کد خبر: 198
تاریخ انتشار: ۹۵/۰۳/۱۷
زمان انتشار: ۱۰:۵۸ ق.ظ
تعداد نظرات: بدون دیدگاه
خلاصه خبر:

برند سبزان به عنوان تولید کننده ادویه‌جات، سبزیجات خشک و غذاهای نیمه آماده، در بازار کشورمان به خوبی شناخته شده و جا افتاده است. این موضوع را هم به خوبی می‌توان از تعداد پرشمار بازدیدکنندگان از غرفه شرکت در اگروفود ۲۰۱۶ درک کرد. در غرفه پرترافیک سبزان فرصتی دست داد تا با شهاب فتح‌اللهی مدیرعامل […]




برند سبزان به عنوان تولید کننده ادویه‌جات، سبزیجات خشک و غذاهای نیمه آماده، در بازار کشورمان به خوبی شناخته شده و جا افتاده است. این موضوع را هم به خوبی می‌توان از تعداد پرشمار بازدیدکنندگان از غرفه شرکت در اگروفود ۲۰۱۶ درک کرد. در غرفه پرترافیک سبزان فرصتی دست داد تا با شهاب فتح‌اللهی مدیرعامل شرکت سبزی ایران صاحب برند سبزان در مورد فعالیت‌ها و برنامه‌های این شرکت گفت‌وگو کنیم که می‌خوانید.
از تاریخچه شرکت سبزی ایران برای خوانندگان «اقتصاد و نمایشگاه» بگویید.
شرکت سبزی ایران فعالیت خود را در سال ۱۳۵۹ با ۵ نفر کارگر با همت پدرم آغاز کرد. در آن موقع ما با محصول ادویه «کاری» کار را آغاز کردیم و توانستیم در طول ۳۶ سال و با استفاده از علم و فناوری و جوانگرایی، سبد محصولات خود را به بیش از ۸۰ قلم برسانیم.
این ۸۰ قلم شامل چه گروه‌های کالایی می‌شود؟
عمده محصولات ما شامل ادویه‌جات، سبزیجات خشک و غذاهای نیمه آماده است. در کنار آن چاشنی‌ها را هم تولید می‌کنیم که در این زمینه خیلی از شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله ماکارونی و سس مشتری ما هستند.
مزیت محصولات شما نسبت به محصولات دیگر شرکت‌ها چیست؟
شعار ما این است که در هر کاری اولین باشیم. ما نخستین تولید کننده ادویه کاری در ایران با قدمت ۳۶ سال هستیم. از ۷ سال پیش هم برای نخستین بار پاستای نیمه آماده را به بازار ایران معرفی کرده‌ایم و تاکنون ۶ طعم مختلف پاستا را به بازار ارایه نموده‌ایم.
نکته دیگر این که سبزیجات تازه، آلودگی بسیار بالایی دارند اما ما توانسته‌ایم با انتقال دانش فنی و خرید ماشین آلات به روز و پیشرفته از کشورهای خارجی این آلودگی را مهار کنیم و به عنوان نخستین دارنده نشان استاندارد در صنعت سبزیجات خشک در ایران مطرح شویم.
آیا در نمایشگاه امسال محصولات جدیدی را معرفی کرده‌اید؟
جدیدترین محصول ما فلافل و شله‌زرد سبزان است. این دو محصول به صورت طبیعی و ارگانیک تولید شده و به هیچ عنوان از افزودنی در تولید آنها استفاده نمی‌شود. طرح دیگری هم که در دستور کار داریم و اکنون در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد این است که روش تولید و فرآوری محصولات خود را به صورت Free of MSG درآوریم. به این معنی که دیگر از تشدیدکننده طعم‌ها در تولید محصولات استفاده نکنیم تا بتوانیم با محصولات جهانی به رقابت بپردازیم. چرا که MSG در دنیا در حال منسوخ شدن است. امیدواریم این شیوه تولید را تا سال آینده راه‌اندازی کنیم.
آیا صادرات هم دارید؟
بله؛ محصولات ما به کشورهای اروپایی و همچنین کانادا و از کانادا به امریکا صادر می‌شود. این را نیز بیفزایم که خوشبختانه پس از لغو تحریم‌ها، دروازه‌های کشورهای جهان به روی محصولات ایران باز شده است. اکنون ما با یک سری شرکت‌های معتبر در حال همکاری هستیم تا مقدار بیشتری از محصولات خود را به کشورهای قاره امریکا صادر کنیم.
در زمینه تامین مواد اولیه با چه مشکلاتی روبرو هستید؟
مواد اولیه تمامی شرکت‌ها عمدتا از بازار تهیه می‌شود و بازار هم در دست واردکنندگان است. حالا این واردکنندگان می‌توانند انصاف به خرج دهند یا آدم‌های منصفی نباشند. به هرحال ما با مشکل تهیه مواد اولیه روبرو هستیم و همیشه جنس مرغوب در بازار موجود نیست. اما باز هم این نکته را باید تاکید کنم که با برداشته شدن تحریم‌ها مواد اولیه راحت‌تر به کشور وارد می‌شود. اما این موضوع تاثیری بر روی قیمت مواد اولیه نگذاشته است چرا که از یک سود قیمت دلار تغییری نکرده و از سوی دیگر هم فروشندگان مواد اولیه، بعضا سودجو بوده و کاهش هزینه‌های ناشی از رفع موانع سبب کاهش قیمت‌هایشان نشده است.
به هر حال سود شرکت‌های تولیدکننده صنایع غذایی در خرید مواد اولیه با قیمت مناسب است و ما امیدواریم قیمت‌ها در این زمینه شکسته شود.
کیفیت مواد اولیه موجود در بازار چطور است؟
ما همواره سعی می‌کنیم مواد اولیه با کیفیت بسیار خوب را تهیه کنیم. اما متاسفانه در این بازار واحدهایی هستند که به تقلب رو می‌آورند. این واحدهای زیرپله‌ای که در همه صنوف مشاهده می‌شوند به‌نظر می‌رسد در صنف مواد غذایی بیشتر فعالند و کار را برای تهیه مواد با کیفیت سخت می‌کنند.
برای مثال در ۵۰ کیلو زردچوبه می‌توان به راحتی ۳۰ کیلو آرد زد. چون زردچوبه چربی و رنگ‌دهی بالایی دارد و این کار سبب می‌شود بافت محصولات داخل آن مخلوط شود. برای مثال اگر آرد را با زردچوبه میکس کنید، ظرف یک ساعت آرد، هم رنگ زردچوبه می‌شود و تشخیص آن به این راحتی نیست.
یا مثلا در تولید فلفل قرمز، از تفاله‌های گوجه فرنگی که ارزش غذایی ندارند استفاده می‌شود. این تفاله‌ها از کارخانه‌های رب گوجه فرنگی خریداری شده و به جای این که به عنوان خوراک دام استفاده شود، در تهیه فلفل قرمز استفاده شده و در نتیجه خلوص و تندی محصول را پایین می‌آورد.
اما بزرگ‌ترین تقلب در فلفل سیاه انجام می‌شود. قیمت گرانول فلفل سیاه بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است. قاعدتا هنگام پودر کردن گرانول در کارخانه، پرتی و دور ریز وجود خواهد داشت و همچنین هزینه‌هایی مثل مزد کارگر و لیبل هم به محصول نهایی افزوده می‌شود. اما در بازار تهران مشاهده می‌کنیم پودر فلفل سیاهی که گرانول آن ۴۵ هزار تومان است، با قیمت ۳۰ هزار تومان یا حتی کمتر فروخته می‌شود. متاسفانه کسی هم از فروش این نوع مواد اولیه بی‌کیفیت و تقلبی جلوگیری نمی‌کند.
به غیر از این موضوع با چه مشکلات دیگری مواجه هستید؟
درب کارخانه ما برای بازدید به روی همگان باز است. اما گاهی شاهدیم وزارت بهداشت ترمز جلو پای ما می‌گذارد و سال‌ها ما درگیر مسایل حاشیه‌ای مختلف می‌شویم. این در حالی است که یک عطار در بازار که حتی پروانه کسب هم ندارد، بی‌دردسرتر از ما درآمد بیشتری کسب می‌کند.
نمایشگاه را چطور دیدید؟
در مجموع از تعداد بالای مشارکت‌کنندگان و نیز بازدیدکنندگان خرسندیم. ملاقات همکاران در اینجا، هرساله افتخار بزرگی است که نصیب ما می‌شود. ولی هدف اصلی از حضور در نمایشگاه این است که بتوانیم بازار کار جدید و برندینگ ایجاد کنیم و به دیگران محصولات‌مان را بشناسانیم.
نکته دیگر این که مسوولان در طی سال بارها از کارخانه بازدید می‌کنند که بعضا این دیدارها برای مچ‌گیری و مسایل جانبی است، اما در چهار روز نمایشگاه از آنها خبری نیست. خوب است مسوولان به بازدید از نمایشگاه پرداخته و پای درددل و مشکلات تولیدکنندگان بنشینند. به نظرم باید به تولید بیش از این‌ها بها داد چرا که تولید در شرایط نامتعارف اقتصادی واقعا ایثار است.

IMG_5888 IMG_5914

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نام:
ایمیل:
وبسایت:
* نظر:

اخبار نمایشگاه ها
آخرین اخبار
پر بازدیدترین اخبار