رضا محمودیان، مدیر عامل شرکت «فرش سورنا»: رونمایی از طراحی ویژه فرش 700 شانه در غرفه شرکت« فرش سورنا»
شرکت فرش سورنا در 35 سال گذشته، شعار خود را بهبود کیفیت و جلب رضایت مشتری قرار داده و همین موضوع باعث شده که ظرفیت تولید این شرکت به صورت کامل مورد استفاده قرار گرفته و همواره میزان تقاضا و درخواست خرید بازار رو به افزایش بوده است. در نتیجه طراحی و تنوع تولید در این شرکت، عمدتا بامحوریت کیفیت و رضایت مشتری بوده است.
اقتصاد و نمایشگاه، در حاشیه برگزاری نمایشگاه با رضا محمودیان، مدیر عامل شرکت فرش سورنا گفت وگویی انجام داده است
ضمن معرفی خودتان فعالیت های شرکت را توضیح بدهید که طی این مدت فعالیت چه جایگاهی را در بازار پیدا کرده است؟
رضا محمودیان، مدیر عامل شرکت فرش سورنا هستم، این شرکت دارای ۳۵ سال سابقه در زمینه های صنعتی در ابتدا با برند سمند رخ آغاز به کار کرد و به دنبال ان در سال 1388 با ثبت برند جدید سورنا با ماشین الات جدید و تولید با تکنولوژی های جدید در دستور کار شرکت قرار گرفت. در ابتدا، مشغول فعالیت در زمینه ی فرش دستبافت بودیم و بعد از آن با افزایش درخواست ها مبنی بر تعداد و انواع و تنوع کاری که لازم بوده، اقدام به تولید فرش ماشینی کردیم. از فرش های 440 و 500 شانه شروع کردیم؛ حجم درخواست ها تا حدی رسید که ما علاوه بر بیش از ۸ ماشین تولید فرش ماشینی در کنار با چندین شرکت به صورت کامل و مونوپل در زمینه تولید فرش همکاری داشتیم و محصولات آن ها را در بازار توزیع می کردیم. ما از همان اول هم در داخل کشور و هم در خارج کشور مشغول فروش بودیم.
دستاوردها و استانداردها و فناوری تولید فرش در این شرکت چگونه است؟
بعد از اینکه تولیداتمان به حد قابل قبولی رسید، تکنولوژی یک مقدار رشد کرد و با تکنولوژی جدید فرش دستبافت گونه در بازار حضور پیدا کردیم. جزو اولین شرکت هایی بودیم که فرش 700 شانه HCP یا هندلوک، یا دستبافت گونه را تولید کردیم بعد از آن بلافاصله دستگاه دستگاه هزارشانه ده رنگ و بعد ۱۲۰۰ شانه را آوردیم.
همواره در طرح و نقش سعی کردیم که تنوع کارمان را حفظ کنیم و همیشه پاسخگوی نیاز بازار باشیم.
به کدام کشورها صادرات دارید؟
کشورهایی که به آن ها صادرات انجام می دهیم، کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند که ما در این کشورها حضور مداوم داشته ایم؛ همچنین با کشورهای همسایه شمال و شرق کشور مثل پاکستان و افغانستان و کشورهای مشترک المنافع نیز کار می کنیم از سمت غرب نیز با کشور عراق به خوبی همکاری می کنیم و مشتری های زیادی در این کشور داریم، در شهرهای بغداد، نجف، بصره و شهرهای بزرگ این کشور فعالیت داریم. و در آسیای دور، در کشورهایی مثل چین؛ وحتی به ژاپن هم صادرات داشتیم. در آفریقا هم حضور نسبی و اندک داریم. اخیراً هم به دنبال حضور در آمریکای جنوبی بوده ایم و هستیم که برنامه هایی برای توسعه بازار در این کشورها را خواهیم داشت.
لطفا بفرمایید که در زمینه ی مشتری مداری چه اقدامی را انجام داده اید؟
خوشبختانه حاج آقا پدر اینجانب، بیش از ۳۵ سال سابقه دارند که قبل از آن هم در صنعت دستبافت بوده اند و همیشه شعار اصلی شان کیفیت بوده است؛ ما همیشه روی کیفیت کار کرده ایم و بر این اعتقاد هستیم که برای کاهش هزینه ها مجبور نیستیم کیفیت را کم کنیم؛ ما تنوع را بالا می بریم و با همان کیفیت هیچ موقع با تولید هم مشکل نداشتیم و تعطیلی در تولیدمان هم نداشتیم.
ما ۲۴ ساعت، در هفت روز هفته مشغول هستیم. ما در طول سال یک روز یا دو روز فقط تعطیلی داریم که آن هم تعطیلات خاص عید یا تاسوعا و عاشورا است و به طور کلی در کل سال مشغول به تولید هستیم و همیشه شعار اصلی ما کیفیت بوده است.
اثر این نوع مشتری مداری و بهبود کیفیت باعث شده که با افزایش حجم تقاضا رو به رو شده و ما به نوعی وادار به افزایش ظرفیت تولید شدیم؛ چراکه خوشبختانه روز به روز ظرفیت هایی در بازار ایجاد می شود و درخواست هایی که از طرف مشتریان می آید رو به افزایش است و این نشان دهنده این است که ما روی کیفیت خیلی کار کرده ایم و در این زمینه خیلی موفق عمل کردیم و مشتریان راضی هستند.
در نمایشگاه امسال فرش از چه محصول جدیدی رو نمایی میکنید؟
رونمایی از ظرافتی خاص در طراحی فرش 700 شانه محصول ویژه این شرکت است که در نمایشگاه رونمایی شده است.
ما یک محصول خیلی خاص داریم و یک کلکسیون فوق العاده خاص طراحی کرده ایم و روی دستگاه 700 شانه مان؛ یک پالتی زده ایم که تقریباً همه ی آن هایی که در صنعت فرش هستند از بنکداران و عمده فروش ها، و حتی مشتریان خارجی که خیلی زیاد در این زمینه وارد نیستند، با نگاه اول فکر می کنند که 1200 شانه است و ما آنقدر در این طرح ظرافت به خرج داده ایم و دقت داشته ایم در این کار که خوشبختانه نتیجه و خروجی خیلی خوبی داشته است. در صورتی که تعداد نقشه ها آنقدر زیاد نیست و محدود است اما با چند تا نقشه کل ظرفیت تولید را توانستیم پر کنیم و همچنان درخواست ها در حال افزایش است و ما در حال افزایش میزان ظرفیت تولید نیز هستیم.