابی – محصولات آمیزه‌ای و گرانولی – انواع محصولات یکبار مصرف – محصولات قابل بازیافت – محصولات غیرپلاستیکی

ماشین‌آلات و تجهیزات:

انواع میکسر-‌ غلتک -‌ خردکن و آسیاب – گرانول ساز – خطوط آمیزه سازی – خطوط بازیافت – انواع کوره‌های صنعتی – ماشین‌آلات و خطوط اکسترودر و اکستروژن – انواع ماشین پرس و فشرده‌سازی – ماشین‌آلات اسفنج ساز– ماشین‌آلات بافندگی تور – ماشین‌های قالب‌گیری، ترموفورمینگ و تزریق -‌ انواع ماشین‌های تولید – ماشین‌های خم‌کن و لب بر – ماشین‌های برش– دستگاه های برش اولتراسونیک -دستگاه های برشلیزری – انواع ماشین‌آلات سوراخ کن – انواع ماشین‌های چاپ – ماشین‌آلات چاپ بطری، قوطی و چرم – دستگاه‌های سیلک اسکرین – دستگاه های پوشش دهی – دستگاه‌های بافندگی –  ماشین‌آلات جوش پلاستیک –انواع قالب‌ها – ماشین‌آلات و تجهیزات خودروسازی – سیستم‌های‌ انتقال و نقاله مواد – سیستم های مونتاژ – ماشین‌آلات بادی -تجهیزات جانبی- تکنولوژی‌های خنک‌کننده و گرم‌کننده– برج های خنک‌کننده – ماشین‌آلات خنک کننده – کمپرسورها –گرم‌کننده‌های جت بخار – دستگاه‌های خنک‌کننده – سیستم‌های تصفیه– تجهیزات اندازه‌گیری و آزمایش- تجهیزات و قطعات جانبی مرتبط

خدمات:

خدمات فنی و مهندسی – خدمات پس از فروش -‌ خدمات نرم‌افزاری -کتاب های راهنما – انجمن‌ها –خدمات پیمانکاری– خدمات اطلاع‌رسانی – خدمات مشاوره -‌ خدمات بازاریابی – خدمات صنعتی و آزمایشگاهی –خدمات طراحی و دکوراسیون– سیستم‌های کنترل – خدمات آموزشی – پروژه های کلید در دست – خدمات بازرگانی -‌ خدمات صادرات و واردات،‌ خدمات نظارتی – نشریات تخصصی

رویدادهای مهم ایران‌پلاست در دوره‌های مختلف

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اتفاقات و رویدادهای نمایشگاه‌های ایران‌پسلات در ادوار برگزار شده به شرح ذیل است:

دوره نخست: 1381

زمان: 19 تا 23 آذر 1381

تعداد شرکت‌های داخلی: 223

تعداد شرکت‌های خارجی: 71 شرکت از 18 کشور

اتفاق ویژه: رضایتمندی 92.5 درصدی شرکت‌کنندگان و ابزار تمایل 84 درصدی برای حضور دوباره

دوره دوم: 1382

زمان: 19 تا 23 آذر 1382

تعداد شرکت‌های داخلی: 287

تعداد شرکت‌های خارجی: 171 شرکت از 21 کشور

اتفاق ویژه: بازدید رایفن هاورز، رئیس نمایشگاه K آلمان

دوره سوم: 1383

زمان: 23 تا 29 آذر 1383

تعداد شرکت‌های داخلی: 342

تعداد شرکت‌های خارجی: 220 شرکت از 21 کشور

اتفاق ویژه: رسیدن فضای مفید تحت پوشش به 20 هزارمترمربع

دوره چهارم: 1384

زمان: 12 تا 15 آذر 1384

تعداد شرکت‌های داخلی: 392

تعداد شرکت‌های خارجی: 290 شرکت از 22 کشور

اتفاق ویژه: 20 هزار بازدیدکننده داخلی، 1050 بازدیدکننده خارجی، پوشش خبری نمایشگاه از سوی 14 خبرنگار آسیایی و اروپایی

دوره پنجم : 1385

زمان: 16 تا 20 آبان 1385

تعداد شرکت‌های داخلی: 390

تعداد شرکت‌های خارجی: 260 شرکت از 20 کشور

اتفاق ویژه: حضور کشور آلمان با 47 شرکت

دوره ششم: 1386

زمان: 21 تا 24 آبان 1386

تعداد شرکت‌های داخلی: 366

تعداد شرکت‌های خارجی: 137 شرکت از 13 کشور

اتفاق ویژه: تهیه و پخش بیش از 100 برنامه تبلیغاتی برون مرزی، شکل گیری ثبت نام اینترنتی

دوره هفتم : 1389

زمان: 2 تا 5 تیر 1389

تعداد شرکت‌های داخلی: 423

تعداد شرکت‌های خارجی: 257 شرکت از 22 کشور

اتفاق ویژه: عرضه جدیدترین نوآوری‌ها، محصولات و خدمات در 4 گروه

دوره هشتم: 1391

زمان: 14 تا 17 آبان 1391

تعداد شرکت‌های داخلی: 600

تعداد شرکت‌های خارجی: 20 کشور

اتفاق ویژه: جذب بازدیدکننده خارجی

دوره نهم: 1393

زمان: 3 تا 7 مهر 1393

تعداد شرکت‌های داخلی و خارجی: 750

اتفاق ویژه: برگزاری سمینارهای تخصصی در حاشیه نمایشگاه

دوره دهم : 1395

زمان: 25 تا 29 فروردین 1395

تعداد شرکت‌های داخلی: 400

تعداد شرکت‌های خارجی: 500 شرکت از 25 کشور

اتفاق ویژه: افزایش تعداد شرکت‌های خارجی نسبت به شرکت‌های ایرانی برای نخستین بار بازدید تجار از 19 کشور دنیا طراحی سامانه الکترونیک و نرم‌افزار موبایل نمایشگاه

دوره یازدهم: 1396

زمان: 2 تا 5 مهر 1396

تعداد شرکت‌های داخلی: 570

تعداد شرکت‌های خارجی: 530 شرکت از 24 کشور

اتفاق ویژه: بازدید هیات‌ مدیره نمایشگاه‌های K دوسلدورف آلمان، افغان پلاست، عرب پلاست، میلان، آفریقای جنوبی، میانمار، ویتنام، کنیا و سریلانکا

دوره دوازدهم: 1397

زمان: 2 تا 5 مهر 1397

تعداد شرکت‌های داخلی: 500

تعداد شرکت‌های خارجی: 165

اتفاق ویژه: امکان جستجوی هوشمند شرکت‌ها براساس زمینه‌های مختلف و ایجاد صفحه اختصاصی برای هر شرکت در سایت نمایشگاه