در حاشیه نمایشگاه فرش مطرح شد؛تبلیغات وسیع رسانه ای،بهترین ابزار معرفی فرش دستباف به بازارهای جهانی


در حاشیه نمایشگاه فرش مطرح شد؛تبلیغات وسیع رسانه ای،بهترین ابزار معرفی فرش دستباف به بازارهای جهانی

دبیر خوشه های فرش و دستبافته های کشور، حضور قوی فرش دستباف در بازارهای جهانی را نیازمند اطلاع رسانی وسیع در رسانه های داخلی و خارجی دانست و گفت: این هنر- صنعت اصیل را می توان در قالب های مختلف به کشورهای شرق آسیا با مشخصه جمعیت گسترده عرضه داشت.

«محمد امین» امروز (دوشنبه) در حاشیه سومین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف در نشست خبری افزود: پروژه های توسعه خوشه های صنعتی، در اصل پروژه ای مربوط به سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) است که از 40 سال پیش در جهان و از حدود یک دهه قبل در کشورمان آغاز شده و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران متولی آن است.
به گفته وی، سازمان صنایع کوچک با شناسایی مزیت های مختلف استان ها، برای توسعه آنها برنامه ریزی می کند و اکنون 40 خوشه فعال در کشور ایجاد شده که 17 مورد آن مربوط به فرش و دستبافته هاست و استان های مطرح در زمینه فرش بجز آذربایجان شرقی (که صنعت فرش در آن توسعه یافته است) را در بر گرفته است.
امین یادآور شد: طی 10 سال گذشته (از 1388 تاکنون) 81 حلقه مفقوده و مشکل در این خوشه ها در استان های مختلف شناسایی شده که تاکنون 25 مورد آنها برطرف شده است، از جمله آنها فعالان فرش دستباف در خراسان شمالی با مشکل طراحی و در ایلام با مشکل رنگرزی روبرو بودند که اکنون رفع شده است.
پارسال 370 دوره آموزشی و 46 تور داخلی و خارجی در قالب این خوشه ها برگزار و در 97 نمایشگاه داخلی و خارجی مشارکت داشتند.
دبیر خوشه های فرش و دستبافته های کشور خاطرنشان کرد: محدودیت توان مالی و نیروی انسانی موجب شد تا بر چند مساله و مشکل مبتلابه همه استان ها تمرکز کرده و با اخذ نظر تجار و بازرگانان داخلی، چین به عنوان بهترین بازار تشخیص داده شد.
وی ادامه داد: امروز اروپایی ها دیگر فرش سنتی کشورمان را نمی پسندند و نسل جدیدشان به دنبال طرح ها و نقش های جدید بر فرش است، اما همچنان طرح های ایرانی در چین بازارپسندی دارد.
امین برپایی محل اختصاصی دائمی فرش و دستبافته های ایرانی در شانگهای چین را از اقدامات پارسال این خوشه برشمرد که با سرمایه گذاری چینی ها ایجاد شده و فرش آن توسط کشورمان تامین می شود.
وی گفت: امروز صادرات مجدد فرش از شانگهای به سایر کشورهای جهان با بهره گیری از محل مزبور میسر شده است.
دبیر خوشه های فرش کشور تاکید کرد: آمارها نشان می دهد شمار میلیاردر ها و سرمایه گذاران چینی امروز نزدیک به 100 میلیون نفر است که چنانچه بتوانیم این افراد را به خرید فرش ایرانی ترغیب کنیم، بازاری بسیار بزرگ برای کشورمان فراهم خواهد شد.
وی اضافه کرد: ویژگی جمعیتی کشورهای شرق آسیا ( حضور چند صد میلیون نفر مسلمان ) بستر مناسبی برای نفوذ در این بازار است و هرقدر این هنر- صنعت رونق گیرد، پیامد کمبود بافنده را به دنبال خواهد داشت.
امین خاطرنشان کرد: شناساندن این هنر- صنعت نیازمند انجام کار رسانه ای قوی است که در این پیوند، کتاب فرش ایرانی برای چاپ در مجله مشهور «هالی» انگلستان به زبان چینی زیر چاپ است.

** حضور خارجی ها در صنعت فرش دستباف
وی موضوع مهم حضور طراحان صنعتی و دکور برای مشارکت در صنعت فرش و دستبافته های کشورمان را یادآور شد و افزود: پارسال با حضور اسپانیایی ها توانستیم صنعت زیلوی میبد (استان یزد) را مطابق سلیقه های جهانی به روز کرده و به نوعی این صنعت را زنده کنیم؛ این موضوع پیامد استقبال زیلوهای نسل جدید میبد در نمایشگاه های آلمان و چین را به دنبال داشت.
به گفته امین، علاوه بر دولت، تجار و بازرگانان داخلی در برنامه حضور طراحان یادشده، مشارکت مالی داشتند.

** تولید فرش سبز
وی تولید نخستین فرش سبز در استان فارس را اطلاع رسانی کرد و گفت : همه مواد اولیه بکار رفته در آن غیر صنعتی است، پشم بکار رفته در این فرش طبیعی و دست ریس بوده و رنگ های استفاده شده در آن گیاهی و در جهان بازارپسندی بالایی دارد.
دبیر خوشه های فرش و دستبافته های کشور ادامه داد: گردشگری تخصصی فرش در قالب تورهای خارجی که به ایران می آیند، از دیگر برنامه های اجرا شده توسط این خوشه هاست که در این پیوند تاکنون 10 تور برگزار شده است.
وی یادآور شد: خوشه های فرش و دستبافته های کشور تاکنون 2 تور برای رسانه های خارجی به منظور شناساندن این هنر- صنعت اصیل ایرانی برگزار کرده که از جمله نمایندگان نیویورک تایمز و راشا تودی نیز در آنها حضور داشتند و بازتاب بسیار خوبی در سطح رسانه های بین المللی داشت.
امین تصریح کرد: همه این تورها در نهایت افزایش تقاضا برای فرش ایرانی و در نتیجه افزایش تولید و صادرات را به دنبال داشته است.
وی بیان داشت: اجرای پروژه «سلامت بافنده» برای مقابله با مشکلات رنگرزی و کار کردن با دارهای افقی، از دیگر برنامه های این خوشه است که برای نمونه در 2 حوزه پیشگیری و درمان در استان فارس اجرایی شد.

** صادرات 200 میلیون دلاری خوشه ها
دبیر خوشه های فرش و دستبافته های کشور در پاسخ به سوال ایرنا پیرامون صادرات خوشه ها اظهار داشت: پارسال صادرات ایران از محل تولید 2 میلیون متر مربع فرش دستباف 460 میلیون دلار بود که دستکم 200 میلیون دلار آن در 17 خوشه یاد شده بدست آمد.
وی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درخصوص بازاریابی و بازار رسانی مناسب دستبافته های ایرانی و کوتاه کردن دست واسطه ها و دلالان، تاکید کرد: حضور تجار در این هنر- صنعت بسیار ارزشمند است، زیرا می توانند محصول را به دست مصرف کننده نهایی برسانند.
امین یادآور شد: تجار و صادرکنندگان با هزینه های گمرکی و خواب سرمایه (از 6 ماه تا یک سال) و سایر هزینه ها روبرو هستند.
وی به ایرنا گفت: تاکنون تورم به فرش کشور نرسیده و پیش بینی می شود امسال فروش خوبی در خصوص تولیدات این بخش داشته باشیم.
دبیر خوشه های فرش کشور اضافه کرد: بیش از 85 درصد مواد اولیه فرش دستباف در داخل تامین می شود و تغییرات نرخ ارز بر قیمت آن در داخل تاثیری نداشته است.
وی خاطرنشان کرد: رشد نرخ ارز در ماه های گذشته، افزایش صادرات این بخش را به دنبال داشته، زیرا «بیش از 70 درصد فرش های دستباف تولیدی، صادر می شود.»

** ثبت نقوش ایرانی در WIPO
وی گفت: امروز هندی ها به رقیبی جدی برای فرش و دستبافته های ایرانی تبدیل شده اند و برای جلوگیری از کپی شدن طرحها، نقوش ایرانی 20 استان را در سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) به ثبت رساندیم.
امین همچنین از تشکیل نخستین صندوق خرد زنان بافنده در استان کرمان خبر داد که علاوه بر وام و تسهیلات، به تامین مواد اولیه برای بافندگان می پردازند.
بیست و هفتمین نمایشگاه فرش دستباف ایران تا نهم شهریور هر روز از ساعت 10 تا 18 در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران دایر است.

منبع خبر:خبرگزاری ایرنا

 preloader