نقدی بر یک نمایشگاه؛ناخشنودی گروهی از خبرنگاران از محل برگزاری نمایشگاه « شهر گردشگر»


نقدی بر یک نمایشگاه؛ناخشنودی گروهی از خبرنگاران از محل برگزاری نمایشگاه « شهر گردشگر»

یکسال از ارائه طرح « شهر گردشگر» معاونت گردشگری کشور می‌گذرد که نمایشگاه آن با آشفتگی و ناهماهنگی فراوان در بیراهه خارج از شهر افتتاح شد.

نخستین نمایشگاه بین المللی اقتصاد و سرمایه گذاری گردشگری « شهر گردشگر» در مجتمع تجاری ایران مال در اواسط اتوبان خرازی تهران – کرج گشایش یافت.
این نمایشگاه در حالی افتتاح می شود که که به نظر می رسد زیرساخت‌های لازم برای نمایشگاهی که عنوان بین المللی را یدک می‌کشد فراهم نشده است.
برگزاری این رویداد بین المللی در یک مجتمع تجاری بزرگ که منصوب به بخش خصوصی است در حالی صورت می گیرد که در تعریف جهانی گردشگر که در اساسنامه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) آمده است که واژه گردشگر به اشخاصی ابلاغ می شود که یکی از ویژگی‌های سفر آنها اقامت حداقلی 24 ساعته باشد.
با وجود اینکه از طرف روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی اعلام شده بود که این مراسم راس ساعت 10 برگزارمی‌شود عده زیادی از مدعوین و خبرنگاران رسانه‌ها برای پیدا کردن محل مراسم تا ساعت 10 و 30 دقیقه در جاده‌های خاکی و آسفالته منتهی به این مجتمع که جانمایی مناسب برای آن صورت نگرفته بود، سردرگم بودند.
پس از فراز و فرودهای فراوان و مواجهه با مشکلاتی چون نبود راهنمایان لازم، مدعوین در دسته‌های پراکنده پس از طی مسیر آزمون و خطا در مجتمع چند 10هکتاری «ایران مال» به محل برگزاری مراسم رسیدند و این برنامه در ساعت 11 رسما آغاز شد. این در حالی است که راهنمایی مناسب مهمانان و اجرای به موقع برنامه‌ها یکی از اصول بنیادین صنعت گردشگری محسب می‌شود.
در آغاز مراسم، جمشید اثنی‌عشری که سخنگوی هیات امنا و مدیر روابط عمومی ایران مال معرفی می شود پشت تریبون رفت و به مدت 10 دقیقه درباره پیدایش عشق از آغاز آفرینش تاکنون سخن گفت و در پایان کلام خود را با این جمله به پایان رساند که «مجتمع ایران مال جایی است مانند کشور ایران که شمال آن را کوه در برگرفته و جنوب آن به دریاچه مصنوعی خلیج فارس ختم می‌شود و باعث فخر ملت ایران است».
پس از او، محمد محب خدایی معاون گردشگری کشور دقایقی را درباره اهمیت «شهرگردشگر» سخنرانی و از کانون تبلیغاتی و این مجتمع برای برگزاری این مراسم قدردانی کرد.
تعجب حاضران زمانی کامل شد که با ورود اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی در اواسط مراسم، جمعیت قابل توجهی مراسم را ترک کردند تا همراه او از نمایشگاه بازدید کنند.
در فاصله بازدید مونسان تا بازگشت وی به مراسم، گروه موسیقی رستاک نماینده ای از موسیقی محلی ایرانی که خود یک جاذبه گردشگری به شمار می رود، برای صندلی های خالی برنامه اجرا کرد.
پس از اجرای موسیقی عده اندکی منتظر ماندند تا مسئولین به محل همایش برگردند و مراسم ادامه پیدا کند که مجری مراسم پشت تریبون رفت و اعلام کرد که ظاهرا مراسم به اتمام رسیده و مسئولان دیگر به سالن برنامه بازنمی گردند.
ناگفته نماند که صندلی های اندکی که برای خبرنگاران در نظر گرفته شده بود توسط کارکنان اشغال شده بود و برخی از خبرنگاران ناگزیر شدند نشسته بر لبه حوض و یا ایستاده مراسم را پوشش دهند.
آری مراسم به اتمام می‌ رسد ولی پرسش‌هایی در ذهن می ماند؛ برگزاری مراسمی اینچنینی در مجتمع تجاری نیمه آماده که هنوز مصالح ساختمانی در درون و برون آن دیده می شود و کارگران بسیاری در آن مشغول کارند آیا می تواند یک سرآغاز مناسب برای شهرگردشگر باشد؟
این برنامه تبلیغی برای یک مجتمع تجاری است یا یک برنامه ملی و به تعبیر برگزارکنندگانش بین المللی برای گردشگری کشور؟
وجه بین المللی این مراسم در کدام قسمت نهفته بود وقتی حتی شخصیت ها یا سرمایه گذاران خارجی در سالن حضور نداشتند؟
آیا سرمایه گذاری خارجی‌ها با عدد و رقم اعلام خواهد شد یا آنطور که در دیگر همایش‌های گذشته سرمایه گذاری گردشگری با صرف هزینه‌های گزاف عنوان شده بود، خبرنگاران به عنوان نماینده افکار عمومی نباید منتظر اعلام میزان سرمایه گذاری از طرف های خارجی باشند چرا که سرمایه گذاری امری بلندمدت است و سالها جلب اعتماد و توجه می‌خواهد! و نتیجه آن شد که می بینیم… .
همایش اولین نمایشگاه «شهرگردشگر» هم تمام شد اما زنهار که مدیریت گردشگری کشور، فرصت های طلایی همچون همدان پایتخت گردشگری آسیا 2018 و دیگر فرصت های نایاب گردشگری چون تبریز 2018 را در سایه واژه سازی های بی بازده به هدر ندهد؛ زیرا سرمایه این مملکت تنها نفت و گاز نیست و فرصت های گردشگری در شرایط کنونی تحریم‌ها و اقتصاد بیمار، خود، بزرگترین سرمایه مردم به شمار می رود.

منبع خبر:ایرنا

 preloader