دکتر داوود آدینه مشارکت نکردن در نمایشگاه ها، نشان تجاری و اجتماعی را از یادها می برد


دکتر داوود آدینه مشارکت نکردن در نمایشگاه ها، نشان تجاری و اجتماعی را از یادها می برد

هر یک از ما در مسیر زندگی خود با موضوعات خاصی برخورد نموده‌ایم که هریک از آنها برای همان دوره به عنوان یک موضوع حائز اهمیت و یا حتی سرنوشت‌ساز مطرح بوده است. برای عبور از آن نیز راهکارهای مختلفی را بررسی و اجرا کرده‌ایم. اگر آن دوره را به درستی طی کرده باشیم، اینک با افتخار آن را مطرح می کنیم و اگر عبور از آن دوره علاه بر خسارات مادی و معنوی ما را دچار بحران و حتی شکست در ابعاد کوچک یا بزرگ کرده باشد، وقتی به آن دوره می نگریم با نتایج و تحلیل‌های گوناگونی روبرو می شویم. حتی گاهی اگر شرایط آن زمان را برای مشاور و یا فرد آگاه جهت تحلیل و یا بازبینی مطرح کنیم، با نتایج مختلفی روبرو می‌شویم. این نوع اتفاقات را در این مقاله راهبرد و خطای آن را اشتباه راهبردی نام نهاده‌ام. چنانچه از این دوره به سلامت و یا با کمترین آسیب عبور کرده باشیم، می‌توانیم آن را موفقیت راهبردی بنامیم، مشروط به آنکه فرق بین تاکتیک و راهبرد را به همین مفهومی که ذکر آن رفت، برداشت کنیم. تاکتیک یعنی روشی که برای راهبرد به کار می بریم. اگر بخواهیم در بخش مشارکت در نمایشگاه‌ها موضوع راهبرد و روش را به کار بندیم، باید اینگونه توضیح دهیم که تولید برتر، محصول رقابت‌پذیر، حضور پایدار در بازارهای هدف داخلی و بین‌المللی، ارتقاء مدام و مستمر تولید و خدمات، بهینه‌سازی همواره سازمان، حفظ و نگهداری مشتری با ایجاد باشگاه مشتریان و روابط دوجانبه با مشتری و ده‌ها موضوع دیگر به عنوان راهبرد شناخته می‌شود و نحوه اجرایی نمودن آنها با استفاده از روش‌های تعریف شده به صورت برنامه‌محور از تاکتیک‌هاست و استفاده از ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیز از تکنیک‌های کاربردی این روش است. اگر ما در هر مرحله بدون در نظر گرفتن موارد فوق، البته با امکان انعطاف برای موفقیت بیشتر عملی را انجام دهیم قطعا دچار اشتباه راهبردی در مدیریت شده‌ایم که پیامد تفکرات اشتباه‌ساز است. اشتباهات، داده‌ها را به میل خودشان به گردش در می‌آورند. قدرت را از مدیر برای یک انتخاب درست سلب می‌نمایند و به جای آن ویروس نابود‌کننده‌ای را به عنوان دیتا یا داده تحویل می‌دهند. یک خطای استراتژیک تولید می‌کنند و ممکن است همه آنچه را که محصول درایت و راهبرد بلند مدت بوده از بین ببرند.
این داده‌ها و تفکرات اشتباه ساز ممکن است توسط افراد داخل سازمان، افرادی بیرون از سازمان و یا شرایط تشویش‌ساز بیرونی ایجاد شود، البته مغرضان، رقبا، بداندیشان و منفعت‌طلبان را نیز نباید فراموش کرد که می‌توانند در داده‌ها و حتی در مسیر انتقال آنها نیز دخالت کنند تا اشتباه راهبردی شکل گیرد. در هفده سال همراهی اینجانب با نمایشگاه بین‌المللی کالا، خدمات، تجهیزات فروشگاهی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، با موضوعات بسیار زیادی روبرو بوده‌ام. یکی از دغدغه‌های همواره ذهن بنده همین فراز و فرودهای غیر‌متعارفی بوده که اتفاق می‌افتد. بارها شاهد خطاهای بزرگ راهبردی بعضی از دوستان بوده‌ام که علیرغم اینکه در اوج بودند، اینک از آنها حتی نامی نیز نمانده است که این یک اشتباه راهبردی در مدیریت است. در عین حال شاهد موفقیت کسانی بوده‌ام که در ظرف کمتر از ده سال تبدیل به یکی از قطب‌های مطرح صنعت خود شده‌اند و این را نیز به عنوان یک موفقیت راهبردی می‌شناسم. به نظرم عدم مشارکت در نمایشگاه‌ها با هر بهانه‌ای که موجه باشد یا نباشد، یکی از دلایل این اشتباهات است. تاریخ نشان داده است که خروج از بازار به هر دلیل، می‌تواند باعث شود نشان تجاری و حتی نشان اجتماعی در کوتاه‌ترین زمان، به دلیل حضور توانمند رقبا به فراموشی سپرده شود. برای همین منظور توصیه می‌شود در هر شرایط باید در بازار ماند و مقاومت کرد تا پایایی واقعی صورت پذیرد. برای همه مشارکت‌کنندگان در دوره دوازدهم آرزوی موفقیت و برای سایر عزیزان آرزوی بازبینی در مسیر حرکتشان را دارم. یادمان باشد که اشتباه راهبردی در مدیریت، پیامد تفکرات اشتباه ساز است.

 preloader