کد خبر: 579
تاریخ انتشار: ۹۵/۰۴/۳۰
زمان انتشار: ۲:۲۷ ب.ظ
تعداد نظرات: بدون دیدگاه
خلاصه خبر:

یکی از بحث‌های مهم در صنعت سنگ، خام فروشی این محصول به جای فروش نوع فراوری شده آن است. به خاطر سال‌ها خام فروشی، فروش به این شکل اکنون مشتری بیشتری دارد اما به معنی چشم پوشی از ارزش افزوده‌ای است که نوع فراوری شده آن برای مملکت ایجاد می‌کند. فقط یک صنعتگر وطن پرست ایرانی […]




یکی از بحث‌های مهم در صنعت سنگ، خام فروشی این محصول به جای فروش نوع فراوری شده آن است. به خاطر سال‌ها خام فروشی، فروش به این شکل اکنون مشتری بیشتری دارد اما به معنی چشم پوشی از ارزش افزوده‌ای است که نوع فراوری شده آن برای مملکت ایجاد می‌کند.

فقط یک صنعتگر وطن پرست ایرانی و تمام عیار حاضر است عطای سود خام فروشی را به لقایش ببخشد و در شرایط رکود، روی حرفش بایستد که سنگ را باید فراوری شده فروخت. عباس آذرنوش مدیرعامل شرکت سنگستان محلات و رییس هیات مدیره شرکت معدنی کوه‌بار یکی از این ایرانیان صنعتگر است که معتقد است خام‌فروشی شیوه نادرستی است حتی اگر مشتری دست به نقد خارجی پشت در کارخانه ایستاده باشد.

او با وارد کردن فناوری‌های روز دنیا اکنون یکی از مدرن‌ترین کارخانجات فراوری سنگ را دایر کرده و سنگ ایرانی را به زیبا‌ترین شکل ممکن فراوری می‌کند.

گفت‌وگوی ما را با عباس آذرنوش مدیرعامل شرکت سنگستان و رییس هیات مدیره شرکت معدنی کوه‌بار می‌خوانید.

 در دو شرکت سنگستان و کوهبار به چه فعالیت‌هایی مشغول هستید؟

شرکت معدنی کوهبار در بخش معدن ما فعال بوده و به استخراج و بهره‌برداری از معادن به صورت سنگ خام می‌پردازد و محصولاتش را به کارخانجات جهت فراوری ارایه می‌دهد. در بخش سنگستان، ما در زمینه فراوری سنگ کار کرده و آمیزه‌ای از صنعت و هنر را با هم تلفیق کرده‌ایم تا بتوانیم جهشی در بخش فراوری سنگ داشته و محصولات فراوری شده زیبا و باکیفیتی را به جامعه ارایه کنیم.

آیا شما در بخش صادراتی هم فعال هستید؟

اکنون تجارت و صنعت کشور دچار یک رکود بزرگ است که بخش اعظمی از این رکود دامنگیر صنف ما شده است. با این حال، بحث صادرات کماکان در جریان است.

البته این نکته را باید بگویم که معتقدیم باید سنگ را فراوری کرده و سپس صادر کنیم. خام‌فروشی سنگ هیچ ارزش افزوده‌ای برای ما نداشته اما در صورت فراوری، بهای قابل توجهی به سنگ افزوده می‌شود. درحال حاضر هم تقاضای زیادی برای خام فروشی سنگ وجود دارد اما ما زیر بار نمی‌رویم و در عوض بزرگ‌ترین واحد سنگ‌بری در خاورمیانه را تاسیس کردیم. این واحد از نظر بزرگی و تجهیزات پیشرفته و کیفیت در فراوری با بهترین واحدهای اروپایی نیز برابری می‌کند و مردم می‌توانند محصولات فراوری شده را در نمایشگاه و در غرفه سنگستان ملاحظه کنند.

بنابراین سیاست ما فراوری سنگ است که سبب ایجاد اشتغال و ایجاد ارزش افزوده شده و توان رقابتی با دنیا را به ما می‌دهد. خام فروشی سنت و تجارت نامطلوبی است و این که مواد اولیه را به دست خارجی بدهیم و بعد سنگ فراوری شده را با التماس از آنها بخریم کار درستی نیست.

بنابراین شما معتقدید الان فناوری لازم برای رقابت با محصولات اروپایی در کشور وجود دارد؟

بله؛ این فناوری در کشور وجود دارد. اما با مشکلی مواجه هستیم که باید آن را حل کنیم. ما ماشین‌سازان زیادی در کشور داریم که آنها ماشین‌هایشان را کپی کرده و یا تحت لیسانس کار می‌کنند و در نهایت هم یک ماشین ناکارآمد دست مردم می‌دهند که سبب ورشکستگی خیلی‌ها شده است. این درحالی است که باید ماشین‌سازها به سراغ وارد کردن فناوری و تکنولوژی پیشرفته رفته و مهندسی معکوس کنند و حتی جلوتر از آن فناوری جدیدی بیافرینند. این ظرفیت در کشور هم با وجود دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تهران، دانشگاه شریف و دیگر دانشگاه‌ها وجود دارد و خوب است با همکاری صنعت و دانشگاه، به سمت فناوری‌های جدید پیش برویم. ما در دانشگاه‌ها بهترین مغزها را داریم و به جرات می‌توانم بگویم جوانان ایرانی باهوش‌ترین، با ذکاوت‌ترین و با پشتکارترین جوانان دنیا هستند و هیچ کجای دنیا جوانان ما را ندارد. آنها محکم ایستاده‌اند و با اراده در حال کار هستند  و دولت‌مردان ما باید از یک دریچه جدید به آنها نگاه کرده و آنها را مورد حمایت قرار دهند تا شاهد رشد و پیشرفت این جوانان باشیم.

بنابراین اگر در صنعت سنگ برنامه‌ریزی بلند مدت داشته باشیم و دولت، دانشگاه و صنعت‌گران در کنار هم برای پیشرفت این هنر-صنعت تلاش کنند، مطمئن باشید درآمدهای سرشار آن جای درآمدهای نفتی را خواهد گرفت.

 برخی معتقدند رکود در صنعت سنگ به خاطر ورود سرامیک است. نظر شما در این مورد چیست؟

اصلا این نظر را قبول ندارم و معتقدم سرامیک جایگاه خود را دارد و سنگ هم در جای خود قرار دارد. امروز ممکن است فناوری‌هایی ابداع شده باشد که از ضایعات سنگ، سرامیک درست کرده و خیلی هم این محصولات شبیه سنگ باشد. اما کار سرامیک چیز دیگری است و نمی‌توان آن را روی نما کار کرد و انتظار داشته باشیم ۱۰۰ سال یا ۲۰۰ سال عمر کند. مثلا ما اکنون مجموعه‌های تاریخی داریم که از سنگ درست شده و نمونه بسیار خوبی هستند. مثلا به عنوان نمونه جمشید از سنگ مرمر که نوعی سنگ آهکی است ساخته شده و ۲۵۰۰ سال است که این بنا قدمت دارد. مگر ممکن است سرامیک این همه سال عمر کند؟ البته یک استثنا وجود دارد و آن هم استفاده از سرامیک در برخی کاشی‌کاری‌های مساجد و حمام‌های قدیمی ایرانی است که آن هم هنر کاشی‌کاران ما است که این همه سال عمر کرده است و نه هنر کارخانجات خارجی.

شما در چه نمایشگاه‌هایی حضور داشته‌اید و این حضور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ما تا چهارپنج سال پیش در کار فراوری سنگ نبودیم و صرفا در حوزه استخراج از معادن فعالیت می‌کردیم. اما برای ورود به بحث فراوری، به صورت جدی حضور در نمایشگاه‌ها را دنبال کردیم و در طی این مدت در نمایشگاه‌های مختلفی از جمله نمایشگاه ورونای ایتالیا و نمایشگاه مسکو در روسیه شرکت کردیم. همچنین در نمایشگاه بین‌المللی سنگ در تهران و در محلات نیز حضور داشته‌ایم. امسال هم با دست پر به نمایشگاه سنگ آمده‌ایم و طرح‌های خوبی را به نمایش گذاشته‌ایم و امیدواریم با ارایه این محصولات، نقشی در جهش صنعتی کشور در حوزه فراوری سنگ‌ها داشته باشیم. ما می‌خواهیم در این حوزه انرژی مثبت بدهیم و افکار و تجربه‌های خود را در اختیار دیگران بگذاریم. ایرانی هنرمند است و ۶ هزار سنگ‌بری ایرانی، همه توانمند هستند. اما رکود و رقابت منفی سبب شده کار به شکل موجود در بیاید. دولت باید کمک کند و خودمان هم باید همت کنیم تا باعث رونق صنعت، تجارت و اقتصاد مملکت شویم.

همان طور که اشاره کردید اخیرا در نمایشگاه مسکو حضور داشتید. از این نمایشگاه بیشتر بگویید.

این اولین تجربه حضور در نمایشگاه این کشور بود که بسیار دلگرم کننده و باشکوه انجام گرفت. پاویون ایران هم طراحی بسیار خوب داشت و از آن می‌توانم به عنوان نگین نمایشگاه یاد کنم. غرفه‌های ایرانی در این نمایشگاه توانستند بسیار خوش بدرخشند که این نتیجه همکاری و وحدت بین افراد بود.

به هر حال روسیه برای واردات سنگ به کشورخود قوانین پیچیده و بسیار سختی دارد و اگرچه ورود انفرادی به بازار این کشور بسیار سخت و نفوذناپذیر به نظر می‌رسد اما با وحدت گروهی می‌توانیم موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای به دست آوریم. از آنجا که در بافت شهری این کشور زیاد از سنگ استفاده نشده این بازار به سنگ‌های وارداتی نیاز دارد و در واقع بازار بکری برای ورود سنگ جهت شهرسازی دارد که ایران می‌تواند به دلایل زیادی بهترین گزینه برای واردات سنگ روسیه باشد.

البته پیش از این نیز صادرات به این کشور انجام گرفته ولی تا بحال سابقه حضور و معرفی تنوع سنگ ایرانی را در این سطح و حجم نداشتیم. بازدیدها هم در این نمایشگاه بسیار خوب بود. ولی سنگ ایران در این مرحله هنوز نابالغ است و باید به رشدی که قابل انتظارمان است برسیم که این موضوع کمک مسئولین دو کشور را می طلبد تا دست یابی به این هدف را برایمان تسریع و تسهیل نماید.

به هر حال حضور یکپارچه شرکت‌های ایرانی به شکل پاویون در نمایشگاه‌های خارجی، رمز اصلی موفقیت تجار است و به نظرم می‌تواند موفقیت چشمگیری را به همراه داشته باشد. اگر کشور ترکیه هم در این چند سال اخیر در امر صادرات موفقیتی به دست آورده است به خاطر حضور یکپارچه و وحدت گروهی و دوستانه آنها با یکدیگر است.  این در حالی است که معادن ایران یکی از کلکسیون‌های زیبای سنگ در جهان است. ما بهترین، زیباترین و متنوع ترین سنگ‌ها را در اختیار داریم که باید قدردان آن باشیم. ما باید این نعمت را با هنر آمیخته کنیم و آن‌گونه که شایسته است به دنیا عرضه نماییم.

 نمایشگاه تهران را چطور می‌بینید؟ آیا انتظارات شما را برآورده کرده است؟

نمایشگاه امسال نسبت به نمایشگاه‌های سال‌های گذشته کاملا متفاوت است. در همان روز نخست پس از مراسم افتتاحیه در سالن ۳۸ همراه با معاون محترم وزیر صنعت در حال بازدید از غرفه‌ها بودیم که دیدم غرفه‌های بسیار شیک و اروپایی در آنجا بنا شده است. اول با خودم فکر کردم این غرفه‌ها متعلق به شرکت‌های ایتالیایی است اما بعد متوجه شدم که بچه‌های ایرانی خودمان مبدع آن هستند. این موضوع نشان می‌دهد که شرکت های ایرانی به این نتیجه رسیده‌اند که باید متفاوت فکر کرده و در کارشان دگرگونی ایجاد کنند. آنها اکنون با استانداردهای روز دنیا حرکت می‌کنند و به دنبال طی کردن پله‌های ترقی هستند.

 حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه را چطور می‌بینید؟

حضور شرکت‌های خارجی مانند شرکت‌های ایتالیایی بسیار خوب است. این موضوع باعث می‌شود که امکان تعامل ایرانی‌ها با خارجی‌ها فراهم شده و روابط دو طرفه ایجاد شود. به هر حال تجارت باید دو طرفه بوده و خرید و فروش انجام شود و از دل این روابط، تکنیک، فناوری، علم و هنر رد و بدل می‌شود و این روابط قطعا باعث رشد شرکت‌های ایرانی خواهد شد تا به جایگاه خوبی در عرصه بین‌المللی برسیم.

به عنوان یکی از پیشکسوتان و بزرگان صنعت سنگ ایران، مهم‌ترین دغدغه شما چیست و چه انتظاری از دولت دارید؟

دولت بعضی مواقع مظلوم واقع می‌شود. مثلا در همین بحث مالیات‌ها، انتقادات زیادی به دولت می‌شود در حالی که اگر دولت مالیات نگیرد مگر می‌تواند مملکت را بچرخاند و امنیت را تامین کند. امروز کار به جایی رسیده است که سرما و گرمای آب و هوا را هم گردن دولت انداخته‌اند.

با این حال گاهی در رده‌های پایین‌تر یک سری گرفت و گیرهایی درست می‌شود که وقت صنعت‌گر و تولید کننده را می‌گیرد.

باید هم دولت و هم ما صنعتگران کمک کنیم و برای این موضوع راه حلی پیدا نمائیم و به اتفاق مشکلات را حل نماییم. به هر حال بخش خصوصی  چرخ‌های حرکت دولت هستند. نکته دیگر این که بخش خصوصی می‌تواند حتی در بحث فرهنگ‌سازی ورود کند. بسیاری از مسایل و مشکلات اجتماعی ناشی از بیکاری است و اگر صنعتگر با مشکلات دست و پاگیر مواجه نباشد، می‌تواند کسب‌وکار برایش را توسعه داده و اشتغال به وجود آورد. ما امتحان کرده‌ایم و دیده‌ایم وقتی به یک جوان کار می‌دهیم و برای ش شخصیت در نظر می‌گیریم چقدر اوضاع تغییر می‌کند. یا مثلا به کسی که ۲۰ سال معتاد بوده کار می‌دهیم و برایش شخصیت در نظر می‌گیریم، می‌بینیم یک خانواده را هم اداره می‌کند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نام:
ایمیل:
وبسایت:
* نظر:

اخبار نمایشگاه ها
آخرین اخبار
پر بازدیدترین اخبار