نمایشگاه ها

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع نخ موجود در بازار

در این نوشته سعی میکنیم شما را با انواع نخ موجود در بازار آشنا کنیم و سپس شما را با برخی از تولیدکنندگان نخ در ایران آشنا کنیم.

انواع مختلفی از نخ وجود دارد که می توانید از آن در نساجی استفاده کنید. خواه این کار را به عنوان یک سرگرمی یا برای سودآوری انجام دهید ، پیدا کردن نوع مناسب نخ برای استفاده ، به شما اطمینان  خواهد داد که از بافت تا ظاهر کلی قطعات پارچه ای را می خواهید ایجاد کنید را پیش بینی کنید.

دسته بندی های مختلف نخ چیست؟

در حالی که برخی از انواع نخ از حیوانات به دست می آید ، برخی دیگر از گیاهان ایجاد می شوند. همه آنها با بافت های مختلفی داشته و هر کدام روش منحصر به فردی برای بافتن دارند. ممکن است نوع نخ الهام بخش ایده شما باشد و شما را به سمت شروع یک پروژه بافندگی سوق دهد. به طور کلی موارد زیر انواع نخ هایی است که امروزه  فروخته می شود:

1- نخ با الیاف حیوانی

نخ پشمی (Wool Yarn)

 

نخ پشمی یک انتخاب فوق العاده برای لباس زمستانی است. احساس گرمی را حتی در هنگام باران به شما می دهد. و سالها بدون از دست دادن شکل آن  برای شما دوام می آورد. همچنین هنگام لکه شدن می توان آن را به راحتی تمیز کرد.  به همین دلیل، بسیاری از بافنده ها در سراسر جهان این نوع از نخ طبیعی را نسبت به بقیه ترجیح می دهند. اما پشم می تواند کمی خارش در پوست ایجاد کند ، به خصوص در افرادی که به بعضی از انواع پشم حساسیت دارند.

انواع نخ پشمی

چهار نوع مختلف از نخ پشمی وجود دارد که  تشکیل شده است از:

نوع پشم خوب
  • نوع پشم متوسط
  • نوع پشم بلند
  • نوع پشم دو لایه مانند پشم گوسفند مرینوس

پشم تازه خالص یا پشم دست نخورده،  پشمی است که به طور مستقیم از پشم گوسفند تهیه شده است. واز پوشاک پشمی موجود یا بازیافت شده بدست نمی آید.

از نخ پشمی در تهیه هر دو نوع لباس زمستانی و تابستانی استفاده می شود. می توان روسری ، دستکش ، کلاه ، ژاکت و سایر پوشاک عالی تولید کرد. یک واقعیت جالب در مورد پشم این است که این خاصیت را دارد تا شما را در گرم ترین آب و هوای خنک نگه دارد. همچنین دارای ویژگی های ضد حریق است و به همین دلیل خواهید دید که از آن در پتو های آتش استفاده می شود.

 

پشم کشمیر(Cashmere Wool)

 

این نوع پشم از نرم ترین انواع پشم در دنیا است. سرچشمه آن از بزهای کشمیر و سایر گونه های بز است. کلمه “کشمیر” از نام ایالت قدیمی کشمیر ، در جنوب آسیا برگرفته شده است. نرم و پشمی است ، اما به اندازه الیاف گوسفند محکم نیست. پشم کشمیر بسیار گران است. آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا اینقدر قیمت بالایی دارد؟

خوب ، برداشت پشم از بز Cashmere یک روند طولانی  دارد. می بینید ، بزها سالی یک بار پوشش خود را می ریزند. این پوشش بسیار نزدیک پوست است و باید از موهای خارجی جدا شود. همچنین از قسمت پشت و پهلوی بز گرفته شده است ، نه از شکم که در سایر حیوانات گرفته می شود. ، پوشش زیرین  بز کشمیر شانه و جمع آوری می شود. کار سخت و پر زحمتی است که به زمان زیادی نیز نیاز دارد. مقدار فیبر تولید شده توسط یک بز تنها پس از پردازش تنها به حدود  4 انس می رسد. این بدان معناست که الیاف جمع آوری شده از چهار حیوان ، فقط  برای بافتن یک ژاکت مورد استفاده قرار می گیرد. پشم کشمیر بسیار نرم است و به نظر نمی رسد باعث ایجاد خارش شود. و انتخابی ایده آل برای بافتن لباس مانند جوراب ، دستکش و غیره است.

 

پشم آلپاکا (Alpaca Wool)

این الیاف از Alpaca (نوعی از لاما اهلی در آمریکای جنوبی که یک شترسان می باشد ) تهیه می شود. این پشم طبیعی و با احساس فوق العاده گرم است و به همین دلیل بیشتر برای بافتن ژاکت ها استفاده می شود. تقریباً به اندازه ابریشم نرم است ، اگرچه مانند سایر انواع پشم شکل خود را حفظ نمی کند. شما نمی توانید آن را با بقیه لباس ها در ماشین لباسشویی بریزید. دو نوع نخ آلپاکا وجود دارد. سوری و هواکایا (Suri and Huacaya). همچنین این الیاف هزینه بیشتری را نسبت به هزینه پشم معمولی برای شما  خواهد داشت. پشم آلپاکا به دلیل داشتن خاصیت نرم بودن و گرم بودن آن ، برای بافندگی پارچه های زمستانی ارجحیت دارد. واقعیت جالبی که شاید در مورد نخ آلپاکا ندانید این است که این ماده دافع آب است و به راحتی آتش نمی گیرد.

 

پشم گوسفند مرینوس (Merino Wool)

نخ پشم مرینو به طور گسترده ای برای بافندگی استفاده می شود. از این پشم در تهیه  پارچه پرزدار تولید می شود و از نژاد ویژه گوسفند معروف به گوسفند Merino ایجاد می شود. منحصر به فرد بودن پشم Merino در این واقعیت نهفته است که فوق العاده نرم است و باعث ایجاد واکنش های آلرژیک نمی شود. پارچه های بافته شده از پشم Merino  شکل خود را برای مدت طولانی حفظ می کنند. با این حال این الیاف ، فازبالهای کوچکی به نام “پرز” ایجاد می کند ، که می تواند تا حدی آزار دهنده باشد. پشم Merino برای ایجاد لباس های پشمی زمستانی ایده آل است و هر شخص خاصی را  تحت تأثیر قرار می دهد. نخ جامبو مرینو نوعی است که در بافت بسیار مورد استفاده  قرار می گیرد. نکته جالب در مورد الیاف پشم Merino این است که می تواند بدون شکستن ت20000 بار در برابر خم شدن مقاومت کند.

 

ماهیر (Mohair)

ماهیر از موی بز آنگورا به دست می آید. بسیار نرم ، با دوام و مقاوم است و درخشش قابل توجهی دارد. اما نباید آن را  با خرگوش آنگورا که پشم آنگورا ( Angora rabbit) را تولید می کند اشتباه گرفت. پشم ماهیر خواص عالی مانند تبخیر و عایق بودن دارد. این الیاف لوکس بوده و در تمام فصول کاربرد دارد. به همین دلیل است که قیمت آن در مقایسه با پشم معمولی بسیار زیاد است. می توان آن را هم در تابستان و هم در زمستان می توان پوشید. با این وجود ، ممکن است در برخی افراد احساس خارش ایجاد کند. همچنین Mohair برای رنگ آمیزی نیز بسیار مناسب است. بعضا به دلیل درخشندگی که دارد به فیبر الماس نیز معروف است.

نخ ارگانیک (Organic Yarn)

این نخ از پشم تولید می شود و هیچ  ماده شیمیایی ندارد. این ماده از گوسفند گرفته می شود  که هیچ افزودنی مصنوعی مصنوعی مصرف نشده است. حیوانات در معرض هیچ گونه  آنتی بیوتیک یا افزودنی شیمیایی قرار نگرفته اند. نخهای پشم ارگانیک فقط با استفاده از آب داغ و مواد شوینده تمیز می شوند. بیشتر نخهای ارگانیک از گوسفندان مرینو گرفته شده و این نوع پشم بیشتر در تهیه  پوشاک استفاده می شود. معمولاً گوسفندهایی که نخ ارگانیک تولید می کنند شاد و سالم هستند. روش تهیه این الیاف پشمی نیز با محیط زیست سازگار است.

ابریشم( Silk)

نخ ابریشم در انواع مختلفی وارد می شود (نخ ابریشم spun و نخ ابریشم reeled). کار با این نوع پارچه بسیار آسان است ، اما می تواند بسیار لغزنده نیز باشد. شما باید قبل از شروع کار بافندگی با ابریشم ، نحوه کار با آن را بدانید . ابریشم نیز محکم و براق است. ظاهری براق دارد و روی پوست کاملاً نرم حس می شود. گرانترین الیاف نخ در این مقاله مربوط به ابریشم است. حس محکم بودن و نسبتاً خنک آن باعث شده تا برای لباس های تابستانی انتخاب خوبی باشد. همچنین   ابریشم محکم ترین فیبر طبیعی موجود است.

 

2- نخ با الیاف گیاهی

پنبه (Cotton)

پنبه از گیاه پنبه تولید می شود. این گیاه در بسیاری از نقاط جهان بویژه مناطقی که دارای آب و هوای گرم هستند ، رشد می کند. تولید کنندگان پیشرو پنبه در جهان چین ، ایالات متحده آمریکا و هند هستند. نخ پنبه محکم ، قابل تنفس بوده و انواع مختلفی دارد. قابل تنفس بودن  پنبه آن را به یک پارچه ایده آل برای تهیه لباس های تابستانی و دستمال سفره تبدیل کرده است. همچنین پنبه می تواند هنگام قرار گرفتن در آب تا 27 برابر وزن خود آب جذب کند. بنابراین ، ایده خوبی نیست که با یک لباس شنا پنبه ای وارد استخر شوید.

نخ کنف (Hemp Yarn)

تا همین اواخر ، از کنف به عنوان یک الیاف برای بافندگی استفاده نمی شد. این الیاف  یک الیاف بسیار طبیعی و دلپذیر است که بسیار نرم لمس می شود. نخ کنف بیشتر در تهیه کت ، ژاکت های ماهیگیری و همچنین جوراب های بوت استفاده می شود. گیاهان شاهدانه (کنف) در مقایسه با پنبه می توانند تا 250٪ الیاف بیشتری تولید کنند.

نخ بامبو (Bamboo Yarn)

بامبو یک الیاف طبیعی است. خوش پوش است و مدتهاست که مورد توجه قرار گرفته و دارای خواص ضد باکتریایی است. پارچه آن بسیار نرم حس می شود و همچنین فوق العاده است. بامبو درتهیه  لباس بسیار ایده آل است. با توجه اینکه بامبو قابلیت تنفس زیادی دارد ، یک الیاف طبیعی بسیار خنک است که برای تهیه  تاپ و یا بلوزهای تابستانی بسیار عالی خواهد بود. همچنین بامبو می تواند در هنگام تبدیل شدن به نخ  نازکتر از ابریشم باشد.

3- نخ با الیاف مصنوعی (Synthetic Fiber Yarns)

 آکریلیک (Acrylic)

اکریلیک توسط انسان ساخته شده است و در مقایسه با بیشتر الیاف طبیعی گزینه بسیار ارزانتری است. به راحتی پاک می شود و سریع رنگ می شود. ، که  انتخاب خوبی برای بافنده های آماتور است. انواع مختلف نخ Caron و نخ Sashay نمونه هایی از الیاف اکریلیک هستند. اگرچه ممکن است برای بافنده های مبتدی عالی باشد ، اما همیشه خوب است پس از تجربه ای به سمت الیاف طبیعی بروید. اکریلیک برای ایجاد نوارهای نخی ایده آل است.

نخ های فانتزی (Novelty Yarns)

نخ های فانتزی در انواع رنگ ها و بافتهای  مختلف در دسترس است. و  برای تولید هر نوع پوشاکی مورد توجه است. آنها از مخلوطی از نخ های مصنوعی ساخته شده و بافتی را ارائه می دهند.

انواع رایج  نخ های فانتزی عبارتند از:

  • چنیل (Chenille): صاف و مخملی است و کار با آن دشوار است.
  • بوکل (Bouclé): برآمده و حلقه.
  • خز فوکس (Faux fur): رشته های الیاف کرکی اضافی در پایه ای از نخ به شدت نایلونی هستند. که پارچه نهایی به صورت خز فوکس ظاهر می شود.

– ضخیم و نازک (Thick-thin): • پارچه بافته شده در نهایت به دلیل داشتن قسمت های ضخیم و نازک ، ظاهری برجسته دارد.

– • روبان ریلی (Railroad Ribbon):  الیاف نخ مسیرهای کوچکی بین رشته های موازی نخ  دارد. که باعث می شود  مانند شبکه ریلی به نظر برسد. شما می توانید از طریق نخ فانتزی  احساس و علاقه خود را  در بافت تان اعمل کنید.

 

نخ پلی استر(Polyester Yarn)

نخ پلی استر از پنبه / پشم / و مخلوط نخ تشکیل شده است. بسیاری از نخ های فانتزی و حجیم ، نخ پلی استر هستند.

چند نمونه از نخ پلی استر به شرح زیر است:

برای مدت طولانی مانند نوری در تاریکی درخشید. این نوع نخ توسط سازمانهایی ساخته شد اما سپس تولید آن متوقف شد. آموزش های زیادی در اینترنت وجود دارد که می توانید برای تولید آن استفاده کنید.

 انواع نخ روبان

نخ های فانتزی است که از هر چیزی مانند نایلون ، پنبه و حتی ریون تولید شده است. نخ روبان ،در تهیه  لوازم تزئینی مانند هد ، کیف و کمربند استفاده می شود. با این حال ، باید بدانید که این الیاف  در هنگام بافته شدن ، پیچ و تاب می خورد. برخی معتقدند که بافتن با آن دشوار است.

نخ عمامه

نخ‌های عمامه‌ای با دوکی، نخ‌هایی ضخیم‌تر از دمسه‌ها (DMC ) هستند. این نخ‌ها معمولاً به صورت یک‌لا مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد و به صورت دوک‌های بزرگ و کوچک و یا کلافی قابل دسترسی است. جنس این نخ‌ها از کتان یا پنبه است و برخی از آنها با الیاف پولیستر ترکیب شده و دارای شماره‌گذاری است. شماره‌گذاری آنها بر اساس رنگ‌بندی و ضخامت نخ‌ها است. ظریف‌ترین نخ عمامه با شماره‌ی ۱۰ مشخص‌ می‌شود.

معرفی برخی از تولیدکنندگان نخ در ایران

در این بخش شما را با برخی از تولیدکنندگان نخ در ایران آشنا می‌کنیم.

لوگوی نو بافت

کارخانه تولید نخ ، الیاف و پارچه ایران نوبافت با بیش از ۳۵ سال فعالیت ، همچنان در خدمت توسعه صنعت نساجی در کشور بوده و محصولات خود را بطور مستمر در کلیه زمینه های تولید الیاف،ریسندگی، بافندگی، رنگرزی و تکمیل ارائه می نماید.گروه تولیدی ایران نوبافت یکی از واحدهای بزرگ تولید کننده صنعت نساجی در ایران است که از سال ۱۳۶۰ فعالیت رسمی خود را با هدف عرضه تولیدات مرغوب به منظور جایگزینی کالاهای خارجی آغاز نمود. اندیشه نوآوری ، ارتقاء مستمر کیفیت ، توجه به نیاز مصرف کنندگان و سعی در کسب آخرین تکنولوژی روز دنیا باعث شده تا گروه تولیدی ایران نوبافت با رعایت معیارهای کیفی و استانداردهای بین المللی بتواند توان تولید سالیانه خودرا بالا ببرد.

خطوط پیشرفته تولید الیاف پلی استر، ریسندگی رینگ و اپن اند و شانه و بافندگی و همچنین ماشین آلات مدرن رنگرزی  و تکمیل سبب شده است طیف گسترده ای از بافندگان  را با توجه به کیفیت و سرویس دهی خود تحت پوشش قرار دهد. این کارخانه جز تولیدکنندگان نخ در ایران محسوب میشود.

شرکت هشت بهشت کیش یکی از تولیدکنندگان نخ در ایران، پلی استر فیلامنتی نیمه آرایش یافته و آرایش یافته تحت برند خوش نام آقای نخ با فراهم نمودن امکان تولید سالانه 32 هزار تن POY و 16 هزار تن DTY در کارخانجات  اصفهان و بروجن، فعالیت خود را از سال 1388 آغاز نموده است.

  • انواع نخ پلی استر نیمه آرایش یافته (POY) سفید مات (Semi Dull) و براق (Super Bright) از 80 تا 900 دنیر
  • انواع نخ پلی استر نیمه آرایش یافته (POY) رنگی (Dope Dyed)
  • انواع نخ تکسچره (DTY) سفید و رنگی از 50 تا 900 دنیر
  • انواع نخ تکسچره صفرتاب (DTY)
  • نخ های فیلامنت 36 تا 576
  • انواع نخ لاکرا (Spandex) مخصوص پوشاک استرچ
  • انواع نخ ملانژ (سفید و رنگی) در فیلامنت های مختلف

از جمله انواع محصولات این شرکت میباشد.

 

سيرنگ

شرکت تعاونی توليدی نخ سيرنگ، در سال ۱۳۷۳، در زمينی به مساحت ۷۰ هزار متر مربع شروع به فعاليت نمود. اين شرکت در راستای حمايت از اشتغال استان و بهبود وضعيت معيشتی اهالی شهرستان‌های يزد، اشکذر و ساير شهرهای اطراف، با افزايش توليد طي ساليان اخير، هم اکنون با تعداد ۵۰۰ نفر پرسنل شاغل مستقيم و ۲۵۰۰ نفر بصورت غير مستقيم و ظرفيت توليد ۷۲۱۰۰ تن انواع نخ در سال، به عنوان يکي از مهم‌ترين قطب‌هاي نساجی خاورميانه مطرح شده است. لازم به ذکر است در صورت اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت، میزان تولید ۳۰۰% و اشتغال به میزان ۸۰۰ نفر ارتقا خواهد یافت و هم‌ نقش ویژه‌ای در بهبود سطح بهره‌روی تولید منطقه خواهد داشت.

خطوط تولید این شرکت با بهره‌گیری از مواد اولیه داخلی و خارجی قابلیت تولید انواع نخ‌های FDY ،POY ،DTY ،TFO ،LYCRA ،BCF و دوک مقوایی در مشخصات و رنگ‌های مختلف را دارند و به عنوان  یکی از تولیدکنندگان  نخ در ایران مطرح است.

آبتین تجارت آیریک

شرکت ریسندگی رسن ریس در سال ۱۳۹۰ با سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایران به بهره برداری رسید.این شرکت تولید کننده مرغوب ترین نخ های پنبه ای و مصنوعی از بهترین الیاف جهان می باشد.انواع نخ های تولیدی  بنا به تقاضای روز افزون مشتریان و بافندگان برتر کشور و با هدف جلب رضایت آنان تولید شده استشرکت ریسندگی رسن ریس در سال ۱۳۹۰ با سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایران به بهره برداری رسید.این شرکت تولید کننده مرغوب ترین نخ های پنبه ای و مصنوعی از بهترین الیاف جهان می باشد. در واقع این شرکت جز تولیدکنندگان نخ در ایران محسوب میشود.

جمعبندی

بررسی انواع نخ موجود در بازار و در انتها معرفی برخی از تولیدکنندگان نخ در ایران

منابع

منبع1، منبع2