در شرایط ویژه و پیچیده اقتصاد امروز کشور، اولویت و جهتگیری مطلوب و بهرهورانه صنعت پتروشیمی، به عنوان صنعت مزیتدار و پیشرو ایران، کدام است و نمایشگاه بینالمللی ایرانپلاست چه نقشی در تحقق این رویکرد میتواند ایفا نماید؟
به گزارش نشریه اقتصاد و نمایشگاه همزمان با برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بینالمللی ایرانپلاست، 10 نفر از مدیران پرتجربه و استخوان خرد کرده صنعت پتروشیمی به این پرسشها پاسخ دادهاند که میخوانید.
«بیژن زنگنه» وزیر نفت:
در طول 6 سال گذشته با توسعه پارس جنوبی، خوراک پتروشیمیها افزایش یافته و حالا زمان آن رسیده که ظرفیت تولید اتیلن به عنوان خوراک مادر برای توسعه پتروشیمی افزایش یابد. در این مسیر نمایشگاه ایرانپلاست میتواند در گسترش و تثبیت این نظریه راهگشا و موثر باشد.
«محمدرضا نعمتزاده» مدیرعامل اسبق صنایع پتروشیمی:
نعمتزاده با تاکید بر ضرورت رویکرد صادرات محور شدن نمایشگاه ایران پلاست، از راهاندازی طرحهای جدید کامپاند و تولید کاتالیستهای پلیمری بهعنوان دو ضرورت توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی یاد میکند و معتقد است که خیلی از قطعات به ویژه در بخش صنعتی، لوازم خانگی و خودروسازی، مواد پلیمر به صورت خام استفاده نمیشود بلکه باید تبدیل به کامپاند شوند و به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار بگیرد.
«محمدحسن پیوندی» مدیرعامل سابق تاپیکو:
رویکرد ایران پلاست باید از«پلیاتیلن» به «پروپیلن» تغییر کند، زیرا توسعه آتی صنعت پتروشیمی، پروپیلنمحور بوده و ایران پلاست زمینه خودکفایی در تولید کاتالیستهای پلیمری را فراهم میآورد.
«عادل نژادسلیم» مدیرعامل سابق صنایع پتروشیمی خلیج فارس:
نمایشگاه ایران پلاست بهترین فرصت برای توسعه بیشتر زنجیرههای ارزش در کشور است، باید از فرصت برگزاری ایران پلاست در قالب اجرای سه برنامه کلیدی جذب سرمایه و مشارکت با سرمایهگذاران خارجی، امضای قراردادهای فروش و صادرات محصولات و مذاکره برای خرید ماشینآلات و تکنولوژیهای جدید استفاده کنیم.
«بهزاد محمدی» مدیرعامل فعلی صنایع پتروشیمی:
با افزایش ظرفیت خوراک در بالادستی پتروشیمی باید به سمت اجرای طرحهایی با خوراک ترکیبی اتان، پروپان، بوتان، نفتا و میعانات گازی برویم که بهترین جا برای معرفی این برنامه، نمایشگاه ایران پلاست است.
«علیمحمد بساقزاده» مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی:
با توسعه پارسجنوبی و افزایش تولید «پروپان»، برنامه توسعه پتروشیمی در برنامه ششم «پلیپروپیلن محور» بوده و باید به سمت متنوعسازی سبد تولید، عرضه گریدهای جدید پلیمری و پروپیلن با اتکا به خوراک «پروپان» حرکت کنیم.
«مرضیه شاهدایی» مدیرعامل اسبق صنایع پتروشیمی:
هدف از برگزاری ایران پلاست، زمینهسازی افزایش تولید فرآوردههای پلیمری بوده و باید تولید پلیمرها را به 12 میلیون تن در سال تا پایان برنامه ششم توسعه افزایش دهیم.
«عباس شعریمقدم» مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی:
صنعت پتروشیمی، صنعت پر مزیت اقتصاد ایران است و توسعه صنایع تکمیلی و زنجیرههای ارزش مزیت توسعه پتروشیمی در کشور است. نمایشگاه ایرانپلاست باید در جهت توسعه صنایع تکمیلی این بخش گام بردارد.
«احمد مهدوی» دبیرکل انجمن کارفرمائی صنعت پتروشیمی:
هدف از برگزاری نمایشگاه ایرانپلاست افزایش سرانه مصرف مواد پلیمری بوده، در شرایط فعلی سرانه مصرف مواد پلیمری در اتحادیه اروپا، کانادا، چین، ژاپن و آمریکا به مراتب بالاتر از ایران است.
«رسول اشرفزاده» مدیرعامل پترول:
هدف از برگزاری ایران پلاست توسعه و تکمیل زنجیره ارزش بوده و یکی از مسیرهای تکمیل این زنجیره ساخت و توسعه «پارک پتروشیمی»هاست.