شرکت شیمی پتروشیمی وستا
شركت وستا با هدف كمك به ارتقاء کيفيت و توسعه مديريت علمی تامین، تولید، فروش و بازاریابی مواد اولیه شیمیایی در سطح کشور و همچنين رويكردهاي نوین در این عرصه در راستاي اهداف ارزشمند موسسان خود در جهت اعتلای صنعت مواد شیمیایی در کشور عزیزمان ایران در سال ۱۳۸۴ با سرمايه اي از تخصص و تجربه پا به عرصه وجود نهاده است.
این شرکت با اتکاء بر تجارب، دانش فنی و مدیریتی ارزشمند، اعضاء هیات مدیره و کارشناسان همکار که همگی دارای سوابق آموزشی، پژوهشی و اجرایی در زمینه های مرتبط می باشند، از پشتوانه علمی گسترده و توانمندی های لازم جهت ارتقاء سطح فرهنگ و توان علمی، فنی، مدیریتی و راهبردی در سازمان برخوردار بوده و در این جهت چشم انداز و ماموریت خود را به شرح ذیل طرح ریزی و اعلام می نماید.
گفتگو مهندس هومن همایونی نژاد مدیر عامل شرکت شیمی پتروشیمی وستا
شرکت شیمی پترو شیمی وستا از حدود ۱۵ سال پیش فعالیت خودش را آغاز کرد. با توجه به سابقه ۵۰ ساله فعالیت مدیران در صنعت شوینده و بهداشتی بازار اصلی فعالیت شرکت صنعت شوینده و بهداشتی در مرحله اول و صنایع غذایی و دارویی به صورت مستقل در مرحله دوم و سایر صنایع در مرحله سوم است.
در طول سالها فعالیت در این بازار پر فراز بر آن شدیم تا در زمینه واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید کارخانه ها قدم برداشته و سابقه خوبی در همکاری با شرکتهای خارجی تولید کننده برند در مواد اولیه صنعت بهداشتی و شوینده و دارویی از خود بر جای گذاشتیم . پس از آن با اتکا به نفس و علی رغم آگاهی از مشکلات پیش رو تصمیم به تولید مواد اولیه در ایران گرفتیم تا در کاهش وابستگی به خارج از ایران کمک موثری کرده باشیم. واردات و تولید مواد اولیه صنایع مذکور به همراه ارایه مشاوره در نحوه مصرف و تولید محصول نهایی به مشتری از جمله کالاها و خدمات قابل ارائه شرکت شیمی پتروشیمی وستا هستند.
قبلا هم گفتیم؛ مزیت محصولات ما در کیفیت مواد اولیه وارداتی آنهاست . ما در شرکت شیمی پترو شیمی وستا به هیچ وجه به خاطر صرفه اقتصادی حاضر به تهیه مواد اولیه با کیفیت کم نیستیم؛همچنین تغییرات مثبت و مهندسی در تولید محصولات و کنترل دقیق واحد کنترل کیفیت دغدغه محصول نامنطبق با استاندارد های معتبر را از ذهن مشتریان دور کرده است، به همین جهت در طی سالهای گذشته بودجه بسیار قابل توجهی را برای واحد R&D چه در زمینه جذب نفرات فنی و چه در خرید تجهیزات خاص آزمایشگاهی اختصاص دادیم که بسیار سطح علمی فعالیت های ما را بالا برد.
در خصوص محصولات جدید با توجه به تجهیز واحد تحقیق و توسعه کارهای زیادی انجام شده است .
خیز شرکت شیمی پتروشیمی وستا برای تولید محصولاتی که تاکنون در ایران تولید نشده نهایتا باعث ارزآوری و جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی کشور می شود و راحتی تامین این مواد برای تولید کنندگان خواهد شد . پروژه تولید محصولات جدید طبق هدف گذاری در سال های گذشته بصورت سیستماتیک در حال پیشرفت است؛ در این زمینه فعالیت های خوبی انجام شده و پروژه ای در ابعاد ملی با سرمایه گذاری بسیار زیاد طراحی شده و در حال اجراست.
همچنین طی سال آینده به سمت دانش بنیان شدن خواهیم رفت و خبرهای خوبی در این زمینه در راه است.
با توجه به پروژه ملی ساخت کارخانه های شرکت شیمی پتروشیمی وستا و توسعه توان تولید و ورود به بازار صنایع دارویی ، غذایی ، ساختمانی و نفت و گاز ، برنامه ریزی شده تا حدود ۱۰۰۰ نفر در این مجموعه ها مشغول کار شوند. سال های گذشته نیز اعلام شد با توجه به اهداف شرکت و تفکر اصلی هیئت مدیره شرکت شیمی پتروشیمی وستا گسترش فعالیت های ما هیچ حد و مرزی ندارد و برای افزایش سهم خود در بازارهای داخلی و صادراتی آمادگی سرمایه گذاری و همکاری هستیم. خصوصا در صورت برداشته شدن تحریم ها قطعا تحت لایسنس ابر تولید کنندگان خارجی ظرفیت علمی و توان تولید را افزایش چشم گیری خواهیم داد.
در خصوص مشتری مداری؛ رویکرد مهندسی فروش و جلوگیری از تاثیر سلیقه افراد در برخورد با موانع و مشکلات مشتریان فعالیت های بسیاری در سالهای گذشته انجام شده؛ تجهیز واحد R&D و ارائه سرویس های پس از فروش به مشتریان (SALES SUPPORT) –مشاوره رایگان فرمولاسیون و کنترل بهای تمام شده محصول مشتری و استقرار سامانه CRM در جهت بهبود و استمرار ارتباط با مشتری از اهدافی هستند که به آنها رسیده ایم؛ ما مشتری را شریک تجاری خود می دانیم و برای هر مشتری سهمی از پیشرفت و آینده روشن خود در نظر می گیریم.
علاوه بر افزایش سهم در بازارهای داخلی و توسعه فعالیت های اعلام شده و برنامه ریزی شده در سال های گذشته طی سال 1399 توانستیم بازار صادراتی خود را گسترش داده و علاوه بر گسترده کردن فعالیت خود کیفیت خدمات رسانی و رضایت مندی مشتریان خارجی را نیز افزایش دهیم .* بزرگترین دست آورد ما در طی این سالها تحقق تمامی اهداف طراحی شده در سالهای گذشته است؛ همچنین شرکت شیمی پتروشیمی وستا با توجه به ساختار سیستماتیک خود در کسب استانداردهای متفاوت سازمانی و تولیدی موفق و در زمینه تولید کارخانه استاندارد ECO FRIENDLY یا دوستدار محیط زیست کسب کرده است. رعایت استاندارد جهانیFIFO؛LIFO نیز در جهت بهبود کیفیت خدمات رسانی به مشتریان بسیار موثر بود.
آنالیزهای بررسی بازاری که ما در واحد توسعه بازار شرکت شیمی پترو شیمی وستا انجام می دهیم بر اساس اطلاعات واردات مواد اولیه؛ تولید مواد پتروشیمی؛ خرید های بورسی مشتریان و ظرفیت های افزایش یا کاهش تولید مشتری است؛ به راحتی می توانم اعلام کنم ظرفیت خالی بسیار زیادی در تولید مواد شوینده بهداشتی و آرایشی در کشور وجود دارد که بر همین اساس سالانه سرمایه گذاران زیادی را برای ورود به این عرصه فرا می خواند؛ در صورت سیاست گذاری های صحیح دولتمردان آینده امیدواریم دریچه روشنی برای ورود به بازار کشور های اطراف باز شود؛ پتانسیل خرید همسایگان ما در شرق و غرب – حوزه CIS و شمال آفریقا بسیار بالاست و متاسفانه دست تولید کنندگان داخلی به این بازارها با توجه به شرایط کنونی کوتاه است.
محوریت سرمایه گذاری و اهداف امروز شرکت شیمی پتروشیمی وستا توسعه محصول و قرار گرفتن در مسیر تولید محصولات دانش بنیان است. برای رسیدن به این اهداف نیاز به تجهیزات و زیرساختهای اولیه ولی حساسی است که بتوان به اهداف طراحی شده دست یافت. مشکلاتی از قبیل عدم ثبات سیاست های ارزی و نوسانات نرخ ارز ، انتقال ارز؛ خرید از شرکت هایی که به خاطر تحریم ها با ایران کار نمی کنند چه در زمینه تجهیزات چه مواد اولیه و عدم امکان دریافت خدمات پس از فروش از آنها ، مشکلات حمل و کشتیرانی ، مجوزهای داخلی ، حد و حدود واردات مواد اولیه بر اساس میانگین واردات سالهای گذشته؛ اینها فقط بخش کوچکی از مشکلات روزانه تولیدکنندگان داخلی است که با آن دست و پنجه نرم میکنیم. ما برای آسان تر کردن بخشی از این مشکلات مجبور به ثبت و تاسیس شرکت های خارجی خود شدیم. که در مالزی؛ امارات و چند کشور دیگر این SISTER COMPANY های ما در حال فعالیت هستند. نکته جالب اینکه توسط این شرکت ها محصولات خود را به کشورهای مختلف آسیایی صادر کرده ایم.
در خصوص تامین مواد اولیه مورد نیاز خودمان بهتر است بگوییم در سرتاسر پروسه تامین مشکلات وجود دارد اما کمترین مشکل در مواجه با فروشندگان خارجی است. افزایش هفتگی قیمت مواد پتروشیمی تولید داخل باعث تغییر در قیمت تمام شده محصول تولیدی می گردد. تغییر هفتگی قیمت محصول تولید شده باعث ایجاد تصورات و توقعات عجیب در ذهن مشتری می شود ، برنامه ریزی مشتری را برهم زده و باعث می شود کنترل و بازبینی شما برروی تارگت ها روزانه شود که انرژی زیادی می گیرد. همچنین سیاست های ناپایدار بانک مرکزی و مصوبات گمرکی؛ تغییر روزانه دستورالعمل ها و سیاست هایی که از جانب ارگان های مربوطه تا امروز وضع شدند باعث کندی روند واردات و تغییر قیمت رو به بالای محصولات داخلی گردد .
در خلال صحبت ها اشاره کردم؛ بزرگترین راه حل در یک کلام مانع زدایی از فرآیند صدور مجوز های مورد نیاز هست؛ نهاد های حمایتی باید بتوانند طبق رسالت خود از تولید کننده داخلی حمایت کنند؛ چه وظیفه دیگری در شرح وظایف خود دارند؛ تعیین و اجرای سیاستهای تنظیم و تثبیت قیمت ارز؛ تسهیل جذب سرمایه و طرح توجیهی؛ ایجاد پایگاه داده و آماری به روز و قابل دسترس به منظور بررسی صحیح بازار؛ درگیر کردن بانک ها در این زمینه با رویکرد مشارکت نه فقط قرض و دریافت سود – تسهیل بازپرداخت وام براساس شاخص های سود و زیان و عارضه یابی ؛نوسانات نرخ ارز که موجب عدم تعادل و ثبات در برنامه ریزی های بلند مدت صادرات می گردد ؛ مشکلات شرکت های درگیر مسائل مالی؛در یک کلام از عمل کار برآید به سخنرانی نیست؛ باید از شعار دادن فاصله بگیریم تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.
وستا
آدرس : تهران خیابان ولیعصر، خیابان فیاضی، پلاک 69، طبقه 1، واحد 3
وستا
آدرس : تهران خیابان ولیعصر، خیابان فیاضی، پلاک 69، طبقه 1، واحد 3