مرکز ملی فرش ایران در راه ثبت جهانی و مالکیت معنوی فرش دستباف ایرانی


مرکز ملی فرش ایران در راه ثبت جهانی و مالکیت معنوی فرش دستباف ایرانی

 

ثبت 29 نشان جغرافیایی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی؛فرش دستباف ایرانی، این هنر- صنعت اصیل ایرانی، علاوه بر این که مرزهای جغرافیایی را برای حضور در بازارهای جهانی درنوردیده، تاکنون توانسته 29 نشان جغرافیایی خود را در سازمان جهانی مالکیت معنوی به ثبت برساند. به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، مجتبی فیض‌الهی، در سمینار توان‌مندسازی محیط مالکیت معنوی در زمینه تقویت رقابت تجاری از طریق علائم تجاری، طرح‌های صنعتی و نشانه‌‌ جغرافیایی به این نکته اشاره کرد که فرش دستباف، میراث فرهنگی غنی از نیاکان ایرانیان است که هم به لحاظ زیبایی هنری و هم به لحاظ مزیت‌های فرهنگی، چشم و دل را می‌نوازد؛ به همین دلیل مرکز ملی فرش ایران به عنوان متولی هنر- صنعت فرش دستباف، تلاش کرده تا به جهت اعتلای جایگاه این کالای اصیل ایرانی، نشان جغرافیایی فرش دستباف را در سطح بین‌المللی به ثبت برساند.

قائم مقام مرکز ملی فرش ایران افزود: از سال ۸۴ برنامه ثبت ملی نشان جغرافیایی فرش در دستور کار قرار گرفت که بر این اساس، طرح‌ها و نقشه‌های منتخب فرش دستباف ایرانی به ثبت رسید؛  باید به این نکته اذعان داشت که طرح، نقشه و زیبایی فرش دستباف ایرانی، می‌طلبد که این هنر- صنعت را به ثبت جهانی رسانده و از این آثار فرهنگی و برندهای جغرافیایی حفاظت کنیم، حتی بتوان به واسطه آن در شرایط خاص اعاده حق کنیم.

فیض‌الهی در ادامه گفت: این عملیات برای ۲۹ منطقه انجام شده است. این فرآیند از سال ۸۹ با ثبت ۵ منطقه آغاز شده و امروز تعداد مناطق به ۲۹ رسیده است.

وی با اشاره به بهره‌گیری برخی کشورها از طرح‌ها و نقشه‌های فرش دستباف ایرانی به نام خود، گفت: باید مشخصات فنی، جغرافیایی، تاریخی و ویژگی‌های فرش دستباف مناطق مختلف ایران را به ثبت رسانیم تا بتوان حمایت اساسی را از تجار و فرش‌بافان ایرانی صورت داد.

خانم الکساندرا گرازیولی، مدیر بخش معاهده لیسبون، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی سازمان جهانی مالکیت معنوی در این مراسم، با ابراز خوشحالی نسبت به حضور در نمایشگاه فرش دستباف گفت: سازمان مالکیت معنوی می‌تواند به حضور ایران و فرش دستباف ایرانی در مجامع جهانی کمک کرده و با حمایت از طرح‌ها و نشان‌های جغرافیایی این کالای اصیل ایرانی، نوعی توسعه محلی را گسترش دهد. وی افزود: اگر ایران بتواند در جهانی‌شدن نشان‌های جغرافیایی و کالاهای اصیل خود موفق شود، گام بسیار بزرگی را برای تسخیر بازارهای هدف صادراتی برداشته و البته کالای خود را با کیفیت بهتری در بازارهای جهانی معرفی خواهد کرد و مشتریان با اطمینان بیشتری نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند.

به گفته الکساندر گرازیولی، در قالب موافقت نامه لیسبون، سازمان جهانی مالکیت معنوی فرصت جدیدی را برای حمایت از کالاهای ایرانی در سطح جهانی ایجاد کرده و قصد داریم که در این مورد، نقش فعال داشته باشیم؛ایران یکی از بازیگران عمده در حوزه فرش دستباف دنیا است و وایپو نیز در ایران فعال است. ما امیدواریم بتوانیم، نشان های بیش‌تری از فرش دستباف ایرانی را به ثبت رسانیم.

وی اظهار داشت: در عین حال، تاکنون علاوه بر فرش دستباف ایرانی، کالاهای سنتی دیگری مثل زعفران، خاویار، خرما و پسته را  نیز در وایپو به ثبت رسانده‌ایم. در این میان آموزش را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم و برای ثبت نشان‌های ایرانی در سازمان جهانی مالکیت معنوی، نهایت تلاش را خواهیم کرد.

این مقام مسئول در وایپو خاطرنشان کرد: بدون شک باید مراقبت محصولات سنتی خود در بازارهای جهانی به واسطه ثبت نشان‌های آن‌ها باشیم .

مرکز ملی فرش ایران با همکاری مرکز مالکیت معنوی قوه قضاییه، سمینار آموزشی مشترکی را تحت عنوان «توان‌مندسازی محیط مالکیت معنوی در زمینه تقویت رقابت تجاری از طریق علائم تجاری، طرح‌های صنعتی و نشانه جغرافیایی» با همکاری سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) آغاز کرده است. استفاده از ظرفیت‌های علائم، طرح‌های صنعتی و نشانه‌های جغرافیایی به منظور بهبود فضای کسب و کار و ایجاد مزیت رقابتی از اهداف سمینار مورد نظر بوده که از روز 4 تا 8 شهریور در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و در حاشیه بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف تشکیل شد.

از سال 1390 تاکنون، پرونده فرش 53 منطقه ایران آماده و برای ثبت ملی و روزنامه های رسمی به اداره کل مالکیت صنعتی ارسال شده که از این تعداد، 29 منطقه به ثبت جهانی رسیده است. مالکیت صنعتی از اختراع‌ها، طرح‌های صنعتی، علائم تجاری یا خدماتی، اسامی تجاری، حق کسب و پیشه در تجارت و آثار ادبی و هنری و آفریده‌های مرتبط با آن حمایت می‌کنند و مالکیت فکری، حمایت از حقوق پدیدآورنده اثر و ایجاد زمینه‌ای مطمئن در جهت تشویق هنرمندان و صنعت‌گران برای خلق آثار بهتر است که‌ مشتمل بر دو رکن مالکیت صنعتی و مالکیت ادبی- هنری است.

 

 preloader